علیرضا افتخاری:

گریه‌های دخترم مرا از خودکشی منصرف کرد/ بعد حرکت احمدی‌نژاد هیچ کجا مرا راه نمی‌دادند/ آخر آقای رئیس‌جمهور مگر من یوسف گم‌گشته‌ات بودم؟!

گفت وگویی خواندنی با علیرضا افتخاریخواننده پیشکسوت پس از سالها سکوت به شرح ناگفته هایی از زندگی و کارش پرداخت.همچنین در قسمت هایی از این گفتگو مروری بر اتفاقات تلخی که او و خانواده اش بعد ماجرای احمدی نژاد از سر گذراندند خواهیم داشت.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است همین ماه در تالار وحدت اجرا داشته باشد. اجرایی همراه با گروه ارکستر ملی به رهبری استاد مرتضی پور و خواندن تعدادی از کار‌های قدیمی. شاید همین اتفاق باعث شد که در گفتگو با «فرهیختگان» محتاط‌تر از قبل صحبت کند. سال گذشته در رسانه‌ای دیگر با استاد افتخاری گفتگو کردم. آن زمان اجازه برگزاری کنسرت نداشت و نقد‌های تندی علیه ارشاد و دولت مطرح کرد. این بار خبری از آن اعتراض‌ها نبود و سعی کرد همه را به آرامش و وحدت دعوت کند. او مافیای موسیقی را رد کرده و اتحاد بین خوانندگان پاپ را ستایش می‌کند.

آیا معتقدید که موسیقی مافیا دارد؟

به هر حال موسیقی مانند درختی است که وجود دارد و آفتی که بر وجود این درخت می‌نشیند، غروری است که برخی از این جوان‌های تازه وارد در موسیقی، به آن گرفتار می‌شوند. این غرور باعث می‌شود که خواننده جوان، از اصل خودش دور شود. من نمی‌گویم موسیقی دچار مکافات شده، ولی قدر هم را نمی‌دانند و باهم دوست نیستند و به هرفردی که یک یا دو سال در موسیقی فعالیت می‌کند، می‌گویند استاد. متاسفانه آن خواننده طلبگی نکرده، استاد خوانده می‌شود و به خودش غره می‌شود.

آن روز‌ها که کار می‌کردیم، بزرگان و اساتیدی بودند که ما دور آن‌ها جمع می‌شدیم. الان به جای آن اساتید جوان‌ها هستند؛ بدون اینکه نت واحدی باشند و کلاس منش و اخلاقی را پشت سر گذاشته باشند. چه ایرادی دارد که همین جوان‌ها دور هم جمع شوند و تشریک مساعی کنند. حد آشنایی خواننده‌های جوان از همدیگر و اساتیدشان، به اندازه همین است که چه آهنگ جدیدی خوانده ا ند. انگار که هیچ دوستی و مودتی بین آن‌ها نیست. این مساله در موسیقی سنتی زیاد است در حالی که در موسیقی پاپ این طور نیست و با هم دوستی می‌کنند و حتی با هم اجرا‌های مشترک دارند. این مشکل را بزرگ‌تر از مشکلات دیگر می‌دانم. شاید ایراد از خود آن درخت است که چنین اتفاقاتی برایش می‌افتد.

یعنی بین خوانندگان موسیقی اصیل اختلاف وجود دارد؟

ای کاش که بین بچه‌های موسیقی اصیل هم مودت و دوستی باشد. دوام این دوستی‌ها خیلی مهم است، حتی به لحاظ حرفه‌ای هم می‌شود بده و بستان‌هایی در محافلی که دور هم جمع هستند، شکل بگیرد. به هر حال ممکن است من چیز‌هایی را ندانم و مثلا خواننده‌ای دیگر، چیز‌هایی بلد است و می‌شود از او یاد گرفت. نمی‌شود با خواندن یکی، دو آهنگ استاد شد. باید همیشه یاد گرفت و متواضع بود.

