وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از تسهیلات اشتغالزایی به دانشجویان تا برپایی فاز جدید ایران در غنی‌سازی اورانیوم

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول تسهیلات اشتغالزایی به دانشجویان تا برپایی فاز جدید ایران در غنی‌سازی اورانیوم سپری شد.

از تسهیلات اشتغالزایی به دانشجویان تا برپایی فاز جدید ایران در غنی‌سازی اورانیومبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول تسهیلات اشتغالزایی به دانشجویان، برپایی فاز جدید ایران در غنی‌سازی اورانیوم، افزایش شهریه در دانشگاه علمی کاربردی، کاهش مهاجرت نخبگان، تاثیر نرخ ارز در مبلغ ثبت نام آزمون آیلتس، تجهیزات آزمایشگاهی سپری شد.

شهریور؛ فاز جدید ایران در غنی‌سازی اورانیوم/ با توصیه مقام معظم رهبری میزان بودجه کشور را کمتر کردیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا درحال برگزاری است اظهار کرد: خوشحالم که نشست امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شده است و امیدوارم بتوانیم شرایط خوبی برای دختران و زنان این کشور فراهم کنیم، خوشبختانه دختران کشور در سنگر‌های مختلف طی این سال‌ها خوب درخشیدند.

وی افزود: در بسیاری از حوزه‌های مهم بسیاری از زنانی که مسئولیت پذیرفته‌اند نشان دادند که توانایی خوبی دارند و خوشبختانه شتاب حضور زنان در بخش‌های مختلف بسیار پر رنگ شده و آن‌ها در بسیاری از حوزه‌ها از مردان پیشی گرفتند، حضور ۵۸ درصدی بانوان در کنکور نشانگر این امر است.

جهانگیری با اشاره به نشست تخصصی امروز گفت: تحریم‌ها برای مردم ایران عادی شده است، اما مقطع کنونی بسیار حساس است، آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و کشور‌های طرف مذاکره، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام به عنوان راهکار جدی برای گره‌گشایی از مشکلات بزرگ یاد کردند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها اجازه ندادند مردم از برجام استفاده کنند و همواره سعی کردند فضای نامناسب روانی را علیه مردم ایران و کشور ایجاد کنند.

افزایش شهریه در دانشگاه علمی کاربردی/ فقط ۱۵ درصد داوطلبان کنکور را جذب می‌کنیم

محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شبکه دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است و زیرساخت برای ورزش و امکانات ورزشی نداریم چرا که دانشگاه ما دانشجو نمی‌گیرد و این کار برعهده مراکز جامع است؛ ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور داریم.
 
وی افزود: مراکز ما کوچیک هستند و نهایت ظرفیت پذیرش هزار دانشجو دارند که نداشتن امکانات کار ما را سخت‌تر می‌کند.
 
رئیس دانشگاه جامع علمی کابردی با اشاره به برگزاری المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: به زودی پنجمین دوره این المپیاد برگزار می‌شود که یک هزار دانشجو در آن شرکت دارند، البته باید بگویم محل برگزاری المپیاد استیجاری است و این موضوع ضعف در امکانات را به رخ می‌کشد.
 

ابزار دولت برای کاهش مهاجرت نخبگان/ افزایش درخواست فرصت مطالعاتی بدون هزینه از سوی اساتید

حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره مهاجرت نخبگان ایرانی، اظهار کرد: برخی افراد اعم از دانشجو یا استاد با تحت  عنوان فرصت مطالعاتی درخواست سفر به کشورهای خارجی دارند، این افراد پولی از دانشگاه نمی‌خواهند و تنها درخواست سفر دارند؛ با این شرایط می‌ترسیم زمانی که دانشگاه به نیروی انسانی نیاز دارد، این افراد مهاجرت کرده باشند و دیگر به کشور باز نگردند.

وی ادامه داد: مهاجرت بیشتر به دلیل شرایط اقتصادی، بیم از آینده و یأس انجام می‌شود که باید برای پیشگیری از آن راهکارهایی پیدا کرد، اما باید بپذیریم که مهاجرت وجود دارد و نباید این مورد را نادیده گرفت یا رد کرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: مهاجرت نه تنها بین استادان بلکه در جمع دانشجویان نیز شیوع دارد، به همین دلیل وظیفه‌ دانشگاه است که دانشجویان را به زندگی در ایران امیدوار کند؛ بیشترین علت مهاجرت شرایط اقتصادی است، در همین راستا دولت در تنگنا و فشار قرار دارد اما می‌تواند سیستمی طراحی کند که مشکلات اقتصادی رفع شوند.

