ساداتیان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران گام دوم را مصمم تر برداشته است/ پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکا صرفا تبلیغات انتخاباتی است

کارشناس مسائل بین الملل گفت:ایران بر کاهش تعهدات برجامی خود تا زمان عمل اروپایی ها به تعهداتشان تاکید دارد.

ایران در ادامه مسیر گام دوم مصمم تر از پیش/تغییر لحن اروپا پس از اجرای گام دوم/نمایه درست شود///////////سید جلال ساداتیان دیپلمات سابق کشورمان در گفت و گو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با  مواضع اروپا در قبال اجرای گام دوم ایران اظهار کرد: از یک سو می توان گفت که اقدامات ایران در مجموع لحن اروپایی ها را  قدری تغییر داده است و از طرف دیگر موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان حامیان بقای برجام و مذاکره با ایران  شناخته می شد، در این زمینه ابراز نگرانی کرده است. در کل کشورهای اروپایی پس از این اقدام ایران ابراز نگرانی کرده اند.

 وی افزود: باوجود موضع گیری های مقامات اروپایی در قبال گام دوم،  ایران بر مواضع به حق خود همچنان پابرجاست و بر ادامه مسیر اقدامات خود یعنی وارد شدن به فاز دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تاکید کرده است.

 وی  تصریح کرد: موضع گیری اخیر تهران در قبال بی تعهدی اروپایی ها در رابطه با برجام،  نگرانی هایی را برانگیخته است. آنها  نگران هستند که گام دوم  ایران باعث افزایش تنش ها و احتمالا وقوع درگیری شود که هم از  نظر  امنیتی و هم به لحاظ اقتصادی به ضرر اروپایی ها  خواهد بود. همچنین  مقامات اروپایی حاضر در توافق هسته ای با هشدارهای خود سعی دارند تا تهران را   از برداشتن گام های بعدی منصرف کنند.

این دیپلمات سابق کشورمان  اشاره کرد: احتمال دیگر این است که گام های اخیر تهران می تواند اروپایی ها را از ایران دور و آنها را به سمت آمریکا ببرد و آنها ازطریق آژانس و حکام  آژانس بتوانند رایی را علیه ایران از آن خود کنند که مجددا پرونده ایران را به شورای امنیت بکشانند که بعید نیست این طرح ایالات متحده  و متحدین منطقه ای آنها از جمله عربستان و اسراییل باشد. در نتیجه با شرایط فعلی در عین حال ایران مصمم بودن خود را در ادامه اقدامات اعلام و سیاست رسمی خود را مشخص کرده است. هرچند دیگرانی در تلاش این هستند از جمله امانویل مکرون ریس جمهور فرانسه در صدد این هستند که به نوعی باب مذاکره را باز کند. ایران تاکنون فقط در چارچوب برجام  اعلام آمادگی برای  انجام مذاکره  کرده است اینکه آیا از آن عدول می کند و به فراتر از برجام هم رضایت می دهد یا نه در هاله ای از ابهام است.

 ساداتیان در رابطه با سفر دوم مشاور مکرون گفت: آمدن  امانوئل بن مشاور مکرون به ایران می تواند به عنوان مقدمه ای برای اینکه ایا ایران پذیرای مکرون خواهد بود و ایران در قالب مد نظر انان  رضایت به مذاکره مجدد می دهد باشد. او برای ارزیابی این مسیله به ایران سفر می کند. اینکه با چه دستور کاری  به تهران خواهد آمد  هنوز مشخص نیست اما هرچه باشد در راستای منافع امریکا خواهد بود. شاید هم می خواهند امتیازاتی به ایران بدهند تا ایران را راضی کنند.انچه که از لحن ایران مشخص است ایران در تصمیم خود مصمم است و مخالف ورود به این جریان است.

وی در رابطه با صحبت های ترامپ و مکرون و اینکه ترامپ معاهده آب و هوایی پاریس را وجه المصالحه ای برای همراهی فرانسه با خود قرار داده است توضیح داد: ترامپ با روحیه تاجر مابانه خود  همیشه ابتدا در رفتارهایش سعی بر مرعوب کردن دیگران دارد و سپس به سمت بازکردن  باب مذاکره می رود .

 وی تصریح کرد: در همین راستا ترامپ  در اوایل حضور در کاخ سفید اعلام کرد که  معاهده  آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد که این امر ابراز نگرانی کشورهای صنعتی را به دنبال داشت؛ زیرا  هر یک از اعضا تعهداتی را در قبال کاهش گاز های گلخانه ای پذیرفته بودند، این درحالی است که رییس جمهور آمریکا به خاطر منافع اقتصادی این کشور حاضر نیست از میزان تولیداتش در زمینه سوخت ها ی فسیلی  کاسته  و  قوانین این معاهده را  اجرا کند. در این میان باتوجه به نزدیک بودن  انتخابات دور آینده ریاست جمهوری  این کشور و تلاش ترامپ برای کسب موفقیت در حوزه دیپلماسی به دنبال کسب دستاورد هستند و به همین منظور هم تلاش می کنند در عرصه توافقات بین المللی از همه ابزار های موجود استفاده کند، برای مثال  تا ایران را دوباره به میز مذاکرات برگردانده و موضوع نشاندن ایران بر سر میز مذاکره البته خارج از برجام  برای آمریکا حتی فارغ از نتیجه  آن  دستاورد مهمی تلقی می شود.

انتها ی پیام/

برچسب ها: برجام ، ترامپ ، گام دوم ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار