آخرین وضعیت دانشمند ایرانی در زندان آمریکا

مسعود سلیمانی ۳۰ مهرماه سال ۱۳۹۷ به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر سلول‌های بنیادی برای استفاده از فرصت مطالعاتی عازم آمریکا شد و به دلایل نامعلوم در فرودگاه شیکاگو بازداشت شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا از حدود یک‌سال قبل که از برجام خارج شد اعلام کرد قصد دارد از سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و در این مدت همه تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته است.

آخرین وضعیت دانشمند ایرانی در بند زندان آمریکا / پرونده‌سازی علیه علم

ظاهرا مقامات کاخ سفید در راستای این سیاست هیچ حد و مرز اخلاقی و انسانی را نیز برای خود قائل نیستند و نه تنها انواع و اقسام تحریم‌ها را علیه مردم ایران اعمال کرده‌اند و از طریق دنباله‌های خود به اموال ایران دست‌درازی می‌کنند (شبیه آنچه در ماجرای توقیف محموله نفتی ایران از سوی انگلیس اتفاق افتاد) بلکه حتی حاضرند اتباع ایرانی را به گروگان بگیرند.


بیشتربخوانید: بی‌توجهی فعالان حقوق بشر و رسانه‌ها به دانشمند ایرانی در زندان آمریکا


این اتفاقی است که بیش از ۹ ماه است در ماجرای بازداشت دکتر مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و دو نفر از دانشجویانش افتاده و این دانشمند ایرانی همچنان در آمریکا در بند است و برخی گزارش‌ها از پرونده‌سازی قطوری برای او حکایت دارد که می‌تواند حکم حبس ۲۰ ساله را برای سلیمانی رقم بزند.

دکتر مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو دانشمندان برتر جهان از حیث استناد‌های علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، اما پیش از ورود به خاک کشور آمریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس اف. بی. آی دستگیر و زندانی شد. این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، توسط مؤسسه آمریکایی به نام «مه‌یو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد و برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در حال حاضر حدود ۹ ماه از دستگیری او می‌گذرد. دلیل دستگیری دکتر سلیمانی، نقض تحریم‌ها علیه ایران عنوان شده است.

تعویق‌های مکرر در برگزاری دادگاه سلیمانی

آمریکایی‌ها علاوه بر پرونده‌سازی که برای دکتر سلیمانی انجام داده‌اند فعلا تلاش دارند زمان رسیدگی به این پرونده را طولانی کنند و به همین دلیل هر بار برگزاری جلسات دادگاه سلیمانی به تعویق می‌افتد.

محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در مصاحبه با مهر گفته در زمان برگزاری دادگاه سلیمانی، تعویق‌های مکرر ایجاد می‌شود. احمدی درباره اخذ وکیل برای سلیمانی اظهار کرد: خانواده این استاد کار‌هایی انجام داده‌اند، اما به دلیل هزینه سنگین مالی، روند کار کمی کند پیش می‌رود و دانشگاه تربیت مدرس توانسته مبلغی را جمع آوری کند، اما به دلیل آن‌که انتقال پول با مشکل مواجه است، نتوانسته‌ایم در گرفتن وکیل موفق باشیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: بر همین اساس درخواست دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه این بوده است تا در‌منابع یک ردیفی تعریف شود برای این نوع معضلاتی که دانشمندان مهم ما را در چند جای دنیا گرفتار کرده و دکتر سلیمانی یکی از این افراد است. وی افزود: در حال حاضر دست وزارت خارجه نیز خالی بوده و آن‌ها بودجه‌ای برای این امور ندارند.

به گفته احمدی، سلیمانی تنها استاد دانشگاه تربیت مدرس است که در آمریکا در زندان به سر می‌برد، اما از دیگر دانشگاه‌های کشور هم استادانی هستند که وضعیتی شبیه دکتر سلیمانی دارند و گرفتار زندان‌های آمریکا شده اند.

پاسخگو نبودن مسؤولان آمریکایی

رسول سلیمانی، برادر دکتر مسعود سلیمانی در ارتباط با پرونده برادرش به ایسنا گفت: سفر‌های برادرم به آمریکا مسبوق به سابقه بوده و وی قبلاً نیز با دانشگاه کالیفرنیا، همکاری‌های مشترکی داشته است.

سلیمانی با اشاره به این‌که تا امروز، مسؤولان آمریکایی هیچ‌گونه توضیح و استناد محکمی برای مجرم شناختن برادرش ابراز نکرده‌اند، بیان کرد: آن‌ها فقط اعلام کردند دکتر سلیمانی قصد داشته است چند عدد «ویال هورمون رشد» را از طریق دو دانشجو به ایران انتقال دهد که این عمل هم انجام نمی‌شود و جالب‌تر این‌که ویال‌ها غیر‌تحریمی و صرفاً مصرف پزشکی دارند. برادر دکتر سلیمانی با مضحک و خنده‌دار خواندن این ادعا خاطرنشان کرد: برادرم هیچ فعالیت مخفی و پنهانی در رابطه با انتقال و مراودات علمی خود نداشته است و این فعالیت‌ها در چارچوب عرف علمی جهانی انجام می‌شود و این ادعای آمریکایی‌ها باعث تعجب چهره‌های داخل و خارج کشور شده است. وی با وحشتناک خواندن وضعیت دکتر سلیمانی در ندامتگاه آمریکایی بیان کرد: برادرم در کنار قاچاقچیان و اراذل و اوباش خیابانی و همچنین کارتن‌خواب‌ها در این ندامتگاه زندانی شده است؛ این در حالی است که وی از بیماری مزمن آی. بی. اس رنج می‌برد و از لحاظ روحی وضعیت فوق‌العاده ناراحت‌کننده‌ای دارد.