صدوق ادامه داد: دولت باید پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌ها طراحی کند که اساس اجرای آن بر عهده استاد و دانشجو باشد، این گونه ۲ قشر تاثیرگذار جامعه  امیدوار می‌شوند؛ از سوی دیگر زمانی که استاد در کنار حقوق دریافتی خود بتواند درآمد دیگری داشته باشد، انگیزه‌ای برای ادامه کار در کشور پیدا می‌کند.

تاثیر نرخ ارز در مبلغ ثبت نام آزمون آیلتس/ داوطلبان گوش به زنگ باشند

پیرو اطلاعیه مورخ ۹۷/۰۵/۳۰، به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون‌های زبان بین المللی آیلتس می‌رساند، همانطور که در سایت‌های ثبت نامی مراکز مجری آزمون آیلتس و نیز سایت سازمان سنجش آموزش کشور آمده است، وجه واریزی از سوی داوطلبان برای ثبت نام در آزمون آیلتس، به صورت علی الحساب است و این بدان معناست که چنانچه تغییراتی در نرخ ارز صورت گیردمراتب اطلاع رسانی خواهد شد، تا قبل از تاریخ زمان آزمون، مابه التفاوت نرخ قطعی ثبت نام محاسبه از داوطلبان اخذ و یا به آنان عودت داده می‌شود.

با توجه به تغییرات نرخ ارز (براساس محتویات سایت نیما مورخ ۹۸/۰۴/۰۹)، و نیز سایر هزینه‌های مربوطه، مبلغ ثبت نام در آزمون آیلتس، توسط سازمان سنجش آموزش کشور محاسبه و از مبلغ ۲۷.۹۵۰.۰۰۰ ریال به مبلغ ۳۰.۵۰۰.۰۰۰ ریال معادل سه میلیون و پنجاه هزار تومان افزایش و تعیین شده است. مبلغ مذکور از تاریخ ۹۸/۰۴/۱۵ توسط مراکز مجاز برگزاری آزمون آیلتس قابل اجرا است.

بدیهی است چنانچه تا قبل از صدور کارنامه، تغییری مبنی بر کاهش در نرخ ارز از سوی بانک مرکزی صورت بگیرد، نرخ جدید ثبت نام در آزمون، مجدداً توسط سازمان محاسبه می‌شود و مابه التفاوت آن توسط مراکز مجری، به داوطلبان ذینفع عودت داده می‌شود.

۴۵۰۰ تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار محققان قرار گرفته است

قاسم رضانژاد رئیس مرکز آزمایشگاه‌های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه بخش ارائه خدمات الکترونیکی به متقاضیان استفاده از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه پیام نور در سامانه شاپنا راه اندازی می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر فرایند کار در مرحله نهایی است و پیش بینی می‌شود این بخش از سامانه در مهرماه ۹۸ بهره برداری برسد و از این پس کلیه محققان و پژوهشگران داخل و خارج از دانشگاه می‌توانند با اطلاع از تجهیزات پیشرفته و تحقیقاتی دانشگاهی برای دریافت خدمات مورد نظر اقدام کنند. 

 رضانژاد ادامه داد: مرکز آزمایشگاه‌های ملی و قطبی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های معاونت فناوری و پژوهش در راستای پیاده سازی و ارتقا اهداف دانشگاه برای توسعه کیفی و ارتقا کیفیت آموزشی، گسترش پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، گسترش تحقیقات، استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه، ایجاد شبکه آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها، نظارت بر راه اندازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجازی در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۱ کمیته فنی آزمایشگاهی و کارگاهی در ۳۱ استان کشور طبق آیین نامه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه مصوب سال ۹۵ تشکیل شده و به عنوان بازو‌های کارامد، این مرکز را در پیاده سازی اهداف کمک می‌کنند.

تسهیلات اشتغالزایی به دانشجویان پیام نور اعطا می‌شود/ پیام نور ششمین دانشگاه بازجهان است

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور کشور گفت: مهارت افزایی دانشجویان و توانمندسازی فارغ التحصیلان یکی ازاولویت‌های وزارت علوم است که دانشگاه پیام نور با انعقاد چندین تفاهم نامه، گام‌های مهمی برای تحقق این هدف برداشته است.

زمانی به انعقاد تفاهم نامه با معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد که در قالب آن دوره‌های مهارت آموزی به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی همچنین به تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه پیام نور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اشاره کرد و در این مورد گفت: پس از یک هفته از زمان انعقاد تفاهم نامه مذکور شاهد انعقاد قرارداد اجرایی آموزش تسهیل گری بین دانشگاه پیام نور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هستیم که در مرحله اول این طرح به صورت پایلوت در ۷ استان کشور از امروز اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.