تغییر زمان کشت چغندر در کشور/ کشت ۴رقم جدید چغندر قند در کشور

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند از تغییر زمان کشت چغندر قند در کشور با هدف کاهش مصرف آب خبر داد.

تغییر زمان کشت چغندر در کشور/ کشت ۴رقم جدید چغندر قند در کشورداریوش طالقانی، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند در گفت وگو با خبرنگار، گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،گفت: معرفی ارقام جدید چغندر قند مقاوم به بیماری ها، ارقام چغندر علوفه‌ای با پتانسیل عملکرد بالا و جایگزینی کشت پائیزه به جای کشت بهاره از فعالیت‌های مهم این موسسه در سال جاری است.

وی هم چنین توجه به انتقال یافته‌های تحقیقاتی و همکاری با مجامع بین المللی را از اهم اقدام‌های این موسسه در سال جاری نام برد.

 طالقانی از معرفی یک رقم چغندر علوفه‌ای به نام کارآ در راستای تامین علوفه کشور خبر داد و ادامه داد : از جمله دستاورد‌های این موسسه کشت چغندر رقم "کارا" در هفت منطقه به صورت پایلوت است.

وی از معرفی دو رقم چغندر قند به نام های "سینا" و "دنا" با مقاومت دوگانه به بیماری های ریزومانیا و ریزوکتومی اشاره کرد و افزود: این دو رقم منوژرم هیبرید، عملکرد کمی و کیفی بسیار مناسبی در مزرعه دارند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند با اشاره به مزایای اقتصادی کاشت رقم چغندر علوفه ای با نام "کارا" افزود: رقم "کارا" در کاری مشترک با موسسه تحقیقات علوم دامی و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در ایستگاه گاودشت مازندران به صورت آزمونه کاشت شد.

طالقانی افزود: در این ایستگاه چغندر علوفه ای در تناوب کشت برنج قرار می گیرد تا به تولید برنج که محصول اصلی این منطقه است خدشه ای وارد نشود.

وی اضافه کرد: نتایج سال اول این طرح نشان داد این رقم با یک نوبت آبیاری عملکردی معادل ۱۵۰ تن در هکتار داشت  و در شرایط کاملا دیم هم حدودا ۱۰۰ تن در هر هکتار برداشت شد.

با توجه به اینکه تامین علوفه یکی از مشکلات مهم صنعت دامپروری در استان های مازندران و گلستان است، بنظر می رسد که این دستاورد می تواند کمک شایان توجهی به دامداران کند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند با اشاره به توسعه کشت نشائی چغندرقند به روش ریشه لخت گفت: توسعه کشت نشائی محصولات به منظور صرفه جوئی در مصرف آب از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.

طالقانی ادامه داد: پارسال در سطحی بیش از ۲۰۰ هکتار این یافته تحقیقاتی  در مناطق مختلف کشور توسعه داده شد.

چغندرقند در بین گیاهان زراعی از قدمت بیشتری برخوردار است و سابقه کشت نشائی آن به حدود ۳۰سال قبل بر می گردد اما اخیرا استفاده از تکنیک های جدید جایگزین روش های پرهزینه قدیمی شده است . این روش ها در عین سادگی کارایی خیلی خوبی دارند و با استفاده از این تکنیک ها می توان از کشت نشائی برای استفاده بهینه از منابع آب و کم کردن مصرف علف کش ها و یا آفت کش ها و به طور کلی ارتقاء بهره وری در زراعت چغندر قند بهره برد.

چغندر قند از دیرباز در کشور ما تولید می شد و بعد از صنعت نساجی دومین تجارت ایران بود.

انتهای پیام/ ا

کشت ۴ رقم جدید چغندر قند در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.