رسول سلیمانی افزود: تنها راه تماس ما با دکتر سلیمانی ارتباطی است که وی از طریق تلفنی در ندامتگاه با ما برقرار می‌کند و این روش فوق‌العاده برای خانواده ما تا امروز هزینه‌بر بوده است.

جزئیات پرونده به روایت آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌تازگی جزئیات بیشتری از پرونده دکتر سلیمانی و دانشجویانش منتشر کرده است. به گزارش ایسنا، دکتر سلیمانی در سفر خود قصد داشته مرحله نهایی پژوهش خود درباره معالجه بیماران سکته مغزی در کلینیک معروف "مه‌یو" در مینه‌سوتا را کامل کند، اما وقتی پایش به خاک آمریکا رسید ماموران دولت فدرال او را به اتهام نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران و تلاش برای صادر کردن مواد بیولوژیکی به ایران بازداشت کردند. آنگونه که آسوشیتدپرس گزارش داده اتهاماتی که به سلیمانی و دانشجویانش زده‌اند، اتهاماتی است که می‌تواند حداکثر ۲۰ سال مجازات زندان داشته باشد.
آسوشیتدپرس می‌نویسد: با گذشت ۹ ماه، با اوج‌گیری تنش‌ها میان دو کشور، آقای سلیمانی در بازداشتگاهی در جنوب آتلانتا درگیر یک کشمکش حقوقی بر سر اعمال تحریم‌های دامنه‌دار آمریکاست.

وکلای سلیمانی که در زمینه سلول‌های بنیادی، خون‌شناسی و پزشکی ترمیمی کار می‌کند، می‌گویند او برای به دست آوردن پروتئین‌های نوترکیب که در تحقیقاتش در ایران کاربرد دارد، در سپتامبر ۲۰۱۶ از یک دانشجوی سابق خود خواسته بود آن‌ها را به ایران بیاورد.

به گفته آن‌ها دلیل این اقدام ارزانی قابل توجه این مواد در آمریکا نسبت به بازار ایران بود. اما دادستان‌های فدرال می‌گویند که تلاش برای انتقال این مواد غیرقانونی بوده و در سال ۲۰۱۸ ادعانامه‌ای علیه آقای سلیمانی تهیه کردند. مقام‌های دولت، ویزای او را لغو کرده و او را در ماه اکتبر هنگام ورود به آمریکا در فرودگاه شیکاگو بازداشت کردند.

وکلای سلیمانی و دو دانشجوی سابقش می‌گویند موکلان آن‌ها مرتکب خطایی نشده‌اند و استدلال می‌کنند که نیازی به کسب مجوز خاصی نبوده است، چون این پروتئین‌ها مواد پزشکی بوده و فرستادن آن‌ها به ایران برای کاربرد‌های غیرتجاری معادل صادرات نیست.

دادستان‌ها در اسناد ارسالی برای دادگاه استدلال کرده‌اند که تحریم‌های گسترده‌ای که از سال‌ها قبل به اجرا گذاشته شده بود، اجازه صادرات کالا‌ها را به ایران به جز در شرایط بسیار محدود نمی‌دهد. براساس این ادعانامه آقای سلیمانی از محبوبه قائدی که ساکن آمریکا و متولد ایران است درباره دریافت این پروتئین سوال کرده بود.

براساس اسناد دادگاه، خانم قائدی این پروتئین‌ها را به شرکت‌های آمریکایی سفارش داد و آن‌ها را برای مریم جزایری فرستاد که قبول کرده بود در سفری به ایران برای دیدن خانواده آن را برای آقای سلیمانی ببرد.

خانم جزایری که متولد ایران، اما شهروند آمریکاست، در رشته بیوشیمی بالینی دکتری دارد و در کنتاکی زندگی می‌کند. به گفته وکلا، مقام‌های گمرکی در روز ششم سپتامبر ۲۰۱۶ این پروتئین‌ها را در فرودگاه آتلانتا از او گرفتند و بعد به او اجازه پرواز دادند.
فرانکو در اسناد دادگاه نوشت که تحقیقات آقای سلیمانی به پیشرفت‌های نجات‌بخش پزشکی در بازآفرینی اجزای از کار افتاده بدن منجر شده است.

با این حال دادستان‌ها مدعی نقض تحریم‌هایی هستند که هدف آن منزوی کردن ایران از تجارت با آمریکاست. قائدی و جزایری اکنون هر دو با قرار وثیقه آزاد هستند.

یک قاضی فدرال در آتلانتا از آزاد کردن آقای سلیمانی خودداری کرده، چون می‌گوید با توجه به لغو ویزا، او دارای موقعیتی حقوقی در آمریکا نیست و به همین دلیل در صورت آزاد شدن باید تحویل وزارت امنیت ملی شود که ممکن است او را اخراج کنند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۰ تير ۱۳۹۸
حالا كه اينجوريه سرعت غني سازي رو باس بيشتر كنيم
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۵:۲۷ ۲۰ تير ۱۳۹۸
داشتم مصاحبه جاسوس جیسون رضایان را میخودم میگفت میخوایم برای جاسوسان آمریکایی که در ایران دستگیر شدند تلاش کنم و با اینکه نصف خونش ایرانیه اگه راست میگه جاسوس نبوده که البته یقیین داریم بوده بیاد برای دانشمندان ایرانی پزشکی در بند امریکایها که بازم رفتارشون حتی چند روز پیش برای والیبالیستها نشان دهند کینه امریکا به ایرانیان بود و ماهیت کریه و کثیف آمریکای جنایتکار مشخص بود این جیسون تلاش کنه برای آزادیشون اگه راست میگه...
امیدوارم دانشمندان ایرانی مظلوم در بند امریکا هر که زودتر آزاد بشوند