سیل وعده‌های مسئولان در خوزستان به کجا رسید؟

سیلی که ابتدای سال خوزستان را فرا گرفت، علاوه بر ویرانی‌ها و البته برکات فراوان، سیل وعده‌ها را با خود آورد، اما چه میزان از این وعده‌ها محقق شد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، روز‌های پایانی اسفندماه سال ۱۳۹۷ بود که اطلاعیه‌ها درخصوص افزایش ورود آب از بالادست به سد‌های خوزستان و افزایش آب ذخیره شده در آن‌ها صادر گردید.

مدیریت بحران خوزستان، به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به دامداران، کشاورزان و اهالی روستا‌های حاشیه رودخانه دز، کارون و کرخه هشدار‌هایی داده بود.

اما رفته رفته آب پشت سد‌ها افزایش می‌یافت و نگرانی برای مدیریت این رحمت الهی، پس از تحمل سال‌ها خشکسالی بیشتر می‌شد، عملیات ترمیم سیل بند‌ها آغاز و تهمیدات لازم برای وارد آمدن کم‌ترین خسارت به خوزستانی‌ها و ساکنان حاشیه رودخانه‌ها اندیشیده شد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

خروجی آب از دریچه سد‌های کرخه و دز لحظه به لحظه بیش‌تر می‌شد تا آسیبی به سد‌ها نرسد و جلوی وقوع اتفاقات مهیب و غیرقابل جبران گرفته شود.

از روز ۴ فروردین، روستا‌های خوزستان یکی پس از دیگری تخلیه می‌شدند و آب، زمین‌های کشاورزی را در خود غرق می‌کرد، روستاییان و کشاورزان خانه و کاشانه خود را ترک کرده و مرگ اراضی و محصولات کشاورزی را نظاره می‌کردند.

سیل بند‌ها یکی پس از دیگری جلوی قدرت آب کم می‌آوردند و می‌شکستند و از سویی دیگر سیل بندی از زنجیره انسانی که از شهر‌ها و حتی استان‌های دیگر برای امدادرسانی به مردم خوزستان آمده بودند، لحظه به لحظه طویل‌تر می‌شد تا از خانه و کاشانه و جان هموطنان محافظت کنند.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

نیرو‌های مردمی، سپاه پاسداران، بسیج، هلال احمر، اورژانس، شرکت نفت و... همه و همه با تمام توان و قدرت و تجهیزات آمدند تا از ورود آب به شهر‌ها جلوگیری کنند، یکی سیل بند می‌ساخت، دیگری مایجتاج سیل زدگان را فراهم می‌کرد و... و درکل هیچ اداره، ارگان، سازمان، گروه، مسئول و شخصی بیکار نبود.

از این سو، سیل مسئولان به استان خوزستان سرازیر شد و یکی پس از دیگری می‌آمدند و می‌رفتند و در حوزه و مسئولیت خود وعده‌هایی می‌دادند و باعث دلگرمی سیل زدگانی که اراضی کشاورزی و دسترنج ماه‌ها زحماتشان در آب شناور و خانه هایشان در آب غرق بود، می‌شدند.

نکته قابل توجه و مهم در سیلاب اخیر استان خوزستان که جزء افتخارات محسوب می شود، این است که در این حادثه ناگوار هیچگونه تلفات جانی در استان شاهد نبودیم.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

هم اکنون بیش از ۴ ماه از وقوع سیلاب در استان خوزستان می‌گذرد و به منظور بررسی میزان خسارت در بخش‌های مختلف با مسئولان مربوطه گفتگو کردیم و نحوه خدمات رسانی و تحقق وعده‌ها را جویا شدیم.

آب از سر ۲۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان گذشت

جواد سلطان کاظمی سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در سیلاب فروردین ماه ۹۸، ۲۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سطح استان دچار خسارت جدی شدند.

وی با بیان اینکه محصول گندم، سبزی، صیفی و کلزا از عمده محصولاتی هستند که بیشترین خسارت را در سیلاب اخیر دیدند، بیان کرد: خسارت به بخش کشاورزی اهواز، دشت آزادگان و شوش از سایر نقاط استان بیش‌تر است.

به گفته کاظمی، میزان برآورد خسارت از سوی کارشناسان ۴ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان اعلام شده است.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

نابودی یک میلیون و ۱۶ تن تولیدات کشاورزی در سیل

سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درخصوص کاهش تولید محصولات اظهار داشت: با توجه به اینکه سیلاب اخیر در سال جاری، خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف از جمله؛ کشاورزی وارد کرد، سبب از بین رفتن یک میلیون و ۱۶ تن تولیدات انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، کلزا و سبزی و صیفی شد.

این مقام مسئول درخصوص پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت دیده از سیل گفت: پرداخت خسارت‌ها از روزهای گذشته آغاز شده و تاکنون مبلغ ۴۸ میلیارد ریال به ۴۶۸ نفر از کشاورزان پرداخت شده و مابقی کشاورزان خسارت دیده هم پس از گذراندن مراحل مربوطه، خسارتشان پرداخت خواهد شد.