یکی از تهیه کنندگان موسیقی صحبت می‌کرد و می‌گفت مردم سلیقه هایشان تغییر کرده و دیگر دوره موسیقی‌های سنتی و اصیل تمام شده است و اقبال مردم بیشتر به سمت موسیقی پاپ است. چقدر با این نظر موافقید؟

موسیقی اصیل مثل بقعه شیخ لطف الله است. مگر می‌شود کلنگ برداشت و معماری قدیم و اصیل ایرانی را نادیده گرفت. موسیقی اصیل، مخاطبش را به وحدت و شناخت می‌رساند. موسیقی اصیل، نیایش و عهد و پیمان دارد، پرهیز از بیهودگی دارد، بالابرنده و روحیه دهنده است و درونگرایی دارد. به هر حال درک یکپارچگی موسیقی اصیل، آدمِ خودش را می‌خواهد. البته که موسیقی را باید شناخت، چون مثل یک گنج مخفی و دسترسی به آن مشکل است. رسیدن به ردیف موسیقی، خیلی مشکل است. درست مثل برلیانی که در دل تاریکی باید دنبال آن گشت و پیدایش کرد. سال‌های سال طول کشیده و بزرگانی نشستند و برای تک تک ردیف‌های آن کار کردند. خواننده در موسیقی اصیل باید تلاش بیشتری کند و به نقطه‌ای برسد که وقتی اجرا می‌کند؛ بگوید استادم به من اجازه اجرا داد. شما از این خواننده‌های جوان بپرسید که شما چه ردیفی را کار کرده اید. آیا ردیف استاد روانشاد رضوی سروستانی را کار کرده اند.

قطعا باید در این مسیر تلاش بیشتری کرد. از ویژگی‌های موسیقی اصیل این است که روح آدمی را به وحدت می‌رساند. اما موسیقی عصر حاضر، روح آدم را به کثرت می‌رساند و همش داد و قال است. من نمی‌خواهم به خواننده‌های موسیقی پاپ انتقاد کنم. حرفم این است که اساس مقایسه بین موسیقی اصیل با این مدل موسیقی امروز اشتباه است. کسی که موسیقی اصیل را گوش می‌کند، سراغ موسیقی کثرت آور نمی‌رود. ضمن اینکه خلق جدیدی هم ندارند و موسیقی حال حاضر در یک گام مینور اجرا می‌شود. موسیقی اصیل در هر دوره‌ای مخاطبان خودش را دارد و مثل یک اثر تاریخی ماندگار است.

یک بار دیگر سوال اولم را مطرح می‌کنم و دلم می‌خواهد صریح پاسخ دهید. آیا مافیای موسیقی را قبول دارید؟

نه، من لفظ مافیای موسیقی را قبول ندارم. چون استفاده از این تعبیرها، برخی آدم‌ها را بزرگ می‌کند که اصلا در حد این حرف‌ها نیستند. البته افرادی را داریم که جوانی را به دنیای موسیقی می‌آورند و دست به افراط‌هایی هم می‌زنند. افراطی که جوان خواننده را مجبور می‌کند در یک زمان کوتاه، مثلا ۳۰۰ اجرا داشته باشد. خب این‌ها افراط است و لطماتی را به وجود آن خواننده می‌زند و از طرف دیگر مردم هم دلزده می‌شوند. در اجرای موسیقی هم باید نه افراط باشد و نه تفریط. یعنی این طور نباشد که یکی صد‌ها اجرا داشته باشد و خواننده‌ای دیگر در کنج خانه بماند و جایی برای اجرا نداشته باشد. توصیه‌ای هم به جوان‌ها دارم. به‌هر‌حال خواننده‌شدن مشکلات خودش را دارد. بچه‌هایی هستند که تا پای جان برای موسیقی تلاش می‌کنند. همین که در استودیو و مکانی خالی از اکسیژن کار می‌کنند خیلی سخت است. سفارشم این است که زیاد از حد در فضای بدون اکسیژن استودیو نمانند که گرفتار عوارض جسمی و روحی شوند.

استاد تجویدی

افتخاری در سال ۱۳۵۷ در آزمون باربد شرکت می‌کند. آن زمان استاد علی تجویدی، مدیر بخش آزمون بوده است. افتخاری در گفت وگویی درباره مرحوم تجویدی چنین گفته است: «از لحاظ اخلاق و منش، شخصیت خیلی بزرگوار و فرزانه‌ای داشتند. فرزانگی در ضرب نوازی‌شان، نگاه زیبایشان نسبت به جوانان و افرادی که در باغ فردوس جمع می‌شدند و برخورد محترم ایشان با آنها، همواره وجود داشت. آنجا تازه متوجه شدم که اخلاق چیست. درست است پدرم، عموهایم و بزرگ تر‌های خانواده ام را دیده بودم، اما وقتی این شخصیت فرزانه را دیدم، تازه متوجه شدم اخلاق و دانش در اخلاق چیست.» افتخاری درباره آغاز همکاری‌اش با استاد علی تجویدی می‌گوید: «با مشاهداتی که از شور و حال این بزرگمرد داشتم، عاشق ایشان شدم. حالا کلمه عشق شاید به‌معنی علاقه مندی و دوست‌داشتن نباشد. اما به ایشان خیلی علاقه‌مند شدم. استاد تجویدی کتبا نوشتند و به من و آقای پازوکی (مجوز) دادند. ما هم شروع به انجام وظیفه کردیم که بعد هم خودشان فرمودند اجرای این کار قابل ستایش است که به دستور ایشان روی جلد نوار چاپ شد.» ایشان گفتند: «اجرای آلبوم «یاد استاد» قابل ستایش است.»

