باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

«حیدر» شناور تاکتیکی با قدرت مانور بالا در دریا‌

شناور‌های گشتی «حیدر» با حضور وزیر دفاع، رئیس سازمان صنایع دریایی و فرمانده ناجا به ناوگان مرزبانی ناجا ملحق شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  آیین تحویل دهی و الحاق شناورهای گشتی «کلاس حیدر» به دریابانی نیروی انتظامی صبح روز (دوشنبه) در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

شناور گشتی چیست؟ و چه قابلیت هایی دارد؟

شناور گشتی نوعی کشتی نظامی نسبتاً کوچک است که معمولاً برای وظایف دفاع ساحلی طراحی می‌شود. شناور‌های گشتی در شکل‌های متنوع و با مشخصات و قابلیت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و ممکن است در نیروی دریایی، گارد ساحلی یا نیروی انتظامی یک کشور به کار گرفته شوند.
 
این شناور‌های جنگی هم در محیط‌های دریایی و اقیانوسی و هم در محیط‌های رودخانه‌ای استفاده می‌شوند و معمولاً وظایفی، چون مبارزه با قاچاق، مقابله با دزدی دریایی، نظارت بر ماهیگیری و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی را در مرز‌های آبی یک کشور به اجرا درمی‌آورند. این شناور‌ها در هنگام بروز حادثه برای عملیات‌های جستجو و نجات نیز فراخوانده می‌شوند.

در ارتش‌های بزرگ دریایی شناور‌های گشتی فراساحلی در گارد ساحلی خدمت می‌کنند، اما در بیشتر کشور‌ها این شناور‌ها در نیروی دریایی به کار گرفته می‌شوند. قایق‌های موشک‌انداز و شناور‌های اژدرانداز دو کلاس تقریباً شبیه به شناور گشتی فراساحلی هستند با این تفاوت که این دو دسته به عنوان شناور‌های جنگی از قابلیت تهاجمی بالاتری برخوردارند.

شناور حیدر؛ تبلور خودباوری در صنایع دریایی

شناور کلاس حیدر با فرم بدنه ویژه از جنس آلومینیوم دریایی با قابلیت هیدرو دینامیکی بالا دارای ویژگی های تعادل در فورس های بالا و دریای مواج، متناسب با قابلیت‌های مورد انتظار از شناورهای SAR و ویژه Self-righting جهت حفظ تعادل و غرق نشدن شناور حتی در زاویه رول بالا (۱۸۰ درجه ای) ساخته شده و در کشورهای مختلف جهان با ماموریت جستجو و نجات و نیز گشت و کنترل و بازرسی دریایی مورد استفاده قرار گرفته است.

1

بر اساس نیاز دریایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ماموریت طراحی ساخت و تولید این شناور با رویکرد بومی‌سازی و بهبود ویژگی‌های فنی و عملیاتی شناور مانند سرعت در دریا، قابلیت حرکت در موج، قابلیت زیست و همچنین ارتقاء ویژگی های رقابتی در مقایسه با شناورهای موجود در دنیا به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع واگذار و چند مورد از این شناور از سال ۹۶ تکمیل و پس از انجام آزمایش های ساحل و دریا مراسم الحاق این شناور به نیروی انتظامی برگزار شد.

جنس بدنه شناور کلاس حیدر آلومینیوم دریایی و طول آن ۱۹.۳ متر، عرض ۴.۶ متر، آبخور ۱.۲ متر، ارتفاع عرشه اصلی ۲.۸ متر و حداکثر سرعت آن ۳۵ نات است.

امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت:تمام مراحل طراحی و ساخت این شناور‌های پیشرفته گشتی توسط متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام شده است.
 
1

وی افزود: این شناور‌ها قابلیت هیدرو دینامیکی بسیار مطلوب، سرعت زیاد، قابلیت عملیاتی مناسب و قابلیت حفظ تعادل درتمامی شرایط جوی را دارند.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: غرق نشدن در دریای طوفانی و توانایی ادامه ماموریت از ویژگی‌های ممتاز این شناور‌ها است.

امیر رستگاری افزود: فناوری‌های سامانه رانش واتر جت بومی به این شناور قابلیت مانور بسیار خوب و سرعت بالا می‌دهد.
 
1
وی گفت: سرعت شناور گشتی حیدر ۳۵ گره دریایی معادل بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت است و توانایی دریانوردی در آب‌های عمیق و نیمه عمیق را دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: حدود ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی و بیش از ۷۰ درصد ساخت این شناور‌ها بومی و در سازمان‌های مرتبط با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی داخلی صورت گرفته است.
 
ایران خودکفا و پیشرو در صنایع نظامی 
 
ایران در طول این چند سال در صنعت کشتی سازی جنگی و نظامی پیشرفت بسیاری داشته است. پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجهیزات دریایی در چند زمینه بوده است. این پیشرفت به خصوص با الحاق گشتی‌های حیدر در زمینه نیروی انتظامی به خوبی قابل رویت است. عموما کشتی‌های گشتی آن نوع از شناور‌هایی هستند که در زمینه نیروی دریایی بیشترین فعالیت را دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۸
درود بر سپاه و نیروهای مسلح
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
جالبه،جهت نصب جنگ افزارهابرروی این شناور گشت دریایی ایران نوعی موشکهای دهلاویه جدید دریاپایه با برد۲۴کیلومتر (حوزه دیدچشم انسان) وتیربارچرخان بامرمی ۳۶میلیمتروبرد۵پنج کیلو مترجهت ایجاددیوارآتش برروی هدف،برروی این شناورنصب بشه طوریکه وزن این تجهزات باعث اختلال مانورهاو چرخش سریع وچابکی وسرعت این قایق تندرونشه که لازمه اش موتورقدرتمند وسازه وبدنه ای قوی هست،کاش سینه قایق ازنوع تیماران بودتاموج دریااززیرقایق بدون اصصحکاک عبور کنه واز طرفی هم تمرینی بودتا تیماران سنگین وزن آینده تولیدکنیم
United States of America
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۸
منظور"تریماران"نسل جدیدشناورهاوسازه های دریایی هست که حتی سرعتشون باتجهزات کامل وجنگ افزارهای نصب شده به خاطرشکاف آب درهنگام حرکت به ۱۰۰صدکیلومتردرکلاسهای ناوچه وناوشکن هم میرسه
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
خداکنه صفرتاصدش توسط خودمون ساخته شده باشه،دستشون درد نکنه وباعث افتخاره اما بعدازموشک اولویت دوم بایدتولیدزیردریایی هایی باپیشرانه اتمی اقیانوس پیماوزیردریایی میدجت امانفوذدراعماق آبی که تاحالاهیچ زیردریایی خارجی قادربه انجامش نباشه،زمان راازدست نبایددادبرای تولیدانبوه انواع زیردریاییهای مرگبار وشبه نامرئی ایران که در هفت دریاباعث دلهره و ترس دشمنانمون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۸
دستتون درد نکنه،و خدا قوت،ایشالا همیشه ایران سرفراز باشه،و پرچم سه رنگمون بالاترین باشه
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۱۳:۱۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
برای تمرین و تلافی که شده ، یکی از کشتی های انگلیسی را با آن توقیف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
کاش یه کم ازلحاظ دفاعی ارتقاش میدادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۰ تير ۱۳۹۸
درود بر حافظان امننیت ایران اسلامی خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
بسیار عالی دستتون درد نکنه
آخرین اخبار