کشت تابستانه محدودیت ندارد

جواد سلطان کاظمی درخصوص وضعیت کشت تابستانه در استان خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه بدلیل بارش‌های فراوان رحمت الهی و غنی شدن منابع آبی کشاورزی، محدودیت کشت تابستانه اعمال نشده و تصمیمی مبنی بر اعمال محدودیت کشت گرفته نشده است.

وی اذعان داشت: با توجه به شرایط مطلوب برای کشت تابستانه، پیش بینی می‌شود بالغ بر ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این کشت اختصاص یابد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

به گفته کاظمی، تمام وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت در خصوص پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده از سیل محقق شده و رسیدگی و پیگیری و پرداخت خسارت‌ها تا واریز خسارت به حساب آخرین کشاورز ادامه دارد.

سیل، ۱۶ روستای بخش اسماعیلیه اهواز را فرا گرفت

بهمن یوسفی بخشدار اسماعیلیه کلانشهر اهواز درخصوص جاری شدن سیلاب در این بخش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بخش اسماعیلیه شامل ۵۰ روستا در حاشیه رودخانه کارون است که ۵ هزار خانوار و جمعیتی حدود ۱۷ هزار نفر دارد.

وی بیان داشت: از این تعداد روستای بخش اسماعیلیه، سیلاب فروردین ماه، گریبان ۱۶ روستا را گرفت و یک روستا نیز بطور کامل در سیلاب گرفتار و منجر به آبگرفتگی ۱۱ واحد مسکونی و وارد آمدن خسارت جدی به این منازل شد.

یوسفی تصریح کرد: در مجموع، تمامی روستا‌های این بخش به مدت یک ماه درگیر سیلاب بودند و خسارت فراوانی به آن‌ها وارد شد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

اعطای تسهیلات بانکی به سیل زدگان

بخشدار اسماعیلیه اهواز در تشریح تعداد واحد‌های مسکونی آسیب دیده در سیل اذعان داشت: در روستای ملیحان، ۳ واحد مسکونی و در روستای مکسر ۸ خانه گرفتار سیلاب شدند که برآورد خسارات توسط بنیاد مسکن صورت گرفته و خسارت دیدگان به تناوب به منظور اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل از جمله بانک سپه و رفاه معرفی می‌شوند که براساس مصوبات، ۴۰۰ میلیون ریال وام کم بهره و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای واحد‌های احداثی تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه برای واحد‌های تعمیری ۱۰۰ میلیون ریال وام و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای در نظر گرفته شده است، افزود: تاکنون ۴ روستا به بانک‌ها معرفی شده اند.

بهمن یوسفی در خصوص خسارت‌های وارده به بخش دامداری بخش اسماعیلیه اظهار کرد: خوشبختانه خسارت به بخش دامداری بسیار اندک بود.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

خسارت گسترده سیلاب به بخش کشاورزی اسماعیلیه

وی درخصوص خسارت وارده به بخش کشاورزی گفت: سیلاب اخیر، خسارت فراوانی به بخش کشاورزی اسماعیلیه تحمیل کرد که البته با همکاری مردم، دهیاران و بخشدارن سایر بخش‌های اهواز، آب زمین‌ها تخلیه شد و درحال حاضر کشت برنج در این اراضی انجام شده است.

یوسفی افزود: برای جبران خسارات گندم کاران پرونده تشکیل شده و در حال پیگیری است و قول مساعدت داده شده و امیدواریم وعده‌ها محقق شود و خسارت کشاورزان جبران شود.

ترمیم و بهسازی راه‌های آسیب دیده از سیل در انتظار اقدام راه و شهرسازی

بخشدار اسماعیلیه درخصوص خسارات وارده به راه‌های روستایی این بخش اظهار داشت: در جریان سیلاب اخیر، حدود ۴۲ کیلومتر سیل بند با کمک مردم و مسئولان ترمیم و احداث شد، ولی جاده اهواز به بخش اسماعیلیه، معروف به جاده امام صادق (ع) که در حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد، آسیب دیده و ترمیم آن ضروری است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد؛ اداره راه و شهرسازی خوزستان باید هر چه سریع‌تر بهسازی، ترمیم و همچنین عملیات آسفالت جاده‌ها را آغاز کند تا شاهد تردد آسان و روان در این مسیر باشیم.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

غرق شدن ۱۴ روستای بخش شعیبیه شوشتر در سیلاب

باقر چعب بخشدار شعیبیه شهرستان شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در بهمن ماه سال گذشته با افزایش دبی رودخانه دز به میزان هزار و ۲۰۵ مترمکعب، اتفاق ناگواری در این بخش رخ نداد، اما در فروردین ماه سال جاری با وجود تلاش‌های فراوان مردم و مسئولان در احداث، تقویت و ترمیم سیل بند‌ها متاسفانه به دلیل بالا رفتن بیش از حد دبی آب رودخانه دز تا ۳ هزار و ۴۰۰ متر مکعب، آب از سر سیل بند‌ها گذشت و جاری شدن سیلاب در بخش شعیبیه را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه این بخش شامل ۵۸ روستا و یک شهر با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر است، تصریح کرد: ۳۴ روستا در حاشیه رودخانه دز و مابقی در کنار شاخه‌ای از کارون به نام شطیط قرار گرفته اند که با وقوع سیلاب اخیر در خوزستان، خسارت زیادی به آن‌ها وارد شد.

