خطیب جمعه قم مطرح کرد؛

شهر مقدس قم باید مرکز رعایت عفاف و حجاب باشد/یک‌ لقمه حرام خریدن خشم و عذاب خداوند است

آیت الله اعرافی زیر پا گذاشتن ارزش‌های عفاف و حجاب را نقطه آغاز فروپاشی نماد‌های دینی و اخلاقی دانست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛آیت‌الله اعرافی امام جمعه قم ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه که در  مصلی قدس برگزار شد، داشتن تغذیه سالم و حلال را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این مورد مهم در خودسازی و تربیت فرزندان سالم نقش ویژه‌ای دارد.

امام‌جمعه قم افزود: یک سلسله غذا‌ها درآیات قرآن مثل مسکرات، گوشت خوک و سگ و میته و مردار حرام شده و در کنار این‌ها اموالی که از غصب به دست بیاید هم حرام شمرده‌ شده است، بنابراین یک سری غذا‌ها و موارد غصبی مورد تحریم قرارگرفته است.

وی بیان کرد: همان‌طور که یک میکروب وارد غذا و سیستم بدن شود موجب آسیب‌های جسمی و روحی می‌شود، اگر غصب و حرام هم وارد بدن شود پیامد‌های دنیوی و اخروی به دنبال دارد.

اعرافی با تأکید برداشتن احتیاط در اموال بیت‌المال و مراقبت غذایی گفت: برای ساختن دیگران و تربیت فرزندان پدر و مادر موظف هستند سفره پاک بچینند و فرزندانشان را با غذای طیب و پاک تربیت کنند.

امام‌جمعه قم با بیان آثار زیان‌بار و مخرب غذای حرام در زندگی فرد عنوان کرد: نخستین اثر غذای حرام، دوری قلب از پاکی و شفافیت است، مگر نشنیده‌ایم که در روز عاشورا امام و سیدالشهدا (ع) خطاب به جماعتی که به‌ظاهر مسلمان بودند می‌فرمایند: شما جماعتی هستید که شهادتین گفته و برخی ظواهر اسلام را رعایت می‌کنید، اما شکم‌هایتان از حرام پرشده است.

وی ادامه داد: غذای حرام حجابی می‌شود که نظر لطف خدای متعال را از انسان برمی‌گرداند، از پیامبر اکرم (ص) نقل‌شده است: مادامی‌که لقمه حرام در درون شخص است خدا نگاه لطف به او نمی‌افکند، یک‌لقمه حرام خریدن خشم و عذاب خداوند است.

اعرافی با بیان سومین اثر غذای حرام در زندگی آدمی ابراز کرد: لعن و نفرین همه کارگزاران نظام خلقت و فرشتگان آسمان‌ها و زمین با انسان حرام‌خوار است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور چهارمین اثر لقمه حرام را رد تمامی اعمال انسان دانست و تصریح کرد: اگر این لقمه‌های حرام زندگی انسان را آلوده کرد نتیجه‌اش این می‌شود که ۴۰ شبانه‌روز نماز آن فرد مقبول نخواهد بود.

وی در خطبه‌های دوم این هفته مصلی قدس، ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب گفت: امیدواریم سندی که در شورای عالی انقلاب مصوب شده تسریع شود و سند‌های قبلی نیز مورد تأکید مسئولان و مردم قرار گیرد، زیر پا گذاشتن ارزش‌های عفاف و حجاب از سوی زنان و مردان نقطه آغاز فروپاشی نماد‌های دینی و اخلاقی است.

اعرافی مصونیت مرز‌های حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه را درگرو رعایت عفاف و حجاب دانست و افزود: مردم باید حافظ امنیت اخلاقی و رعایت عفاف و حجاب باشند و همین‌طور ادارات نیز باید مرکز رعایت این ارزش‌ها باشد.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم نیز باید مرکز رعایت عفاف و حجاب باشد، هرجایی که این ارزش‌ها زیر پا گذاشته می‌شود باید برخورد شود و رعایت کنندگان عفاف و حجاب در جامعه مورد تشویق قرار گیرند.

اعرافی در ادامه با تأکید برگرفتن جلوی فرار مالیاتی گفت: باید از تحریم استفاده کرده تا اقتصاد بدون نفت را پایه‌ریزی کنیم.

امام‌جمعه قم تعرض زشت کشور انگلیس به کشتی ایرانی را محکوم کرد و افزود: این کشور زمانی نظام ارباب‌ورعیتی داشتند و هزاران مظلمه در پرونده آن‌ها ثبت‌شده، اما بدانید این دوره تمام‌شده و هر جا دست جنایتی بازکنید همان‌جا دست‌های شما را به فضل الهی قطع خواهند کرد.

وی آمریکاییان را بدعهد شکنان تاریخی عنوان و تصریح کرد: امروز جهان در برابر مظالم شما مقاومت خواهد کرد و این شکست‌ها پی درپی ادامه خواهد یافت، شما خیلی نادان بوده و از منطق بشری و الهی دور هستید و قطعاً جبهه مقاومت در برابر شما خواهد ایستاد.

اعرافی با اشاره به فجایع آمریکایی‌ها و هم‌دستانشان در منطقه گفت: شعله‌های خشم امت اسلام همه شما خیانت‌کاران را در برگرفته و در کام خود فرو خواهد برد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور موضوع مهم دیگر را خطر بزرگی که متوجه آیت‌الله شیخ زکزاکی است عنوان و خاطرنشان کرد: امت اسلامی نگران این خطر بزرگ بوده و آزادی این روحانی جلیل‌القدر صدای حوزه‌های علمیه و مردم است، عواقب این خطر بزرگ متوجه نیجریه بوده و امیدواریم دولت نیجریه به این مسئله توجه داشته باشند و دستگاه دیپلماسی هم آن را دنبال کند.

وی نخستین محور بیانیه گام دوم را مسئله نظام و انقلاب عنوان کرد و گفت: ما نباید فکر کنیم با شکل‌گیری نظام اسلامی عصر انقلاب به پایان رسیده است، تمام شیوه‌های زندگی ما در پرتو افکار غیر صحیح شکل‌گرفته درنتیجه باید روح انقلابی در جامعه شکل‌گرفته باشد، این شرایط عالم نیازمند روح جهادی و انقلابی بوده و در تمام برنامه‌ریزی‌های ما باید وجود داشته باشد.

اعرافی افزود: نظر درست این بوده که نظام و قانون لازم است، اما روح انقلابی باید مصون بماند، ضرورت استمرار روح و فرهنگ انقلابی راه گشای همه فعالیت‌های ما است، امیدواریم این محور و همه محور‌های بیانیه مورد تأکید همه مردم و مسئولان نظام قرار گیرد.

انتهای پیام/ش

خطبه های نماز جمعه قم در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.