آغوش پرماجرا

استاد افتخاری، مرداد‌ماه سال ۱۳۸۹ و همزمان با شرایط خاصی که کشور داشت به‌مناسبت روز خبرنگار، در برنامه‌ای به عنوان خواننده حاضر می‌شود که به گفته خودش برای پلی‌بک در آن پنج میلیون تومان می‌گیرد. در ادامه این مراسم، محمود احمدی نژاد نیز به سالن می‌رود. بعد از پایان اجرا، افتخاری و احمدی نژاد یکدیگر را به گرمی در آغوش می‌گیرند و روبوسی می‌کنند و دیالوگ‌هایی هم بین آن‌ها رد و بدل می‌شود. اتفاقی که در همان سال‌های پرحاشیه، هزینه‌های زیادی را متوجه افتخاری می‌کند. او بعد‌ها در گفت‌وگویی فاش کرد که می‌خواسته خودکشی کند: «آقای احمدی نژاد جوری خودش را به آغوش من انداخت که انگار من یوسف گم‌گشته ایشان بودم. جوری به من چسبید و من را بوسید و پشت‌سر هم این اتفاقات را شکل دادند که... بابا بوسیدن یک‌بار، دو‌بار... من طناب خریده بودم خودکشی کنم. فشار بدی روی من و خانواده ام بود. فرزند کوچکم فهمید و گریه کرد و گفت: «بابا نکن.» گفتم نمی‌توانم و واقعا تاب این همه توهین و تهدید را ندارم. در ایران که هیچ‌کس حواسش به من نبود و درد دل من را نمی‌شنید. سوپرمارکت محل به من جنس نمی‌فروخت! آرایشگر محل ما می‌گفت آقا وقتی شما روی این صندلی می‌نشینید دیگر هیچ‌کس به مغازه من نمی‌آید و عذرخواهی می‌کرد و مودبانه می‌گفت دیگر نیایم.

پرکارترین

او را پرکارترین خواننده پس از انقلاب می‌دانند. نزدیک به ۸۴ آلبوم از او منتشر شده است. در سال ۶۲، اولین آلبومش را آن‌هم با بزرگ‌ترین آهنگساز آن روز‌ها یعنی فرامرز پایور، به یاد استاد فقیدش تاج اصفهانی به‌نام «آتش دل» منتشر کرد. یک‌سال بعد «دوش در حلقه ما قصه گیسوی تو بود» را برای تیتراژ سریال امیر‌کبیر (سعید نیک‌پور) خواند؛ آواز ماهوری که با نی محمد‌علی کیانی‌نژاد اجرا می‌شد. افتخاری با خواندن این آواز، حسابی سر زبان‌ها افتاد. تا سال ۶۶ در اصفهان بود و به خواست پدرش کار موسیقی را کنار گذاشت، البته تمریناتش را ادامه می‌داد. بعد از سه سال پدرش رضایت داد تا به‌دنیای موسیقی برگردد و او دوباره برای کار‌های جدیدش راهی تهران شد. او تا سال ۷۵ بسیار کم کار بوده است. از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۹ را می‌توان دوره اوج افتخاری به شمار آورد که به طور متوسط پنج آلبوم در سال می‌خوانده است. نهایتا سومین دوران کاری افتخاری از سال ۱۳۸۹ به بعد تاکنون است که بسیار کم کار بوده و تقریبا به‌طور متوسط هر چهار سال یک آلبوم ارائه داده است. نیمه‌دوم دهه ۷۰ در هر فروشگاه محصولات موسیقی، آلبوم‌های افتخاری دیده می‌شد و دور، دور او بود.