چعب بیان داشت: از این تعداد روستا‌های قرار گرفته در کنار حاشیه رودخانه‌های دز و کارون، ۱۴ روستا به طور کامل در آب فرو رفتند و ۲۰ روستای دیگر در سیلاب محاصره شدند.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

بخشدار شعیبیه شوشتر تلاش، انسجام و همکاری بی وقفه مردم، مسئولان و گروه‌های جهادی را طی ۶ ماه گذشته بی نظیر توصیف و اظهار کرد: یک هفته قبل از وقوع سیلاب، اهالی روستا‌های در معرض خطر با جمعیتی حدود ۸ هزار نفر تخلیه و در کمپ‌های از قبل تعیین شده ساکن شدند و تمامی مایجتاج آن‌ها فراهم شد.

این مقام مسئول اذعان داشت: همچنین احشام روستاییان نیز به ۲ کمپ با مساحت ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار منتقل شدند و علوفه دام‌ها فراهم گردید.

خسارت سیل به ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی

باقر چعب با بیان اینکه بدلیل تخلیه و اقدامات به موقع، هیچگونه تلفات انسانی و احشام نداشتیم گفت: ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در جریان سیلاب اخیر خسارت دیدند که ارزیابی‌ها و بررسی‌های لازم برای جبران خسارات این بخش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش شعیبیه جز اولین بخش‌ها در ارزیابی خسارات سیل بود، افزود: به ازای هر هکتار ۵۰ میلیون ریال وام کم بهره و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض اعطا خواهد شد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

سیل به بیش از ۲ هزار واحد مسکونی خسارت زد

چعب اظهار داشت: جاری شدن سیلاب ویرانگر در استان خوزستان، سبب وارد شدن خسارت جدی به ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی شد که از این تعداد ۸۵۰ واحد مسکونی احداثی و مابقی تعمیراتی هستند و پرونده‌ها به منظور پرداخت خسارت، به بانک‌های عامل ارسال شده و واریز خسارت‌ها طی روز‌های آینده براساس برنامه‌ای مشخص صورت می‌گیرد.

به گفته بخشدار شعیبیه شوشتر، در حال حاضر هیچ خانواری در کانکس اسکان ندارد و همه به خانه هایشان بازگشته اند.

ترمیم سیل بند‌ها و جاده‌ها الزامی است

این مقام مسئول، ترمیم سیل بند‌ها و جاده را ۲ مشکل اساسی بخش شعیبیه دانست و بیان کرد: ۱۱۰ کیلومتر جاده در غرب و ۹۰ کیلومتر در شرق این بخش قبل از سیل نیاز به ترمیم داشتند و پس از سیلاب کاملا تخریب شده اند و نیازمند اقدامات فوری هستند.

باقر چعب ابراز امیدواری کرد که مدارس تا سال تحصیلی برای پذیرش دانش آموزان روستایی آماده شوند.

روستا‌های مسیر خسرج حمیدیه از سیل در امان نماندند

حمید الوان پور شریف بخشدار مرکزی حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در تشریح وضعیت روستا‌های مسیر خسرج در این بخش در زمان وقوع سیلاب گفت: قبل از وقوع سیل در روستا‌های این بخش مرکزی که در محدوده مسیر رودخانه کرخه قرار دارند، سیل بندی به طول ۴۰ کیلومتر در سال ۷۲ احداث شده بود که بر اثر خشکسالی‌های سال‌های گذشته، قسمتی از این سیل بند تخریب شده بود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در بهمن ماه سال ۹۷، با همکاری موسسه جهاد نصر این سیل بند‌ها بازسازی و ترمیم شدند.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

الوان پور شریف درخصوص خسارت‌های سیلاب اخیر اذعان داشت: با توجه به اقدامات انجام شده و جلسات متعدد با حضور دهیاران روستا‌های مذکور و شفاف سازی و اطلاع رسانی برای احتمال وقوع سیل از ۱۶ فروردین ماه، اقدامات و تهمیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی اندیشیده شد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: با افزایش خروجی سد کرخه و در نتیجه افزایش دبی رودخانه کرخه، تمام روستا‌هایی که در مسیر این رودخانه قرار دارند، از بالادست روستا‌های خسرج بیت قشم تا روستای عبدالکاظم شامل روستا‌های حمدان سلجه، آلبوعید، بن شکایه، شاطی، خسرج خلف، خسرج عوده، قاسم زامل و ... در سیلاب فرو رفتند.

