آمار نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری اردبیل

طبق آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان اردبیل در بهار سال‌جاری، ۹.۱ درصد است و نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱.۴ درصدی مواجه بوده و در کنار آن نرخ بیکاری کل کشور در بهار سال‌جاری نیز ۱۰.۸ درصد اعلام شده است.

آمار نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری اردبیلبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از نیروی کار در بهار سال ۹۸ را منتشر کرده است که بر اساس این نتایج به دست آمده ۴۰.۶ درصد از جمعیت کشور در سبد افراد فعال قرار گرفته و نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کل کشور با کاهش ۴۳ هزار و ۴۹۷ نفری نسبت به بهار سال ۹۷ به رقم ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر رسیده است.

براساس این آمار از کل تعداد شاغلین کشور مجموعا ۷ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۸۹ نفر در حوزه روستایی و ۲۰ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۷۴۲ نفر نیز در بخش شهری بوده‌اند.

طبق این آمار اعلامی نرخ نسبت اشتغال ۱۰ ساله و بیشتر کل کشور در بهار سال‌جاری با ۳۶.۲ درصد به تعداد ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر رسیده که نسبت به بهار سال ۹۷ با رشد ۰.۱ درصدی (۳۲۱ هزار و ۲۹۳ نفر) مواجه بوده است و در کنار آن نرخ بیکاری کل کشور نیز ۱۰.۸ درصد به تعداد ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر است که این رقم نیز نسبت به بهار سال ۹۷، ۱.۳ درصد (۳۶۴ هزار و ۷۸۹ نفر) کاهش یافته است.

بر اساس این آمار بیش‌ترین نرخ بیکاری مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۱۶.۷ درصد و کم‌ترین نرخ بیکاری نیز برای استان همدان با ۶.۱ درصد است و استان اردبیل نیز با نرخ بیکاری ۹.۱ درصدی در جایگاه نهم قرار دارد و این در حالی است که نرخ بیکاری استان اردبیل در بهار سال گذشته ۷.۷ درصد بوده است.

در کنار آن براساس نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌ها نیز استان گیلان با ۴۸.۱ درصد و استان مرکزی با ۳۴.۵ درصد به ترتیب بیش‌ترین و کم‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند و استان اردبیل نیز با نرخ مشارکت ۴۳.۹ درصدی در جایگاه پنجم قرار دارد و در عین حال در بهار سال ۹۷ نیز نرخ مشارکت اقتصادی استان اردبیل ۴۵.۷ درصد بود.

نرخ نسبت اشتغال کل کشور نیز ۳۶.۲ درصد بوده و در این بین استان گیلان با ۴۴.۱ درصد در رتبه نخست قرار داشته و استان سیستان و بلوچستان نیز با ۲۹.۵ درصد در رتبه آخر قرار دارد و استان اردبیل نیز با ۳۹.۹ درصد در رتبه ۵ کشور قرار دارد و این در حالی‌است که نرخ نسبت اشتغال استان اردبیل در بهار سال گذشته، ۴۲.۲ درصد بوده است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۹.۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت با ۳۱.۵ درصد و کشاورزی با ۱۸.۹ درصد در مراتب بعدی قرار دارند و سهم شاغلان بخش کشاورزی در بهار سال ۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۲ و بخش صنعت ۰.۳ درصد افزایش یافته است و بخش خدمات نیز ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی چیست؟

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) عبارتست از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، به عبارت ساده‌تر نرخ مشارکت اقتصادی به ما نشان می‌دهد که چه درصدی از جمعیت مشمول سن کاری از نظر اقتصادی فعال هستند یعنی چه تعداد از افرادی که می‌توانند کار کنند واقعا مشغول به کارند و یا حداقل به دنبال کار هستند، از طرف دیگر با توجه به این آمار می‌توان نرخ بیکاری را نیز به دست آورد یعنی نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد که چه درصدی از نیروی کار بیکار بوده یا به صورت فعالانه به دنبال کار هستند.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید در منطقه‌ای هستید که در آن تعداد ۱۰ میلیون نفر واجد شرایط سنی کار وجود دارد و ۵ میلیون نفر در حال حاضر مشغول کار بوده و ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز به صورت فعالانه به دنبال کار باشند در این صورت مجموعا ۵.۵ میلیون نفر فعال اقتصادی در چنین جامعه‌ای وجود خواهد داشت که در این شرایط نرخ مشارکت اقتصادی برابر با ۵۵ درصد خواهد بود و در کنار نرخ بیکاری نیز ۵ درصد است که شامل همان ۵۰۰ هزار نفر جویای کار است.

نرخ بیکاری چیست؟

نرخ بیکاری نیز عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در ۱۰۰ و هم‌چنین نرخ نسبت اشتغال نیز عبارت است از نسبت جمعیت شاغل ۱۰ ساله و بیشتر یا (۱۵ ساله و بیشتر) به کل جمعیت در سن کار ضرب در ۱۰۰.

علی‌رغم اینکه نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان اردبیل هم‌چنان بهتر از نرخ بیکاری کل کشور بوده و در جایگاه‌های مناسبی اعلام می‌شود، اما این موضوع در سطح جامعه و استان اردبیل نمود عینی نداشته و این آمار و ارقام به یک سوال بزرگ در اذهان عمومی مردم اردبیل تبدیل شده است، امید است که مسؤولان استان اردبیل ضمن اعلام دلایل علمی خود درخصوص آمار اعلامی از نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان اردبیل، اهتمام بیشتری در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ‌التحصیلان استان اردبیل داشته باشند.

منبع فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.