نیلوفرانه

با توجه به ضعف ساختاری در فرآیند فروش محصولات فرهنگی و مخصوصا موسیقی، آمار دقیقی از تعداد کاست‌هایی که در دوره‌های مختلف فروخته شده، وجود ندارد. اما براساس آنچه تعدادی از تهیه‌کننده‌ها گفته اند، کاست «نیلوفرانه» استاد افتخاری که در سال ۷۵ تولید شده، نزدیک به ۶ میلیون نسخه فروش رفته است. اثری به آهنگسازی عباس خوشدل و اشعار مرحوم قیصر امین پور که توانست عنوان پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران را کسب کند. تعدادی از آهنگ‌های این آلبوم در فیلم «لیلا»‌ی مهرجویی، مورد استفاده قرار گرفت که باعث شهرت بیشترشان شد. افتخاری بعد‌ها در گفت وگویی «نیلوفرانه» را بهترین اثر تمام عمرش معرفی می‌کند.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
برای مراسم گوگونان تشریف بیاورند به رسانه ها .تا هم درامدی برای ایشان و هم تنوع برای ملت
صدای زیبا و همیشه ماندگار دارند .شاد و سالم باشند .امین
Iran (Islamic Republic of)
نورمحمد نادری
۲۰:۴۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
سلام.یارا یارا به نگاهی دلما روشن کن.ترانه هایتان اکثرا عرفانی وعمیق ومفر.ح وشادی بخش ودوست داشنتی
Iran (Islamic Republic of)
ستار محمدپور
۲۳:۰۳ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استاد عزیز و پر افتخار ایران سلام، من گهگاهی به این فکر میکنم که اگر شما در دوران ما نبودید چه کسی می توانست جایگاه شما را پر کند؟ شما کم نظرید، درود خدا بر شما، دوست دارم از نزدیک ببینمت و با شما صحبت کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام استاد والامقام موسیقی ایران. خانوادگی عاشق شخصیت و آثار ارزشمندتیم، مخصوصا‌‌" نیلوفرانه. الهی همیشه بمونی
Germany
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
من عاشق صدادتم استاد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۳۰ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استاد صدای شما .متعلق به همه ایرانی هاست ویک نعمت خدا دادی ،پس از مردم دریغش نکتید.ویک خواهش از حضور استاد داشتم .جنس صدا تون فقط وفقط سنتیه .خواهشا اصلا دنبال موسیقی های جدید رونگیرید
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۶:۱۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
واقعا صدایی گرم وانرژی بخشی دارید استاد
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۶:۱۵ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام خدمت استادبزرگوار.و.خوش صدای ایران جناب اقای علیرضا افتخاری صدای شما بسیارزیباست در همه عرصه ها دوست و دشمن زیاد است از شما خواهشمندم قویتر و پر صلابت تراز قبل مثل استاد شجریان که چقدر مورد اسیب قرار گرفتند باشید و تلاش کنید ما همیشه منتظر صدای مهربان و پر مهرتان هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۴۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استاد از شما بعیده این جور فرمایشات یعنی از شخص وزین وبا شخصیتی مثل شما بعید است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۰ تير ۱۳۹۸
عاشقتیم بابا
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۳:۱۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استاد عزیزماهمه ایرانیان دوستت داریم.
اینو بدان تو همیشه پیش ما هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام وعرض ادب .
سالهای غربت من تماماً با صدای استاد افتخاری سپری شد مخصوصا اهنگ صیاد .بنده سر تعظیم جلوی شما فرود میارم وبابت همه ی این جفاها معذرت میخواهم
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۰:۴۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام ‌استاد
ارادت خاصی دارم نسبت شما.
تصنیف هاتون خیلی دوست دارم .
حرکت شما نسبت به آقای احمدی نژاد درست بوده و به هیچ کسی هم ربطی نداره
و اما ...... از شما بعید . این کار گناه کبیره هست . ناراحت شدم .
ان شاءالله با یه تصنیف جدید جدید حال هوای همه رو عوض کنید .
((ومن الله التوفیق))
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ تير ۱۳۹۸
باعرض سلام و ادب و احترام انشاالا سالهای سال باشی و همچنان براوج...با صدایت ملت خاطره هادارند استاد ....نگو خودکشی که دلم گرفت استاد
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۸:۴۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
ای دادوبیداد...استادبزرگوارمن هروقت کسل وعصبانی وکم حوصله میشم متوصل به گوش دادن آوازشما میشوم وآرامش خودم رابدست می آورم خلاصه همه میدانیم که فعلا هیچی سرجای خودنیست فقط ازاین مرحله زمانی گذربایدکرد
-
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام استاد بزرگ شمامتعلق به همه ایران هستید صدای شما دلنشین وزیباست و ماندگاروچه آرامش بخش ، معنویات وعشق رادروجودانسان زنده میکنه درانتظار کارهای جدید شما هستیم، ارادتمند شما ازتبارسرافراز بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
Sepehr
۰۶:۳۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استادمن هم یکی ازشنوندگان آاوازشماهستم،ولی بدانید که احمدی نژادهم باانتخاب همین مردم بوده ودرجایگاه خودش به شما احترام گذاشته ،حال اگرعکس آن ماجرا میبود چه اتفاقی می افتاد! ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
اخی ازت اخی
Iran (Islamic Republic of)
فرید نامجو از ساری مازندران
۰۱:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
جناب افتخاری صداتون رو خیلیدوست دارم بویژه صدای قشنگتون را در سریال امیر کبیر اغلب کاستهای شمارو دارم و با صداتون بارها لذت بردم . ارادتمند شما خواهشنا" مثل سابق با صدای قشنگتون