بخشدار مرکزی شهرستان حمیدیه با بیان اینکه زمین‌های روستا‌های مسیر خسرج بافت رملی دارند و آب با سرعت بیش تری به این مناطق پیشروی می‌کند، بیان داشت: با توجه به اطلاع رسانی قبل از وقوع سیل و همکاری مردم، پیش از ورود آب وارد به منازل، ساکنان روستا‌های مذکور و دام‌های آن‌ها به وسیله بالگرد و قایق به مکان امن و مرتفع شهرستان حمیدیه و در اردوگاه ثامن الائمه منتقل و در چادر‌های تدارک دیده شده توسط هلال احمر و همچنین کانکس‌ها ساکن شدند و امکانات اولیه بهداشتی و درمانی برای آن‌ها فراهم شد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

به گفته حمید الوان پورشریف، برخی از روستاییان با تصمیم خود در جنگل‌های این شهرستان و حتی کنار منازل خود ساکن شدند و با برپایی درمانگاه‌های سیار و کنترل وضعیت بهداشتی سیل زدگان، شیوع بیماری را کنترل کردند.

وی در ادامه اذعان داشت: با کاهش تدریجی آب رودخانه کرخه، روستا‌های مسیر خسرج که در حوزه رودخانه کرخه قرار دارند، از ۲۶ فروردین با همکاری فرمانداری حمیدیه، دهداری‌ها و بخشداری‌های روستا‌های مذکور، گل و لای موجود در منازل، اراضی کشاورزی و سطح روستاها، به وسیله دستگاه بیل میکانیکی جمع آوری شد.

به گفته الوان پورشریف، گندزدایی، آهک پاشی و اقدامات بهداشتی لازم در روستا‌های درگیر سیلاب از دیگر اقدامات در این بخش بود.

یکهزار و ۴۸۰ واحد مسکونی نیازمند احداث مجدد و بهسازی

وی درخصوص مسکن روستاییان گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده توسط بنیاد مسکن استان خوزستان حدود یک هزار و ۳۰۰ روستا‌های مسیر خسرج شهرستان حمیدیه نیازمند تعمیر و حدود ۱۸۰ واحد مسکونی نیز نیازمند احداث مجدد هستند.

بخشدار مرکزی حمیدیه با اشاره به اینکه ۹۳۷ فقره پرونده به منظور دریافت تسهیلات تشکیل شده، بیان داشت: به منظور تعمیرات منازل در روستا‌های مذکور به ازای هر مسکن، ۱۵۰ میلیون ریال وام با بهره ۴ درصد و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض تعلق گرفته است، به این صورت که ۳ سال پس از دریافت وام، پرداخت اقساط آن‌ها آغاز خواهد شد و بازپرداخت آن ۱۲ ساله خواهد بود.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

اعطا وام معیشت به سیل زدگان

حمید الوان پورشریف در ادامه درخصوص وام معیشت گفت: تسهیلات وام در قالب وام معیشت به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال واریز و پیکربندی حدود ۱۰۰ واحد مسکونی انجام است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای منازلی که نیاز به احداث مجدد دارند، تعداد ۱۶۰ کیسه سیمان و همچنین میلگرد و برای منازل نیازمند بهسازی ۲۰ کیسه سیمان به صورت رایگان در اختیار روستاییان سیل زده مسیر خسرج این شهرستان قرار گرفت.

خسارت سیل به ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

بخشدار مرکزی شهرستان حمیدیه درخصوص خسارت سیل به بخش کشاورزی این شهرستان بیان داشت: با توجه به اینکه ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از خسارت سیل در امان نماندند، پس از فروکش کردن آب، لایروبی و جمع آوری گل و لای و همچنین زهکشی، با حضور میدانی کارشناسان، ارزیابی‌های صورت گرفت و سپس هزار و ۴۰۰ پرونده تشکیل و به سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به منظور پیگیری ارسال شد و هم اکنون در مرحله اجرایی قرار دارند.

اراضی کشاورزی خسرج، آماده کشت تابستانه

الوان پورشریف با اشاره به آماده سازی زمین‌های کشاورزی روستا‌های این بخش به منظور کشت تابستانه اظهار کرد: اعتباری به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال که ۵۰ میلیون ریال آن بلاعوض و ۵۰ میلیون ریال آن به صورت قرض الحسنه و با سود ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی ضمن تقدیر از همکاری سپاه پاسداران، ارتش، هلال احمر و سایر سازمان‌ها و ادارت، ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری فرمانداری، دهیاری روستا‌های مذکور، سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و... خسارت سیل زدگان هر چه سریع‌تر جبران شود و شاهد رشد و شکوفایی و رونق تولید در این مناطق باشیم.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

از خسارت‌های سیل به منازل روستایی و بخش کشاورزی که بگذریم، اقدامات و خدمات ارائه شده به سیل زدگان استان خوزستان توسط آموزش و پرورش را پیگیری کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

مهدی رفیعی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با توجه به هشدار‌های اداره هواشناسی استان و هشدار‌های مدیریت بحران درخصوص جاری شدن سیلاب در روستا‌های حاشیه رودخانه‌های کارون، دز و کرخه، تهمیدات لازم اندیشیده شد و بدلیل تعطیلی مدارس در ایام نوروز، مدارس استان در نزدیکی وقوع سیلاب برای اسکان اهالی روستا‌های در معرض خطر آماده شد.

