تولیت آستان قدس: پاساژ‌ها و هتل‌های اطراف حرم «رنگ و بوی غربی» دارد/ آستان قدس به دنبال سود «به هر قیمت» نیست

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نوسازی به گونه‌ای باشد که مناسب با آستان و معنویت آستان باشد که متاسفانه الان این گونه نیست و ساختمان‌ها و پاساژ‌ها و هتل‌های اطراف حرم رنگ و بوی غربی دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت شهدای قیام گوهرشاد اظهار داشت: نسبت به دوره گذشته آستان قدس رضوی باید از تولیت فقید آستان قدس یاد کنیم که خدماتی داشته‌اند؛ همچنین یاد برادر عزیزم آقای رئیسی که خدمات ارزشمندی داشتند؛ این گونه نیست که به همه آنچه صورت گرفته خط قرمز بکشیم و یا اینکه بگوئیم هرچه صورت گرفته مثبت بوده؛ ما ارزیابی می‌کنیم و کار بشری باید ارزیابی و بازنگری شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: با کارشناسان و عقل جمعی در این مسیر حرکت می‌کنیم و شعار و سیره ما این است؛ کار‌های مثبت فراوان را ادامه می‌دهیم و اگر در بخشی از کار‌ها به این نتیجه رسیدیم که نیاز به بازنگری دارد حتما این کار را با توجه به شرایط و رویکرد‌ها صورت می‌دهیم؛ در کلیات و اصول که زائرمحوری است تغییر نداریم.

مروی بیان کرد؛ نگاه به زائران محروم که در حکم مقام معظم رهبری مورد تاکید است در اولویت است و زائرسرا نیز ساخته شده است؛ اصل خدمت به زائر محروم و فراهم کردن تسهیلات ادامه دارد، اما ممکن است در نوع خدمت دادن بازنگری کنیم؛ ممکن است در مصادیق اصل خدمت بازنگری کنیم، اما نگاه به زائر ادامه دارد و تغییری ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه دو نوع خدمت برای زائران و مجاوران داریم گفت: یکی خدمت معنوی و معرفت افزایی است که باید زائر و مجاور داخلی و خارجی را بربگیرد و از فضای معنوی این مکان استفاده کند و معرفت دینی وی بالا رود؛ بحث فرهنگی و معرفت افزایی را دنبال می‌کنیم و دوم تسهیلات به زائر دادن است.

مروی اظهار داشت: مسئله‌ای که مقداری دغدغه زائران است مسئله پارکینگ‌ها است؛ پارکینگ‌هایی در یک مقطع زمانی ساخته شد که شاید پاسخگوی بخشی از نیاز‌ها بود، اما الان اصلا آن‌ها پاسخگوی نیاز‌ها و بخشی از نیاز‌ها نیست و با مسئولان شهری و استانی برای گسترش پارکینگ‌ها صحبت کردیم و جلساتی نیز داشته‌ایم تا زائر دغدغه پارکینگ نداشته باشد و دغدغه‌اش کمتر شود.

وی با اشاره به ساخت و ساز‌های اطراف حرم رضوی بیان کرد: دو مسئله است؛ اول اینکه باید بافت فرسوده تغییر کند؛ این حرم و آستان و این قداست اطرافش نیز باید متناسب باشد؛ کوچه‌های قدیمی قابل قبول نیست و باید نوسازی شود که شروع شده و دنبال می‌شود و دولت نیز باید کمک کند که قول نیز داده؛ مجلس نیز باید به کمک بیاید؛ اما در مورد نوسازی حرف داریم باید نوسازی به گونه‌ای باشد که مناسب با آستان و معنویت آستان باشد که متاسفانه این الان این گونه نیست و ساختمان‌ها و پاساژ‌ها و هتل‌های اطراف حرم رنگ و بوی غربی دارد. ما به عنوان مسلمان و ایرانی در این بحث معماری صاحب سبک هستیم، اما آن را کنار گذاشته‌ایم و نوسازی اطراف حرم امام رضا (ع) مدل غربی است و تلاش می‌کنیم از این پس نوسازی متناسب با فضای شهر مشهد باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: از کار‌های خوب دوره قبل که قابل تحسین است مسئله «خادمیاری» است؛ کسانی که توانایی و تخصص دارند در هر نقطه‌ای که هستند به نام امام رضا (ع) در خدمت محرومان قرار می‌دهند؛ خدمت به امام رضا (ع) محدود به حضور در حرم رضوی نیست.