بنده را شاد بفرمایید آرزوی توفیق روز افزون شما را از درگاه خداوند خواهانم . فرید نامجو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۸
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۱:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
درود فراوان بر یگانه استاد افتخار آفرین
تنها صداست که میماند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۴۹ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام استاد علی رضا افتخاری من عاشق صدا واهنگ های شما هستم وشمارو درصدر بهترین ها میدونم انشاالله همیشه سرحال وسلامت باشین درپناه حق
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مریم
۰۰:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استاد ما به شما افتخار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلامی خدمت استاد بزرگ و گرامی، کسی که با صدای شما انس نگیره اصلا زندگی نمیکنه، فقط زنده ست. وای از دست سیاست که قویترین مرد دنیا رو پیش چشم همه خار میکنه و نابود میشه، ولی بزرگ مردی مثل علی دایی رو به عرش میرسونه، سیاست باید بین خود سیاستمدارا بمونه چون........
استاد شما تا ابد تو دل عاشقات، جاودان خواهی موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام از خداوند برای شما وخانواده عزیزتان التماس دعا برای سلامتی وامید به زندگی دارم صدا شما حرف نداره اقای افتخاری عزیز
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۰:۰۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
استاد تجربه ثابت کرده که بعداز مردن همه میگن حیف شد اون اسطوره.
پس تا زنده هستین لطفازندگی کنین وبا صدای زیباتون ملتی که عاشق موسیقی اصیل هستن رو شاد کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ملکی
۰۰:۰۰ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام استادعزیزوگرامی،،من واقعا برای کسانی که اون برخوردهای بدرو باشماوخانوادتون داشتن متاسفم،ولی اینو بدونید ماشمارو خیلی دوست داریم و سبک خوندن وصداتون وآرامش وعشقی که درآهنگاتون هست دوست داشتنی هستند،لطفا بازم برامون بخونید درپناه خداموفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام استاد تقلید همین نیلوفرانه کلا تقلید
Iran (Islamic Republic of)
محمدوف
۲۳:۴۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
عالی بود دمین گرم
Iran (Islamic Republic of)
شرمین
۲۳:۲۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد من با صدای شما جذب موسیقی سنتی شدم وگرنه قبل از اون این نوع موسیقی برام خسته کننده بود
خدا حفظتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
واقعاً متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
اصغر فخاری
۲۲:۵۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
ایشان فرد لایق ودوست داشتنی وخوش صدا مردم باید قدر شناس موسیقی ایرانی واصیل باشند من ایشان را دست دارم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۲:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
کسی که خواست خود کشی کند انسان نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام.انشاالله دوباره اوج میگیری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
دلم به دردآمد از غصه وناراحتی وفشاری که به روح وروان استادوارد شده استاد دوستت داریم واز صمیم قلب آرزوی پیش رفت وموفقیت روز آفزون تورااز خداوند متعال خواستارم ع پ
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۲۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد عزیز پاینده باشی
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۲۲:۱۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خیلی برات متاسفم آقای افتخاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استادماعاشق صدای شما هستیم از صمیم قلب دوستتان داریم.باترانه های شما زندگی کرده ایم.من و خانواده ام خیلی دوستتان داریم.انشاالله همیشه زنده باشی ونفست همیشه گرم.
Germany
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
من باصدای استادافتخاری موقعیکه اشعاروآهنگهای سنتی دوران جوانی خودم خوانده شده بودآشناشدم وبرام بسیاردلنشین ولذت بخش بود وهرموقع استادمیخونه واقعا منوبه دوران گذشته میبره ..خداسلامتی وطول عمربایشان بده وصدای دلنوازش همیشه جاودانه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد صدا... امیدوارم همواره برقرار باشید.. کاست صدایم کن یکی از بی نظیر ترین موسیقی های دوران ماست... بی نظیر... صدای شما ماندگار است...
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا از تهران
۲۱:۵۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد افتخاری همیشه در دل ما جا دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خواننده باید ملی و مردنی باشه و درد جامعه و مردم رو با خوانندگی مطرح کنه.مثل شجریان .
Iran (Islamic Republic of)
دهقان هستم
۲۱:۴۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام استاد خیلی دوستت دارم عزیزم من عاشقی صدات هستم همیشه سالمه باشی
Iran (Islamic Republic of)
آریان
۲۱:۴۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد عزیز، شما خواننده با ایمان و بزرگی هستید، حیف نیست با این گناه بزرگ به دیدار خداوند منان که چنین صدا و استعدادی به شما هدیه داده مشرف شوید؟ اینگونه از نعمت هایش تشکر می‌کنید؟؟
شما عزیز ملت بزرگ ایران هستید و خودتان را با جوانان مقایسه نفرمایید و از آنان دلگیر نشوید، بلکه برایشان الگوی ایمان و صبر باشید.. همین نسل جوان روزی به صدای شما گوش داده و لذت می‌برند.