وی افزود: در این راستا، ۱۶۰ باب مدرسه در قالب هزار و ۱۰۰ کلاس درس، ۳۵ سالن ورزشی، ۲ اردوگاه دانش آموزی و همچنین فضا‌های شبانه روزی آموزش و پرورش برای اسکان اهالی مناطق سیل زده استان آماده سازی گردید.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

رفیعی بیان داشت: روزانه به طور میانگین، ۱۲ هزار و ۸۰۰ پرس غذای گرم و همچنین آب آشامیدنی بهداشتی بین سیل زدگان ساکن در مکان‌های مذکور توزیع می‌شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: علاوه بر اختصاص طبقه دوم مدارس یا مکانی امن برای نگهداری وسایل سیل زدگان، ایستگاه جامعه فرهنگیان به منظور جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی ایجاد گردید.

این مقام مسئول، اختصاص وسیله نقلیه و سوخت برای جابجایی سیل زدگان و وسایل آن ها، قرار دادن وسایل ورزشی، بازی و کتاب برای کودکان، احداث حمام و راه اندازی پویش‌های مردمی در بین فرهنگیان برای کمک به سیل زدگان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش خوزستان برشمرد.

مهدی رفیعی اظهار داشت: فرهنگیان خوزستان با کمک به روستاییان در عملیات ترمیم سیل بنده، تهیه گونی برای تقویت سیل بند‌ها و همچنین کمک به ایاب و ذهاب فرهنگیان و دانش آموزانی که راه دسترسی به مناطق آن‌ها قطع شده بود، نقش مهمی ایفا کردند.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

وی، ایجاد آشپزخانه برای تهیه و پخت غذا، تلاش برای جلب مشارکت شرکت ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها برای کمک به سیل زدگان، تشکیل ستاد امداد فرهنگیان و انجام هماهنگی برای سفر کتابخانه‌های سیار به مناطق سیل زده و اردوگاه‌ها و مکان‌های اسکان سیل زدگان از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در زمان وقوع سیلاب عنوان کرد.

رفیعی در ادامه بیان کرد: همچنین لیستی از امکانات و ظرفیت‌های موجود در ۲۴ منطقه و ناحیه آموزشی درگیر سیلاب در استان خوزستان تهیه و ظرفیت اسکان سیل زدگان مناطق بررسی شد.

تدارک امکانات و تجهیزات لازم زمان بازگشایی مدارس

وی درخصوص برنامه ریزی‌ها و اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان، برای زمان بازگشایی مدارس اظهار داشت: به منظور رفاه حال سیل زدگان، اقدامات لازم از جمله برپایی مدارس چادری، توزیع لوازم التحریر و پوشاک به منظور ادامه فعالیت آموزشی در مناطق سیل زده، صورت گرفت.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان بیان کرد: ۸ پایگاه کنکور در ۱۴ منطقه سیل زده استان با هدف کمک به جبران وقفه تحصیلی ایجاد شده برای دانش آموزان پایه دوازدهم مستقر شد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

به گفته این مقام مسئول، راه اندازی ۴ مرکز اسکان موقت برای فرهنگیان مناطق سیل زده، پیگیری سفر وزیر آموزش و پرورش به استان خوزستان و بازدید از مناطق سیل زده، برگزاری جلسه ستاد معین آموزش و پرورش استان با هدف برنامه ریزی و طراحی برنامه عملیاتی به منظور رفع مشکلات آموزشی، پرورشی و بهبود وضعیت و مشکلات مناطق سیل زده با حضور نماینده ویژه وزیر، تعدادی از معاونان وزیر و مدیران کل معین استان خوزستان و برگزاری دوره‌های تجمیعی آموزشی و آموزش الکترونیکی برای دانش آموزان مناطق سیل زده استان، از دیگر اقدامات این اداره کل محسوب می‌شوند.

مهدی رفیعی با اشاره به اختصاص مبلغ ۵ میلیارد ریال به منظور ایاب و ذهاب به دانش آموزان مناطق سیل زده اذعان داشت: پیگیری اختصاص اعتبار برای پرداخت فوری مطالبات فرهنگیان خوزستان و پرداخت حق الزحمه به معلمان کلاس‌های تقویتی و جبرانی مناطق سیل زده انجام شد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

وی در ادامه گفت: بیش از ۱۰ تیم مشاوره‌ای با هدف ارائه خدمات اجتماعی به خانواده‌ها و دانش آموزان سیل زده و جلوگیری از مشکلات روحی و روانی پس از واقعه سیل به مناطق مذکور اعزام شدند.