مروی ادامه داد: این هدف خادمیاری است که مقدس است و الان این انجام شده و ۲۰۰ هزار نفر برای خادمیاری ثبت نام کرده و ۸۰ هزار نفر گزینش شده‌اند، اما بخش قابل توجهی بدون توجه به هدف اصلی، توقع حضور در حرم رضوی را دارند که این جزو اصول اولیه نبوده و باید فلسفه خادمیاری مورد توجه باشد. اگر این سامانه را باز بگذاریم شاید میلیون‌ها نفر ثبت نام کنند؛ این برنامه ادامه می‌یابد، اما نیازمند سیاستگذاری خاص خود است.

وی در مورد محرومیت زدایی توسط آستان قدس رضوی گفت: یکی از مسئولیت‌هایی که بر دوش ما است این است که از ظرفیت آستان در جهت رفع محرومیت مردم قدم برداریم؛ این که بگوئیم مسئول محرومیت زدایی در کشور هستیم این گونه نیست، زیرا محرومیت زدایی وظیفه دولت است، اما امکاناتی داریم که می‌توانیم به کمک بیائیم.

مروی افزود: کشور ما حادثه خیز است و در این امور عاجل می‌توانیم و خود را موظف می‌دانیم با تمام امکانات به میدان بیائیم؛ در زلزله کرمانشاه آستان و در سیل امسال آستان و خادمان و خادمیاران با قدرت به میدان آمدند؛ روزانه شاید ۱۰ هزار غذای گرم به سیل زدگان ما تحویل داده شد.

وی گفت: در کنار دستگاه‌های دولتی و خیرین و مردم به کمک آمده‌ایم و تعللی نداریم، اما آنچه بیشتر مورد توجه است توانمندسازی نیازمندان است؛ محرومیت زدایی را در تحویل بسته غذایی نمی‌بینیم؛ این را نیز در جای خود انجام می‌دهیم، اما هدف اصلی ما این است که نیازمندان را توانمند کنیم که روی پای خود بایستند مثل اشتغال؛ برای سیل زدگان بررسی کردیم و کار کارشناسی صورت دادیم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: بررسی کردیم که چه کاری ضرورت دارد؛ از کار‌هایی که ضرورت داد در مناطق سیل زده صورت دهیم ایجاد اشتغال است که بعد تبلیغاتی و رسانه‌ای ندارد؛ اشتغال بعد رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد و دنبال کار تبلیغاتی نیستیم؛ مردم خودشان درک می‌کنند.

مروی تاکید کرد: آنچه داریم متعلق به حضرت است و اگر خود حضرت حضور جسمانی داشتند چه می‌کردند؟ این را باید در اولویت بگذاریم و در زمینه اشتغال در حال سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی هستیم. امکانات ما محدود است و براساس نیاز‌ها حرکت می‌کنیم؛ مثلا مناطق سیل زده مشکلاتی دارند و نهاد‌های انقلابی مشغول هستند و شاید با ۵۰ میلیون تومان وام بتواند فرد سیل زده دامداری یا کشاورزی راه بیندازد و یا قناتش را لایروبی می‌کنیم و از کار دانش بنیان نیز غافل نیستیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های آستان بیش از آنچه هست برجسته شده؛ آستان فقیر نیست؛ پول و امکانات دارد، اما اینکه تصور کنیم هلدینگ عظیم اقتصادی داریم این گونه نیست؛ شرکت‌های اقتصادی باید در جهتی باشند که کمتر سرمایه‌گذار رغبت می‌کند یا الان مشکل مردم است؛ دارو مشکل مردم است؛ سعی کرده‌ایم در حوزه دارو سرمایه‌گذاری کنیم و این از گذشته نیز بوده و باید آن را گسترش دهیم. بخشی از کار ما کشاورزی است؛ موقوفات ما زمین است و بهره برداری جز کشاورزی نداریم و باید محصول کشور را پاسخ دهیم.