تمام فرمایشات شما در مورد موسیقی اصیل و ماندگار ایرانی صحیح است.
موسیقی اصیل مانند آثار باستانی ماندگار است.

از خداوند بزرگ برای شما و نسل جوان و خودم و همه ملت بزرگ ایران آرزوی عاقبت و آخرت بخیری دارم.
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۲۱:۴۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد دوست داشتنی هستی با آهنگ های شما جوانی را سپری کردم شصت سالمه وحالا هم لذت میبرم از خوانندگی شما سر فراز باشی یک تذکر شبی در تنهایی برای خدا بخوان تا ببینید چه لذت بخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد افتخاری شما افتخار موسیقی ایرانی و انشا الله همیشه پایدار باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام استادمحترم شما تنها متعلق بخودتان نیستید شما گنجینه کشور هستید دل مردمو شادکنیدخیلی آقایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام خدمت استاد بزرگوار استاد عزیز من وخوانواده ام همه عاشق شخصیت وصدای شما هستیم حسینی از کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
عزتتان مستدام استاد
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد لایق کلمه ی استادی ،،وبسیار دوست داشتنی استاد افتخاری عزیز
Iran (Islamic Republic of)
بهرام رجبی
۲۰:۱۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام بر استاد بزرگ علیرضا افتخاری .من یک لر زبانم وبه استاد عرض می کنم یک ایران قدر دان شما هستند.آرزوی سلامتی برای شما دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام من از کار شما تعجب می کنم شما با این صدای زیباتون،چقدر دلها رو شاد کردید، ما با صدای شمااز جوانی به پیری رسیدیم وای توی مسافرتها وتوی جاده ها فقط صدای شما بود که به دل دل من وهمسرم می نشست، این حرفها واین فکرها چیه؟؟؟ازشما بعیده،،!!!!!!!!
France
سیاوش افتخاری
۱۹:۳۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام و درود بر شما خواننده خوش صدا و خوش تیپ و درود بر خانواده عزیزت من هیچ نسبتی با شما ندارم ولی همه خانواده لر به شما افتخار میکنیم استاد بزرگوارم شما با صدایی زیبایتان باعث افتخار و یک هنرمند واقعی هستی ..
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی میرعباسی ۵۵ساله از شهرسرسبز شهسوار
۱۹:۳۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
من عاشق موسیقی آقای افتخاری هستم بخصوص نیلوفرانه و آهنگرآهنگری سیاه و موی سپید استاد اگر مقدوری برام بفرست
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۹:۲۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد دوست داریم.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۲۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
جناب افتخاری برای دوست دارانت و خانواده ات زندگی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
پاینده باشید استاد. مردم با صدای شما عاشقی رو تجربه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۸:۳۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خود کشی کردن کار عاقلانه ای نیست کار بچه هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استادافتخاری سلام،ماارادت زیادخدمت شماداریم ازفارس هستم ویکی ازطرفداران همیشگی شما، جایگاه شما تودل مردم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام بر شمااقای افتخاری،خداوکیلی یک ترانه لری حماسی و ماندگار بخون
Iran (Islamic Republic of)
لیندا
۱۷:۴۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
من عاشق آهنگ دل شیدایی استاد افتخاریم
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۱۷:۱۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
عالی بودی وهستی عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام جناب افتخاری
من یک اصفهانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۶:۵۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد بی نظیر و تکرار ناشدنی. صدای تک و سواد موسیقی شما ستودنی و ارزشمند هست. تمام حواشی به فراموشی سپرده می شود و آنچه خواهد ماند خاطره هنر بی مثل و مانند شماست . من با صدای شما نوجوانی و جوانی ام رو سپری کردم. از راز و نیاز و رازگل و شورعشق ...
این روزها شبان تنهایی شما رو صدبار گوش دادم و هنوز برایم تازه و عزیز هست.
این رسم ما ایرانی هاست که به لحظه ای بزرگترین قضاوتها رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