رفیعی تصریح کرد: همچنین ۳ کارگروه ویژه در آموزش و پرورش استان به منظور تسهیل خدمات رسانی به مناطق سیل زده و بازدید‌های مستمر نمایندگان ویژه اداره در کمیته ویژه پیگیری وضعیت سیل زدگان تحت پوشش آموزش و پرورش از مناطق سیل زده تشکیل شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان بیان داشت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، موردی از ترک تحصیل دانش آموزان سیل زده مشاهده نشده است و همه دانش آموزان این مناطق همچون سال‌های قبل و طبق روال عادی و همزمان با دانش آموزان سایر مناطق استان به تحصیل خود ادامه دادند.

کمیته امداد خوزستان، حامی آسیب دیدگان از سیل

محمدرضا علی پور خدادادی معاون امور حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان درخصوص اقدامات انجام شده در ایام سیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سیل ویرانگری که ابتدای سال جاری استان را فرا گرفت، سبب بوجود آمدن مشکلات فراوانی در بخش‌های متخلف، از جمله برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) شد.

وی با بیان اینکه ۱۷ اداره کمیته امداد در سطح خوزستان درگیر مسائل مربوط به سیل شدند، افزود: ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار در استان از سیل متاثر و دچار خسارت‌های فراوانی شدند.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

علی پور خدادادی اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده، تعداد ۷۱۸ واحد مسکونی خانواده‌های تحت پوشش، نیازمند احداث و هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیر و بهسازی هستند.

معاون امور حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان درخصوص طرح‌های اشتغال آسیب دیده در سیل را ۲۵۸ طرح عنوان و تصریح کرد: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار هم نیازمند لوازم ضروری زندگی بودند که خوشبختانه مایجتاج آن‌ها در کم‌ترین زمان تامین و به آن‌ها تحویل داده شد.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت اراضی کشاورزی مددجویان کمیته امدد امام خمینی (ره) بیان داشت: ۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این مددجویان دچار آسیب شد.

تشریح اقدامات کمیته امداد پس از سیل

محمدرضا علی پور خدادادی در تشریح اقدامات کمیته امداد پس از سیل گفت: اولین اقدامی که کمیته امداد در جریان سیل انجام داد، اطلاع رسانی‌های گسترده به خانواده‌های تحت پوشش و در معرض خطر سیل در سطح استان صورت گرفت.

وی، افزایش ۲ برابری مستمری خانواده‌های تحت پوشش به مبلغ ۵۷ میلیارد ریال، تامین نیاز‌های ضروری و فوری به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال، اعطا ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی و تا سقف ۵۰ میلیون ریال به هر خانوار تحت پوشش آسیب دیده از سیل، تامین علوفه دام‌های مددجویان به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال و خرید کولر با هزینه ۹۰ میلیارد ریال را از جمله اقدامات کمیته و خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) در ایام پس از سیل عنوان کرد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

علی پور خدادادی در ادامه افزود: مساعدت بلاعوض و حتی بازسازی مسکن مددجویان به مبلغ ۵۷ میلیارد ریال، کمک بلاعوض به طرح‌های اشتغال آسیب دیده از سیل به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال و تامین کمک‌های غیرنقدی و کالا‌های اساسی به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال از مرکز تامین و به استان خوزستان ارسال شد.

توزیع اقلام ۳۹۰ محموله کمک‌های مردمی بین سیل زدگان

این مقام مسئول بیان کرد: با دستور پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) مبنی بر ارسال کمک‌های مردمی به سیل زدگان استان خوزستان، تعداد ۳۹۰ محموله کمک‌های مردمی از ۲۶ استان کشور به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال از ۱۲ فروردین ماه به بعد وارد استان شد و تمامی اقلام ارسالی بین خانواده‌های آسیب دیده توزیع شد.

وی، عمده اقلام ارسالی برای توزیع بین مناطق سیل زده استان را ۷۰ رول موکت به متراژ ۹ هزار متر، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۴ هزار تخته فرش، یکهزار دستگاه اجاق گاز، ۶۵۰ دستگاه یخچال، ۴۵۰ هزار دستگاه پنکه، ۸۲ دستگاه لباسشویی، ۸۰ دستگاه تلویزیون، ۸۳ دستگاه کولر آبی و ۱۲۸ دستگاه کولر گازی عنوان کرد که توزیع شده اند و درحال توزیع هستند.

ارائه خدمات مشاوره تخصصی به مددجویان سیل زده

محمدرضا علی پور خدادادی اذعان داشت: خوشبختانه با اطلاع رسانی‌های به موقع و سریع که توسط مددکاران کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شد، هیچگونه آسیب جانی حتی در حد جزیی متوجه مددجویان این کمیته نشد.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات مشاوره تخصصی به منظور آرامش بخشی و اطمینان بخشی از جبران خسارات به آسیب دیدگان، توزیع مستمر بسته‌های غذایی و بهداشتی بین این خانوار‌ها با بهره گیری از عنایت و همراهی نیکوکاران و ریاست کمیته امداد کشور، پرداخت ۵۷ میلیارد ریال افزایش مستمری ویژه به حدود ۱۰ هزار خانوار، از دیگر خدمات ارائه شده به مددجویان سیل زده و آسیب دیده از سیل به شمار می‌روند.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

بیش از ۳ هزار خانوار در مناطق سیل زده، زیر چتر حمایت کمیته امداد

علی پور خدادادی افزود: همچنین به ۳ هزار و ۳۰۰ خانواده ساکن در مناطق سیل زده براساس تبصره ۱۴، به صورت ویژه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفتند و کالای اهدایی از سایر استان‌ها به سیل زدگان مذکور تحویل داده شد.

