پایه سنوات به چه شکل محاسبه می‌شود؟

پایه سنوات عبارت است از واریز مبلغی به صورت ماهانه یا سالانه به حساب کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کاری داشته باشند.

پایه سنوات چگونه محاسبه می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مبلغ پایه سنوات از طرف شورای عالی کار برای جبران کمبود حقوق کارگران منظور شده است. البته مواردی دیگری مانند حق اولاد، حق مسکن و... نیز هستند که در جهت تسهیل زندگی کارگران در نظر گرفته شده تا این قشر زحمتکش از امکانات بیشتری برای زندگی آسان برخوردار باشند.

در ابتدای سال ۷۰ قانون پایه سنوات در مجلس مطرح و بررسی شد که بر طبق این قانون کارگران رسمی و یا غیر رسمی، مشمول قانون پایه سنوات می‌شوند.

پیش از سال ۹۲ این تردید وجود داشت که پایه سنوات فقط به قرار داد‌های رسمی تعلق گیرد یا قرار داد‌های غیر رسمی نیز باید این مبلغ را دریافت کنند؟ که طی بخشنامه‌ای که در سال ۹۲ توسط وزارت کار منتشر شد، کارفرمایان نباید تفاوتی بین این دو گروه قائل شوند.

طبق جدول ارائه شده از سوی وزارت کار، سنوات به صورت ماهیانه برای افرادی که یک سال سابقه کار دارند محاسبه می‌شود که نرخ‌های سنوات معمولا سالانه با هماهنگی شورا عالی کار افزایش می‌یابد.

در سال ۹۷ میزان سنوات به صورت زیر محاسبه شد:

تعداد روز‌های کاری ماه×۱۷.۰۰۰ + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری =حقوق پایه ماهانه در سال دوم

به عنوان مثال؛ گر سال گذشته کارگری ۷۱۲ هزار تومان حقوق دریافت می‌کرد، کارفرما بایستی ۳۰ هزار تومان ماهیانه به عنوان پایه سنوات به حقوق کارگر می‌افزود و در مجموع ۷۴۲ هزار تومان به کارگر می‌پرداخت؛ اما امسال از آنجایی که سابقه این کارگر دیگر از یکسال گذشته است. افزایش ۱۴ درصدی حقوق امسالش اینگونه محاسبه می‌شود که به دریافتی نقدی ۷۴۲ هزار تومان حقوق سال گذشته ۱۴ درصد افزوده می‌شود و سپس مبلغ به اضافه ۳۰ هزار تومان پایه سنوات، حداقل حقوق دریافتی امسال این کارگر است.

در بخشنامه‌ی وزارت کار چند نکته در رابطه با این قانون ذکر شده است که در ادامه‌ی گزارش به آن‌ها می‌پردازیم:

پایه سنوات شامل دانشجویان و دانش آموزانی که مشاغل تابستانی دارند نمی‌شود. پایه‌ی سنوات با سنوات خدمت (پاداش پایان کار) متفاوت است و طبق ماده ۲۴ کارفرما موظف است معادل آخرین حقوق کارگر را به عنوان پایان کار به وی بپردازد.

تعویض کارفرما ربطی به سنوات ندارد و کارفرمای جدید نیز موظف است سنوات کارگرانی را که یک سال است مشغول به کارند بپردازد. به کارگران فصلی نیز با توجه به میزان کارکرد شان سنوات تعلق می‌گیرد و برای محاسبه این میزان سنوات باید به تبصره‌هایی که در این زمینه وجود دارند مراجعه کنید.

در صورتی که سال مورد محاسبه، چهارمین سال کار یک کارگر باشد علاوه بر پایه سنوات این سال مبلغ سال‌های دیگر نیز به حساب وی به صورت تصاعدی منظور می‌شود.

گفتنی است سنوات بیشتر جنبه انگیزشی برای کارگران دارد و کارفرما با پرداخت به موقع این مبلغ می‌تواند در بهبود کیفیت کار کارگران شریک باشد و یکی دیگر از دلایل پرداخت سنوات ایجاد تمایز در میان کارگران با سابقه و تازه کار است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیرین روزبهانی
۱۲:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام
لطفاً شماره بخشنامه بالا رو میگید، چون در صورت داشتن شماره بخشنامه پایه سنوات به حقوق من اضافه خواهد شد.
بسیار سپاسگزارم
آخرین اخبار