درپناه خداوندهمیشه سلامت باشی استاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
در اینکه شما خواننده بی نظیری هستید شکی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خدا همه سلبریتی ها رو به راه راست هدایت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
باسلام‌وارادت‌استاد‌امثال‌شما‌با‌سربلندی‌این‌ملکت‌میباشد‌با‌صدای‌دلنواز‌ودلنشین‌خود‌واوازه‌جهانی‌باعث‌سربلندی‌وعظمت‌ایران‌شدی‌ومی‌شوی‌خدا‌نگهدارت‌باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
اون موقع احمدی نژاد رییس جمهور بود همه دنبال عکس گرفتن باهش بودن و افتخار میکردن حالا که هیچ کاره هست همه زبون در آوردن آقای افتخار با مردم یکرنگ باشین چرا همون موقع نگفتی چرا تو تو آغوش کشیدیش اگه راست میگی حالا حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۳ تير ۱۳۹۸
گل گفتی والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
با سلام ومن هم موافق کار شما هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
واقعاً کارت درسته.هرکی هم نمیتونه ببینه بره ......
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
متاسفم همشهری من فکرمی کردم شمابابقیه سلبریتی ها فرق داری اما نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
اعصابخوردی استاد بیخیال باش امیدواربه اینده باش
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
آقای افتخاری عزیز ما همیشه شمارو دوست خواهیم داشت و در قلب همه ما جا داری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
بی تو برگی زردم در هوایت میگردم باغم بهارم باش موجم کنارم باش
این صداست که میماند....بهترین بودی هستی وخواهی بود
صدایت همه آرامش آرامش است
زنده وپایدارباشی باصدایی ماندگار
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۴:۲۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام استاد افتخاری به دیگران چکار‌داری‌خودت‌برای‌خودت‌خانوادت‌دخترت‌زندگی‌کن‌فقطخودتو‌عشق است‌دوست‌داریم‌
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۴:۱۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام به دارنده صدای زیبای آسمانی خداوند به به شما داده با عرض ادب خدمت استاد بزرگوار شما فقط متعلق خودتان وخان.اده نیستید که اینگونه برنجید وتصممیم بگیرید به ظاهر با صلابت شما اینگونه تصمیمات جور نمیاد لطفاً دوستدار وعاشقان صدای اسمانیتون را منتظر ندارید مخلص مرام وصداتو هستیم نازتون هم می‌خریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
من ارادت خاصی به جناب افتخاری دارم
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۳:۰۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
هنرمندانی همیشه در دل مردم جا دارند که همواره با مردم باشند
هنرِ هنرمندی که درد مردم را نداند مشابه کتابفروشی است که سواد خواندن و نوشتن ندارد
بهر حال جناب افتخاری هنرمند هستند که صدای دلنشینی دارند
Iran (Islamic Republic of)
شیرین صفوی
۱۳:۰۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
کاری به مخالفین و موافقین آقای احمدی نژاد ندارم ولی ایشان آن موقع رییس جمهور مملکت بودن. الان این حرف شما یعنی چی !!!!!!!!! عذر بدتر از گناه !!!!! کاش تمامی انسانها در شخصیت ثابت و استوار بودند آن موقع که یک عده اعتراض کردند شما فرمودی خوب کردم و باز هم تکرار میکنم الان حرف دیگری میزنید استاد با خود چند چند هستید !!!!!!!!!!!!!!!! الان وضعیت روحی شما چیست !!!!! متعادل یا نامتعادل !!!
Iran (Islamic Republic of)
لور بحتیاری
۱۳:۰۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
اسناد گرامی مایه افتخار ما لورهاست که جنابعالی مادری لوربختتیاری و همچین همسرت اما مدتی ست دیگر ترانه لوری نخواندی انتظار بیست میلیون از شما بیشتر از اینهاست بروهی جناب افتخاری
Iran (Islamic Republic of)
ش،یفی
۱۲:۵۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
اصفهان از دیرباز جایگاه رهروان بزرگ موسیقی اصیل و سنتی ایران بوده و شما استاد عزیز بی شک با آن صدای زیبا یکی از اساتید هستید .مطمئن باشید هنوز در قلب مردم ودوستارانتان محبوب هستید با آرزوی سلامتی و انشالله کارهای جدید از شما ..
Iran (Islamic Republic of)
رامین راهنما
۱۲:۵۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