اجرای طرح ویژه آمادگی کنکور ۹۸

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: در راستای توجه به آموزش و ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان مناطق سیل زده، طرح آمادگی کنکور ۹۸ به عنوان یک طرح ویژه با همکاری تعدادی از اساتید برتر کشوری به مدت یک هفته در اردوگاه شیخ انصاری دزفول برای حدود ۱۰۰ دانش آموز دختر کنکوری برگزار گردید که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

بازگشت طرح‌های اشتغال به چرخه تولید

معاون امور حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان تصریح کرد: در حوزه اشتغال یک برنامه جامع و هدفمند در بحث بازتوانی و افزایش شاخص امید به زندگی، جبران خسارت‌ها به منظور بازگشت سریع طرح‌های آسیب دیده از سیل به چرخه اشتغال تولید، تلاش برای حفظ اشتغال طرح‌های موجود و کمک به پایداری طرح ها، تلاش برای ایجاد توسعه مشاغل جدید و توسعه تعامل با مجموعه سازمان‌های مرتبط در دستورکار قرار گرفت.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

محمدرضا علی پور خدادادی، توزیع ۹۵ تن کنستانتره مرغوب به منظور تامین نیاز علوفه حدود ۱۴ هزار دام سبک و ۵ هزار دام سنگین مددجویان به ارزش ۳۰ میلیارد ریال، پیگیری خسارات حدود ۳۹۵ راس دام سبک، ۱۹ راس دام سنگین و حدود ۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت دیده از صندوق بیمه محصولات کشاورزی را از دیگر اقدامات و خدمات ارائه شده کمیته امداد امام خمینی (ره) به مددجویان تحت پوشش برشمرد.

احداث و راه اندازی ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک

وی گفت: همچنین استانداری خوزستان کمک نقدی به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال را به منظور احداث و راه اندازی ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک در منازل مسکونی سیل زدگان به کمیته امداد تزریق شد تا از این روش درآمدزایی برای این خانواده‌ها ایجاد گردد.

به گفته علی پور خدادادی، اهدا رایگان حدود ۵۰۰ راس دام سبک از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در دستور کار قرار دارد و مقرر شده هرچه سریع‌تر در اختیار سیل زدگان قرار گیرند.

وی اظهار کرد: پس از برآورد میزان خسارت به مسکن مددجویان توسط کارشناسان مربوطه، احداث ۷۱۸ واحد مسکونی و تعمیر یکهزار و ۲۰۰ واحد دیگر در دستور کار قرار گرفت.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

تشریح خدمات فرهنگی ارائه شده به مددجویان سیل زده خوزستان

معاون امور حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان به عقد تفاهم نامه‌ها اشاره کرد و افزود: در این زمینه پایگاه‌های فرهنگی و موسسات جهادی عصر ظهور، گروه‌های جهادی شهید فرجوانی و مرکز نیکوکاری رسول اعظم (ص)، ۳۵ پایگاه فرهنگی در ۳۵ اردوگاه محل اسکان موقت سیل زدگان از طریق تعامل و همکاری با سازمان‌های مرتبط نظیر سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شد.

اختصاص سهمیه ۳ هزار نفری اعزام به مشهد الرضا (ع)

وی ادامه داد: سهمیه ۳ هزار نفری برای اعزام سیل زدگان به مشهد مقدس در نظر گرفته شد که تاکنون ۷۰۰ نفر از این مددجویان برای زیارت امام مهربانی ها، به مشهد مقدس اعزام شده اند و مابقی آن‌ها نیز اعزام خواهند شد.

علی پور خدادادی درخصوص اردو‌های فرهنگی بیان داشت: همچنین سهمیه ۲ هزار نفری برای اردو‌های فرهنگی و تربیتی درون استانی در نظر گرفته شد و بسته‌های فرهنگی شامل؛ قرآن، ادعیه، مفاتیح و... به تعداد ۵ هزار و ۳۵۰ خانوار توزیع گردید.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

وی تصریح کرد: طی روز‌های گذشته، محموله‌های کمک‌های مردمی و خیرخواهانه کشور لبنان به سیل زدگان خوزستان به ارزش ۳۶۰ هزار دلار در قالب کمک‌های نقدی و غیرنقدی وارد استان شد که از همان روز کار توزیع کالا‌ها بین ساکنان تحت پوشش در مناطق سیل زده آغاز گردید.