مروی گفت: هر کار اقتصادی ما باید پیوست فرهنگی داشته باشد و نباید به دنبال درآمد به هر قیمتی باشیم و سودآوری به هر قیمتی مدنظر نیست؛ کار اقتصادی باید سود داشته باشد و سودآوری باید وجود داشته باشد، اما نه به هر قیمتی؛ ممکن است در حوزه کشاورزی با چند بار کود دادن محصول بیشتر شود، اما برای مردم مضر باشد و ما این کار را نمی‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: دنبال سودی هستیم که با فرهنگ اقتصادی و دینی ما مطابقت کند؛ بحث «مال‌ها» مطرح است که این‌ها با این فلسفه ناسازگار است و ما دنبال این‌ها نیستیم.

مروی گفت: سرمایه اصلی آستان اعتماد مردم و موقوفات و نذورات است؛ شرکت اقتصادی هم داریم، اما منبع پایدار ما اعتماد مردم است؛ این منبع لایزال آستان قدس رضوی است برای اینکه این اعتماد را حفظ کنیم باید شفاف سازی داشته باشیم تا اعتماد مستمر باشد؛ این از قبل نیز بوده و اکنون نیز در برنامه ماست که شفاف سازی کنیم و درآمد و هزینه را به عرض مردم برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: شفاف سازی را رعایت می‌کنیم که مثلا چقدر مالیات دادیم و کجا دادیم؛ بخش‌هایی از مالیات طبق فتوای امام معاف هستند؛ حسابرسی و نظارت بر هزینه‌ها و عملکرد و درآمد‌ها قبلا هم بوده، اما باید گسترش یابد؛ این اعتماد و استمرار می‌بخشد؛ حسابرسی در همه بخش‌ها و حوزه‌ها باید وجود داشته باشد. رهبر انقلاب در اوایل معاونت حسابرسی و نظارت را ایجاد کردند که کار بسیار خوبی بود و این به معنای بی اعتمادی نیست؛ مقام معظم رهبری نیز فرموده بودند که اعتماد سرمایه بزرگ و گرانبهایی است که نباید از بین برود و حسابرسی و نظارت برای استمرار این اعتماد است.

مروی ادامه داد: در تمامی مجموعه‌ها حسابرسی و نظارت می‌کنیم و برای ادامه اعتماد این کار را می‌کنیم؛ موقوفات امانت است و ما امانتدار هستیم و همه سازوکار‌ها اندیشیده شده و از این موقوفات بهره‌وری بهینه صورت می‌گیرد؛ نیت واقف همواره مورد توجه ما است و خود را ملزم به اداء می‌دانیم و تغییری در نیت نمی‌دهیم مگر اینکه الان کارآیی نداشته باشد؛ مثلا عنوان شده این مقدار درآمد را برای روشنایی حرم شمع بخرید که اکنون کاربرد ندارد؛ سازوکار لازم برای حفظ موقوفات را داریم تا وقف اجتماعی داشته باشیم؛ وقف یک منبع پایدار برای واقف و موقوفه است.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: مردم باید نسبت به فرهنگ وقف اهتمام بیشتری داشته باشند؛ مدرسه سازی و درمانگاه در راستای وقف اجتماعی است که باید گسترش پیدا کند. مثلا شیرخوارگاهی که بازدید داشتم با کمبود بودجه روبرو است و باید خیرین و دولت پای کار بیایند و در این حوزه وقف کارساز است و ما خود را موظف به اجرای نیت واقف می‌دانیم.

مروی در مورد یگان حفاظت آستان قدس رضوی افزود: گاهی اتفاقات خوب در کشور ما تحلیل سیاسی و یا جناحی دارد؛ این خوب نیست که هر چیزی را پیوست جناحی بدهیم؛ در آستان مسئله حفاظت همیشه بوده؛ سالانه چندین میلیون زائر داریم؛ از قدیم در آستان اداره آگاهی حضور داشته و نیروی حفاظت حضور داشته و چیز جدیدی اتفاق نیفتاده و همان‌هایی که بوده و لازم هست که باشد ساختارمند شد و یگان حفاظت نام گرفت و این گونه نیست که آستان از خودش نیروی حفاظت و نظامی تشکیل داده باشد.