دراستاد بودن شما شکی نیست،حرف مردم بادهواست،باصدای شما ما خاطرات ساختیم،باآهنگ اونیامد گریها کردیم،همیشه افتخار بودین وافتخارآفرین،سالهای سال بدرخشین
Iran (Islamic Republic of)
ارکیده
۱۲:۴۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاداگه به حرف مردم واذیت کردناشون باشه که ماهرروزبایدخودکشی کنیم وواقعاارزش ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
عارف سعید
۱۲:۴۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد عزیز صدای شما گرامی چه بسا نجات دهنده ی افراد بوده چرا گرامی خود کشی ما تا ابد شما را دوست داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام بر استاد گرانقدر وفهیم وبا شخصیت تمام عیار،از خداوند الرحمان کمک‌بخواهید شما ارزش واقعیتان هزاران بار از اینها بالاتر ووالاترهستین،غصه نخورید روزگار همیشه بر روی یکه‌درب وانمیایستد خدا بزرگ تلاش کنید نگران نباشی با توکل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد من همیشه شمارا دوست دارم و دقیقا از نوحوانی تا به الان که ۳۰ سال سن دارم فقط اهنگهای شما را همیشه در گوشیم دارم و خیلی گوش میدم . و از شما سپاس دارم . استاد شما بزرگوار تر از انی هستید که به حرف های مردم فکر کنید .اکثر مردم دنیا همینند .زود قضاوت کن .
شما برای ما عزیزید خیلیی.
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۲:۰۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
برای بعضی مردم که هنر را از سیاست تشخیص نمیدن متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
امیر منافی هستم از اردبیل
۱۲:۰۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام استاد از زمان جوانیم عاشق صداو ترانه های شما هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد نیمه پور آب رو ببین شما یک عمر تودل ودر زهن مردم بودید الانم هستید. کسایی هستند میان زود میرننمیمونن..... ولی شما یک عمر تو خاطرات و زندگی ما بودید....
Germany
شنونده
۱۱:۵۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
دروداستادافتخاری
بسیارصدای دلنشینی داریدماباصدای شما جوانی کرده ایم
Iran (Islamic Republic of)
آقائی
۱۱:۴۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استاد عزیز من عاشق صدا و ترانه هات هستم. خیلی جذاب و دلنشین میخونی. خداوند به شما طول عمر و عزت بده.
Netherlands
علی
۱۱:۴۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
نمیدونم با توجه به حرفهایی که میزنن باید ایشون رو بخشید یا نه؟
از یک طرف حرفاشون توجیهه و از طرف دیگه یک جور ابراز پشیمانی
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۱:۳۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام طلای خوب در گدازه آتش براق می شود بمان تا پایدارتر شوی بزرگان تا ابد زنده اند و ماندگار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
استادیک یک بین الی (بین المللی).عاشقتیم استاد
Iran (Islamic Republic of)
Hassan
۱۱:۲۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
حافظ اسرارالهی کس نمی داندخموش.. ازکه می پرسی که دور روزگاران راچه شد...استادافتخاری! بااون صدای زیبا ودلنشین دردل ماجاداری .خصوصا بیان ریشه وتبار اصیل ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
افتخاری صدایی داردکه استادشجریان بااون عظمتشون درموسیقی میگه من اگه صدای افتخاری روداشتم جهانی میشدم درودبرموسیقی اصیل وهنرمندان این سرزمین
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۱۱:۱۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
درود بر استاد افتخاری صدای شما بسیار زیبا ودوس داشتنیست من تقریباً تمام کارهای زیبای شما را گوش داده ام ولذت برده ام.ما یک گروه موسیقی داریم دروات ساپ که هر هفته با نام یکی از عزیزان هنرمند مزیین میشود این هفته گروه تصمیم دارد که افتخار نام استاد افتخاری را نام گروه داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
سعیده
۱۰:۵۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
من در اوج جوانی همیشه کاست های ایشونا میخریدم و با گوش دل گوش میدادم با اینکه شرایط سختی داشتم هنوز هم علاقه ی من ب ایشون و ترانه هاشون کم نشده متاسفم برای کسانی ک ب خاطر اهداف سیاسی با روح پاک و آبروی این بزرگوار بدبازی کردند
امیدوارم ک سالیان در صحت و خوشبختی و خوشنامی در کنار عزیزانتان زندگی کنید
۱۲۳