این مقام مسئول در پایان از همکاری و تحقق وعده‌های دولت، رییس کمیته امداد کشور و مسئولان استان در تقدیر و ابراز امیدواری کرد؛ با تامین اعتبار و مایجتاج همه مددجویان کمیته امداد استان خوزستان، شاهد خودکفایی و بی نیاز آن‌ها باشیم.

سیل خوزستان فقط به بخش کشاورزی و منازل روستاییان آسیب نزد، این سیل ویرانگر مدارس را هم مورد هدف قرار داد و با ورود آب به آن‌ها و ماندگاری روز‌های طولانی، آسیب جدی به این فضا‌های آموزشی وارد کرد که به منظور پیگیری میزان خسارت و آخرین وضعیت آن‌ها با مدیر کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس خوزستان گفتگو کردیم.

آسیب سیل به ۱۰۸ باب مدرسه در استان خوزستان

علی قربانی مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بر اثر سیل مهیبی که در فروردین ماه سال در استان حادث شد، در مجموع ۱۰۸ واحد مدرسه دچار آسیب جدی شدند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد مدرسه آسیب دیده از سیل، ۷۵ باب مدرسه نیاز به تعمیر و تجهیز دارند، بیان داشت: وزارت نفت مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور تعمیر و تجهیز این مدارس اختصاص داد.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

قربانی، ۳۳ واحد مدرسه را تخریبی عنوان و اظهار کرد: خسارت این مدارس ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است که ۱۵۰ میلیارد ریال آن از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و مابقی نیز از طریق کمک و مشارکت مردمی تامین و عملیات احداث آن‌ها بزودی آغاز خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس خوزستان درخصوص زمان آماده سازی مدارس مناطق سیل زده افزود: تا ابتدای مهرماه و پیش از آغاز سال تحصیلی ۹۸_۹۹، مدارس ۲ و ۳ کلاسه برای تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف آماده می‌شوند.

این مقام مسئول درخصوص آماده سازی مدارس ۴ کلاسه اذعان داشت: آماده سازی این مدارس به زمان بیشتری نیاز دارند و ممکن است بهره برداری از آن‌ها ۳ تا ۴ ماه پس از آغاز سال تحصیلی صورت گیرد.

علی قربانی اظهار کرد: برخی مدارس فقط نیاز به تعمیرات دارند، ولی برخی مدارس باید به طور کامل تخریب شده و از نو ساخته شوند و عملیات نوسازی و بازسازی مدارس به صورت شهر به شهر و در تمام مناطق سیل زده خوزستان پیگیری و اجرا می‌شود تا هر چه زودتر مدارس برای سال جدید تحصیلی محیا شوند.

این مقام مسئول افزود: خیرین مدرسه ساز تعهد داده اند که حدود ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آماده سازی مدارس همکاری خواهند کرد.

سیل به بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی آسیب زد

مسعود انصاریان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: در سیل فروردین،۹۸ تعداد ۱۷ هزار ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده که از این تعداد ۳ هزار و ۴۵۰ واحد احداثی و مابقی تعمیری هستند.

وی با بیان اینکه بیش‌ترین تعداد واحد‌های آسیب دیده مربوط به حاشیه رودخانه‌های کارون و کرخه است، اظهار داشت: تاکنون عملیات تعمیر بیش از ۱۰ هزار واحد آغاز شده که از این تعداد واحد، تعمیر بیش از ۴ هزار واحد به اتمام رسیده است.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

انصاریان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بیش از هزار واحد احداثی آغاز شده و در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند، بیان کرد: میزان ۳ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال در مرحله اول و در قالب تسهیلات کم بهره به منظور احداث و تعمیر واحد‌های آسیب دیده استان خوزستان به بانک‌های عامل ابلاغ گردید که ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خوزستان با بیان اینکه مشکلات بانکی در استان به طور کامل حل شده، اذعان داشت: از میزان اعتبار ابلاغی به بانک‌ها مبلغ ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی شده است.

به گفته این مقام مسئول، مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای این واحد‌ها در حال پرداخت است.

مسعود انصاریان افزود: خوشبختانه وعده‌های دولت و مسئولان مربوطه درخصوص تزریق اعتبارات لازم برای احداث و تعمیر واحد‌های مسکونی در مناطق سیل زده استان خوزستان محقق شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر شرایط عادی به این مناطق بازگردد و شاهد رفع تمامی مشکلات سیل زدگان باشیم.

سیل به خوزستان آمد و ویرانی آورد/سیل وعده‌های مسئولان محقق شد؟

با توجه به اینکه سیلاب اخیر به راه‌های استان خوزستان خسارات زیادی وارد کرده و بسیاری از مناطق سیل زده استان در تردد مشکل دارند و اقدامات موثری از سوی راه و شهرسازی با وجود گذشت ۴ ماه از فروکش کردن سیلاب و دادن وعده‌های فراوان صورت نگرفته است، پیگیر مشکلات این بخش شدیم، اما علیرغم تلاش‌ها، پیگیری‌های بسیار و تماس های مکرر خبرنگار باشگاه خبرنگاران اهواز، مسئولان مربوطه در این زمینه پاسخگو نبودند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.