وی بیان کرد: ما باید امنیت زائر مورد توجهمان باشد و زائر باید اطمینان خاطر داشته باشد و از دستگاه‌های موجود در حرم و آستان استفاده کرده و ساختارمند شده، اما نگاه سیاسی و جناحی به برخی از کار‌ها آسیب می‌زند.

تولیت آستان قدس رضوی در مورد مباحث فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: ما ظرفیت گسترده‌ای در آستان قدس رضوی داریم که خود این حرم است؛ انتشارات و دانشگاه و برنامه تبلیغی داریم و باید برای ارتقاء فرهنگ دینی مردم بهره بگیریم؛ حضرت آقا نسبت به محرومان توصیه دارند و نسبت به بالا بردن بینش فرهنگی و دینی مردم نظر دارند؛ باید مخاطبان را دسته‌بندی کرد، زیرا همه رقم مخاطب در حرم رضوی حضور دارد.

مروی افزود: در سطوح مختلف علمی و دانشی و طبقات اجتماعی زائر داریم؛ درصددیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که همه این‌ها از برنامه‌های فرهنگی آستان بهره ببرند؛ در برنامه فرهنگی، آمار و رقم و عدد نمی‌خواهیم؛ بی‌توجهی به آمار درسی است که بنده در دفتر مقام معظم رهبری گرفته‌ام به خروجی و برآیند کار توجه داریم؛ ۱۰۰۰ ساعت سخنرانی در حرم داشتیم؛ این ۱۰۰۰ ساعت و یا این انتشار کتاب خروجی‌اش چقدر بوده است؛ سازوکار سنجش افکار عمومی چیست؟ این باید فراهم شود. انتشاراتی به عنوان به نشر داریم، اما خوراکی ما پسوند رضوی دارد و کار فرهنگی ما پسوند غیرفرهنگی دارد؛ دنبال این نیستیم که بگوئیم ده‌ها مجله و کتاب چاپ کرده‌ایم؛ یک کتاب چاپ کنیم، اما فاخر باشد.

وی بیان کرد: مرحوم امام فرمودند همه کتاب‌های شهید مطهری را تائید می‌کنیم و بنده نیز گفته‌ام باید طوری کار کنیم که مقام معظم رهبری بفرمایند همه کتب دینی آستان قدس رضوی را تائید می‌کنیم؛ دنبال اثرگذاری هستیم و اینکه خروجی کار چیست.

مروی با اشاره به سالروز قیام گوهرشاد تاکید کرد: امشب شب بیست و یک تیر است؛ ۸۴ سال قبل عده‌ای از مومنان و مسلمانان غیرتمند که در برابر فرهنگ تهاجمی رضاخان ایستادند به شهادت رسیدند؛ آن‌ها دنبال مبارزه برای حفظ عفت و حجاب و پاکدامنی بودند. رضاخان می‌خواست چادر را بردارد، زیرا این نماد عفاف و پاکی و پاکدامنی است و می‌خواست جامعه بی‌عفت شود تا بر آن مسلط شود؛ عده‌ای در این مسجد تحصن کردند و مرحوم بهلول منبر رفت و البته شهدای مسجد گوهرشاد مظلوم واقع شدند؛ عده زیادی زنده بودند و دفن شدند؛ پدرم که از کسبه مشهد بود نقل می‌کرد که جوان بودم و در مراسم حضور داشتم و در جایی پناه آوردم؛ ماموران می‌گفتند زنده و مرده را دفن کنید؛ پدرم می‌گفت می‌شنیدم عده‌ای زنده بودند، اما با شهدا در کامیون قرار می‌دادند و می‌بردند.

وی افزود: برای حجاب خون داده شده و این حجاب علامت پاکی و پاکدامنی است و این مصونیت است؛ اوایل اسلام خانم‌هایی که اسلام می‌آوردند و متشخص بودند از چادر و حجاب استفاده می‌کردند؛ حجاب وزن اجتماعی می‌داد و نباید حجاب را دست کم گرفت.

انتهای پیام/پ

نوسازی و بازسازی پاساژ‌ها و هتل‌های اطراف حرم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار