رئیس سازمان بهزیستی مطرح کرد؛

واگذاری ۲ هزار واحد به زلزله زدگان کرمانشاه/ فرآیند فرزندخواندگی شفاف انجام خواهد شد

قبادی دانا گفت: ۲ هزار واحد به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و زلزله زده کرمانشاهی واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی:به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز شنبه (۲۲ تیر ماه) در مراسم سی و نهمین سالگرد تاسیس این سازمان اظهار کرد: در هفته بهزیستی به دنبال اجرای گام دوم انقلاب به توصیه مقام معظم رهبری با شعار شفافیت، توانمند سازی و ارتقا هستیم.

قبادی دانا با بیان اینکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، افزود: ماهانه یک میلیون و ۸۰ هزار مستمری بگیر داریم.

وی ادامه داد: ۱۷۸ هزار معلول سرپرست خانوار داریم که پیش از این مستمری همانند سایر افراد معلول دریافت می‌کردند، اما با حمایت وزیر کار، دولت و مجلس از این به بعد این معلولین سرپرست خانوار به ازای بعد خانواده مستمری خود را دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: تا نیم سال ۹۷ جمعیت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی ۵۰۰ هزار خانوار بود، اما ۵۵۰ هزار خانوار افزایش پیدا کرد و تا پایان سال ۹۷ این تعداد ۱۵۵۰ هزار نفر شد.

قبادی دانا با بیان اینکه بودجه کل مشخص شده هزار و ۷۰۰ میلیار تومان بود، افزود: با این بودجه تنها نیمی از این خانوار‌ها را می‌توانستیم تحت پوشش قرار دهیم و ۲۰۰ هزار خانوار محروم می‌ماندند.

وی اضافه کرد: با همراهی خوب مجلس، دولت این مشکل برطرف شد و هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و ۲ هزار ۷۶۰ میلیار تومان بودجه تخصیص داده شد که این امر باعث شد ۲۰۰ هزار نفر خانوار نیز از دریافت مستمری محروم نمانند.

 

قبادی دانا با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم مبلغی را به سرانه مستمری بگیران اضافه کنیم گفت: امروز طرح ژنتیک کلیک خواهد خوردو برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیک در سراسر کشور اجرا خواهد شد.


وی تصریح کرد: از سال ۹۴ تاکنون مشاوره و آزمایشات ژنتیک برای همه افراد تحت پوشش و اعضای خانواده آن‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: طرح بانک ذخایر ژنتیک در ایران با دانش بومی و ایرانی در حال انجام است که پیش از این عمده این آزمایشات در خارج از کشور انجام می‌شد.

قبادی دانا افزود: شعار ما شفافیت سازی بوده و سامانه شفافیت در بهزیستی آغاز شده همچنین برای پرداخت الکترونیک حق پرستاری افراد دارای معلولیت و پرداخت الکترونیک مراکز شبانه روزی که ماهانه هزار ۷۰۰ تومان شارژ می‌شود گام‌هایی برداشته ایم.

وی ادامه داد: در سامانه شفافیت هرکس کمک به بهزیستی می‌کند علاوه بر پیامک مبنی بر تشکر، اطلاعات ثبت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال ۹۸ کمک هزینه ودیعه مسکن شروع می‌شود گفت: با توجه به بودجه‌ی ۱۲ هزار میلیار تومان مشخص شده تنها محدود هستیم که تا سقف ۲ هزار نفر کمک رسانی کنیم.

قبادی دانا گفت: ۱۲۸ درصد رشد در وسایل بهداشتی داشته ایم همچنین کمک هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه غیر دولتی افراد تحت تکلف معلولیت داریم.

وی ادامه داد: آمار دقیق از افراد تحت پوشش در مراکز نگهداری بهزیستی نداشته ایم و یارانه تنها برای ۳۹ هزار نفر از سمت دولت تعیین شده بود، اما در حال حاضر متوجه شده ایم ۴۷ هزار در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و این آمار را به دولت و سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم با بررسی‌های اولیه از ۸ هزار خانوار معلولی که در مراکز نگهداری می‌شوند ۳ هزار ۵۰۰ نفر که به یارانه نیاز داشتند تخصیص شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در اسفند ۹۶ نوشته و اردیبهشت ۹۷ ابلاغ شد در حال اجرا است.

قبادی دانا افزود: قبل از گرانی‌ها برآورد بهزیستی ۱۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بود، اما در حال حاضر ۳ برابر افزایش پیدا کرد و هزار ۱۰۰ میلیارد تومان شد که طی مذاکرات با ستاد یارانه و بودجه در سال ۹۸، ۹۸ بتوانیم تخصیص دهیم.

وی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که افرادی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و در دهک‌های ۱، ۲ و ۳ قرار دارند مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان هزار تومان بر کارت آن‌ها علاوه بر مستمری و حق پرستاری اضافه شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مجوز واردات دستگاه‌های خودرو مناسب سازی شده دریافت کرده ایم، افزود: مجوز ۵۰۰ دستگاه در تیر ماه از هیئت وزیران کسب شده است.

قبادی دانا ادامه داد: کمک هزینه خرید وسایل منزل برای ۵ هزار نفر تا سقف دو نیم میلیون تومان در مناطقی که نیازمند هستند.

وی گفت: برای اولین بار مجموعه جامع قوانین و مقررات جامع بهزیستی نوشته شده است و به صورت کتاب منتشر شده تا افراد از حقوق خود آگاه باشند و ما نیز بتوانیم برای رسیدن حقوق افرادی که دارای معلولیت هستند مطالبه گر باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: ۱۱ درصد افراد تحت پوشش مشکلات بینایی، ۲۶ درصد معلولیت ذهنی، ۸ درصد اختلالات روانی مزمن، ۳ درصد شنوایی، ۵ درصد اختلال صوت و گفتار دارند.

قبادی دانا افزود: ۳۶ درصد افراد تحت پوشش اختلالات شدید، ۲۹ درصد متوسط، ۱۷ درصد خفیف، ۱۴ درصد خیلی شدید و ۵ درصد اختلالات نامشخص دارند.

وی اضافه کرد: از ۲۱ هزار ۳۶۵ نفری که در سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند، ۶۰ درصد خانم‌ها و ۴۰ درصد آقایان هستند همچنین ۷۰ درصد از افراد تحصیلات دانشگاهی دارند، یک سوم خانم‌ها از مدیران هستند، ۴۰ درصد افراد در سازمان بهزیستی زیر ۴۵ سال سن دارند.

قبادی دانا بیان کرد: ۹۲ درصد فعالیت‌های اجرایی توسط خیریه‌ها و مراکز غیر دولتی در حال انجام است، اما شیرخوارگاه‌ها به صورت حاکمیتی اداره میشود همچنین طرح استاندارد سازی شیرخوارگاه خواهیم داشت.

وی افزود: مصادیق تعارض منافع در حال بررسی است و درحال شناسایی است همچنین ۲۰ نقطه آسیب را شناسایی کرده ایم با استفاده از قوانین موجود به رفع این تعارض‌ها دست پیدا خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در هفته بهزیستی پایان واگذاری ۲ هزار واحد به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی به زلزله زدگان کرمانشاه خواهیم داشت.

قبادی دانا ادامه داد: یک گردهمایی خیرین بهزیستی در مشهد مقدس داریم که برای تکمیل واحد‌های مسکونی خانوار‌های دو معلول به بالا است.

وی افزود: ۶ هزار ۲۵۰ مسکن تحویل ۱۴ هزار خانوار داده شده است و ۲ هزار خانوار در نوبت هستند همچنین ۶ هزار ۴۰۰ واحد در شهر و روستا در حال احداث است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: خدمات پزشکی جراحی و خدمات ارتوپدی و اورولوژی برای مددجویان بهزیستی توسط موسسات و خیرین به رایگان صورت خواهد گرفت.

