معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور:

کمتر از ۳۷ درصد هزینه‌های کشور از مالیات تامین می‌شود/پنج میلیون سکه توسط ۱۰۲ هزار نفر خریداری شده است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشورمان گفت:کمتر از ۳۷ درصد هزینه‌های کشور از مالیات تامین می‌شود که رقم کمی محسوب می شود.

کمتر از ۳۷ درصد هزینه‌های کشور از مالیات تامین می‌شود/ فرار های مالیات بزرگی داریمبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،

امیدعلی پارسا معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشورمان در پیش خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: کمتر از ۳۷ درصد هزینه‌های کشور از مالیات تامین می‌شود که این مبلغ در قیاس با سایر کشور‌ها بسیار ناچیز است.

وی با انتقاد از وجود فرار‌های مالیاتی بزرگی که در کشورمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این فرار‌های مالیاتی بزرگ هم در بخش دولتی وجود دارد و هم غیر دولتی. متاسفانه پول‌های بادآورده زیادی داریم.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشورمان با بیان اینکه لازمه زندگی شخصی و اجتماعی پرداخت هزینه و منافع شخصی و اجتماعی است خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که هزینه‌های اجتماعی یک جامعه و حفظ نظم و روابط داخلی و خارجی آموزش و پرورش و بهداشت و هزاران مقوله در این کشور وجود دارد که باید هزینه مالی آن‌ها تامین شود.

وی ادامه داد: دو راه وجود دارد یا مالیات عادلانه متناسب با درآمد ثروت و مصرف باشند که همان عدالت مالیاتی است یا چاپ پول که نتیجه آن تورم است و تورم نوعی مالیاتی است که فشار بیشتر آن به طبقات متوسط و پایین و بازنشسته و ضعیف می‌رسد. همچنین همه کشور‌های دنیا هزینه‌های دولت یا از مالیات یا از طریق قرض است.

پارسا افزود: در کشور ما فقط ۳۷ درصد بودجه از طریق مالیات تامین می‌شود یعنی زیر ۵۰ درصد در حالی که در همه کشور‌های دنیا اینگونه نیست مردم ما هم انتظار مالیات عادلانه دارند.

 

وی افزود: در کشور‌های پیشرفته حدود ۲۵ درصد درآمد مردم به شکل مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد، اما در کشور ما این میزان هشت و نیم درصد است پس معلوم است که بسیاری از کار‌های کشور نیمه تمام و انجام نمی‌شود.

پارسا تصریح کرد: نظام مالیاتی حرکت جدیدی به سمت نوین سازی نظام مالیاتی کشور برداشته است که از تشخیص‌های علی‌الراس مبتنی بر اطلاعات ناقص به سمت تشخیص‌های جامع مبتنی بر واقعیت‌های زندگی مردم می‌رویم یعنی اگر بخواهیم شکل نوین عادلانه مالیات را داشته باشیم راهش این است که دسترسی کامل به گردش‌های مالی کشور داشته باشیم و اطلاعات مربوط به املاک و حساب‌های بانکی همه مردم را داشته باشیمو این در قانون ماده ۱۶۹ به صراحت اعلام شده است.


وی تصریح کرد: هم‌اکنون دستگاه‌های اجرایی و نظام مالیاتی در حال تامین اطلاعات این امر هستند و با این تجمیع و مالیات عادلانه به پیش نویس‌هایی برای مودیان می‌رسیم که واقعیت آن‌ها را نشان می‌دهد اگر مردم متناسب با توان مالی خود در توسعه مشارکت نداشته باشند مسائل زیادی رخ می‌دهد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشورمان ادامه داد:مبنای تصمیم عاقلانه و عادلانه این است که ریز داده‌های تراکنش‌های مالی مربوط به همه حساب‌ها و املاک‌ها و اطلاعات مردم را در اختیار داشته باشیم والا رشد و پیشرفت کشور همینگونه باقی می‌ماند.


پارسا تصریح کرد: فرار مالیاتی عنوان شیکی برای دروغ پردازی، جعل اسناد و خوردن حق مردم است و اگر مردم متناسب با درآمد خود مالیات پرداخت کنند اداره کشور مبتنی بر مالیات مقدور است.


وی گفت: در کشور ما فرار‌های مالیاتی بزرگی وجود دارد و حتی در بخش دولتی و معوقات مالیاتی بالاست و مطمئن هستم کسانی که راجع به افرادی که فرار مالیاتی بالا دارند سفارش می‌کنند اگر می‌دانستند پشت صحنه چه واقعیت‌هایی نهفته است به هیچ وجه حمایت نمی‌کردند.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: علی الحساب سازمان مالیاتی به جای تشخیص‌های علی‌الراس مبتنی بر اطلاعات ناقص به سمت تشخیص‌های جامع مبتنی بر واقعیت‌های زندگی مردم و مبتنی بر اطلاعات جامع حساب‌ها انجام می‌دهد که این همان مدل سازی نظام مالیاتی کشور است.

پارسا تاکید کرد: مالیات عادلانه باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف افراد باشد. هر کسی هر رقم درآمد و سودی داشته باشد باید مشمول مالیات شود. البته معافیت‌هایی هم داریم و باید حمایت مشروع و تضمین دار از کسانی که سالم کار می‌کنند هم داشته باشیم و این امر اولین وظیفه حکومت است، اما با افرادی که فرار مالیاتی و بدهی معوق دارند و درآمد آن‌ها مبتنی بر کالا‌های غیر قانونی است باید برخورد شود.


وی گفت: از درآمد‌های باد آورده هم باید مالیات گرفت. در سال ۹۷ فروش سکه انجام دادیم که پنج میلیون سکه توسط ۱۰۲ هزار نفر خریداری شد که پنجاه و هشت هزار نفرزیر ۲۰ سکه خریدند و ۴۹۰ نفر بیش از هزار سکه و ۳۸ نفر بالای ۵ هزار سکه و فقط یک نفر ۳۸ هزار سکه خرید این همان سود بادآورده است که باید مالیات آن را داد. قطعاً این طیف ۳۸ نفری مخالف مالیات هستند و مالیات گرفتن از آن‌ها حداقل انصاف و عدالت است.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر عایدی شامل مالیات بر ثروت، املاک، خودرو، سکه، ارز است که لایحه آن در حال ارسال به دولت است و بر همه اشکال درآمد‌های بادآورده باید مالیات بست.

پارسا تصریح کرد: منظور ما از مالیات بر املاک ملک شخصی نیست و مالیات بر تولید مسکن هم نیست بلکه کسانی است که بعد از تولید مسکن به خرید و فروش سوداگرانه می‌پردازند و حداقل انصاف این است که آن‌ها مالیات آن را بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی مردم را، ولی نعمتان خود می‌داند و برای همین مالیات حقه را که سالهاست رهبری تاکید می‌کنند با قدرت دنبال می‌کنیم و تسلیم فشار‌های درونی و بیرونی و آگاهانه و ناآگاهانه نمی‌شویم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار