در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛

قم،جذاب‌ترین شهر کشور از نظر گردشگران خارجی

نظرسنجی ها نشان می دهد،گردشگران خارجی،قم را جذاب‌ترین شهر کشور می‌دانند.

قم جذاب‌ترین شهر کشور از نظر گردشگران خارجیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛کمال ثریا اردکانی، رئیس اداره امور بین‌الملل آستانه حضرت معصومه (س)در جلسه هفتگی بنیاد قم پژوهی که با حضور جمعی از فعالان عرصه گردشگری و قم پژوهان در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، با بیان این که در نظرسنجی های انجام شده،گردشگران خارجی قم را جذاب‌ترین شهر کشور می‌دانند گفت:از سال ۹۴ تاکنون تعداد گردشگران خارجی در شهر قم رشد قابل توجهی داشته است، قم شهر متفاوتی است و گردشگران خارجی می‌توانند تجربه مسلمان بودن را با حضور در شهر قم احساس کنند؛ یک جامعه شناس آلمانی در سفرنامه خود به قم این شهر را شهر مهم و جذابی توصیف کرده است پس باید از این ظرفیت مطلوب‌تر استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: هرچند زمان حضور این گردشگران خیلی زیاد نیست، ولی با نظرسنجی انجام شده، قم را جذاب‌ترین شهر کشور می‌دانند.

رئیس اداره امور بین‌الملل آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) با بیان اینکه در قم گردشگری از نوع معنوی در حال شکل‌گیری است، افزود: از سال ۹۴ تاکنون گردشگری خارجی با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است و باید برای ارتقای گردشگری مذهبی، زیرساخت‌های شهری تغییر کند و با کیفیت شود.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی مهمان ویژه خارجی طی سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم تا از سفرای چند کشور خارجی و مهمانان ویژه همچون رئیس جمهور، رئیس مجلس و یا گروه سیاسی و مذهبی برای حضور در قم دعوت کنیم؛ هم‌چنین سال گذشته از ۵۵ کشور گردشگر مسلمان و از ۸۶ کشور گردشگر غیر مسلمان داشتیم، ولی باید زیرساخت‌های ما برای گردشگری هم در حد بین‌المللی افزایش و ارتقا یابد.

قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم نیز دراین جلسه که با موضوع «قم؛ قطب گردشگری مذهبی» برگزارشد گفت: باید از ظرفیت‌های مطلوب بخش خصوصی در زمینه توسعه گردشگری قم استفاده شود.

سید رسول موسوی نژادیان با اشاره به ظرفیت‌های بالای قم در زمینه گردشگری گفت: در حوزه آسیب شناسی گردشگری مذهبی قم باید گفت مشکل مدیریتی و ساختاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود معاونت امور زائران در استانداری قم، ولی در زمینه گردشگری مذهبی هنوز ورود خوبی نداشته‌ایم و خروجی مطلوبی هم نداشتیم و مشکلات را پاس کاری کرده و حتی در ارائه آمار مسافران نوروزی هم دستگاه‌های مرتبط انسجام ندارند.

رئیس مرکز نوآوری گردشگری قم با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت توسعه قم گردشگری مذهبی است و در سند‌های بالادستی و افق‌های ۱۴۰۴ چشم اندازی برای این نوع گردشگری در نظر گرفته شده است، گفت: باید بخش خصوصی وظیفه خود را به درستی انجام دهد و دستگاه‌های دولتی تنها در این زمینه ناظر باشند.

وی تصریح کرد: در حالی که گردشگری مذهبی بیشترین ظرفیت توسعه استان است، در این زمینه مشکلات جدی داریم و این شهر مذهبی را آن طور که باید برای گردشگران معرفی نکردیم.

موسوی نژادیان با تأکید بر اینکه فعالان گردشگری در زمینه معرفی این ظرفیت‌ها از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند، گفت: در بحث برگزاری رویداد‌ها ورود نداشتیم در حالی که در بعضی شهر‌ها و حتی روستا‌های کشور به خاطر همین رویداد‌ها جهانی شدند.

وی با بیان اینکه می‌توان در روز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم این روز را روز قم نامید و برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف فرهنگی برگزار کرد، گفت: از لیدر‌های گردشگری هم می‌توان برای حضور گردشگران در قم بهره‌مند شد و گردشگری مذهبی می‌تواند عاملی برای معرفی ظرفیت‌های دیگر گردشگری قم باشد، ولی ما هنوز هم در بهره‌گیری از گردشگری مذهبی مانده‌ایم.

انتهای پیام/ش

سلسه نشست های بنیاد قم پژوهی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.