قبادی دانا گفت: فرآیند فرزندخواندگی شفاف انجام خواهد شد و در دست طراحی است همچنین امیدواریم بتوانیم در ۲۰ سال آینده با توجه به پیشرفت دانش شاهد خانواده‌هایی با دو معلول ژنتیکی نباشیم و اجرای این با فشار مالی بر خانواده‌های دارای معلولیت نباشد و بودجه‌ای برای این مسئله تامین کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: عملکرد موسسات خیریه و شرکای اجتماعی باید شفاف شود، چرا که باعث افزایش اعتماد عمومی است و زمینه را برای فعالیت خیرین دیگر افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی اقدام بسیار مهمی است، افزود: بیماری‌های ژنتیکی در کشور ما به دلیل ازدواج‌های فامیلی از نظر شیوع و بروز با کشور‌های دیگر تفاوت عمده دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دو موضوع پیشگیری و توانمندسازی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، گفت: در طرح پیشگیری از معلولیت‌ها به ویژه مشکلات بینایی (تنبلی چشم) ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و در طرح غربالگری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح در سال گذشته قرار گرفتند.

وی افزود:در ارتباط با پیشگیری از ناتوانی مفرط به ویژه در اشخاصی که دچار ضایعه نخاعی هستند، طرحی را وزارت بهداشت تهیه کرده‌ایم که براساس آن مشکلات این دسته از افراد از زمان بستری شدن در بیمارستان حل و از بروز برخی از مسائل نیز برای آن‌ها جلوگیری شود.

قبادی دانا بیان کرد: شناسایی برخی از بیماری‌ها مثل اوتیسم در طرح غربالگری در حال انجام است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برخی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی به طور موازی با برخی دستگاه‌ها صورت گرفته است و با مذاکره سعی در هماهنگی و همکاری داریم تا سوء تفاهم‌ها را از بین ببریم.

وی اضافه کرد: ۳۲ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند و حدود ۱۶ هزار نفر نیز دچار معلولیت هستند و باید ساماندهی شوند و اگر دانشجوی دانشگاه آزاد و پیام نور هستند به آن‌ها بابت شهریه کمک هزینه ۵۰ درصدی پرداخت می‌شود.

در ادامه حبیب الله مسعودی فرید ضمن تشریح جزئیات طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: در تهران طی دو تا سه هفته گذشته حدود ۲۳۰ کودک جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۵۳ درصد از اتباع بیگانه اوراق هویتی نداشتند.

وی با بیان اینکه سیاست ما امروز بحث رعایت حقوق کودک است، اظهار کرد: همچنین رویکرد ما باید دوستدار کودک باشد؛ بنابراین مراکز سازمان بهزیستی، شهرداری، مرکز فوریت‌های اجتماعی و … باید شرایط استانداردی داشته باشد. طی هفته گذشته نیز دو مرکز در اختیار این سازمان‌ها برای اجرای طرح قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش انجمن حمایت از حقوق کودکان که چندی پیش منتشر شد، ۲.۵ درصد از درآمد کودکان زباله گرد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد گفت: در مورد کودکان خیابانی نیز موضوع به همین شکل است و عزت این کودکان لگدمال می‌شود.

مسعودی فرید با اشاره به روند پذیرش و ساماندهی کودکان گفت: مرحله اول طرح مربوط به احراز هویت کودکان است تا در صورتیکه این کودکان بعد از خروج از مراکز بار دیگر در خیابان دیده شدند، نسبت به وضعیت گذشته آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشیم. همچنین در مرحله بعد این کودکان توسط کادر پزشکی مورد معاینه قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر بعد از جذب این کودکان در خیابان و انتقال آن‌ها به مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری این اقدامات باید انجام بگیرد و سپس کودکان در صورتی که جزو اتباع بیگانه باشند به مرکز ویژه خود و در صورتی که کودکان ایرانی باشند به مرکز دیگری منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدت زمان نگهداری این کودکان بین ۷ تا ۱۰ روز است و ظرف این مدت کودکان باید تعیین تکلیف شوند توضیح داد: بعد از این مرحله است که کودکان باید به مراکز بهزیستی منتقل شوند. در حال حاضر وضعیت ساماندهی کودکان بهتر شده و باید با همکاری هم کار را جلو ببریم تا آینده بهتری برای کودکان رقم بزنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، وزارت کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار