سفری به سرسبزترین روستای گردشگری ایلام/ ماهی قزل آلای کلم خوردنی است؛ امتحان کنید

روستای گردشگری کلم در شهرستان بدره این روزها علاوه بر صنعت گردشگری، توانسته به رونق تولید در روستا کمک کند و این روستا به قطب تولید ماهی های سردابی استان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، از مرکز استان ایلام ۱۲۰ کیلومتر به سمت جنوب شرقی این استان یعنی شهرستان بدره حرکت کنیم، ۳۰ کیلومتر مانده به این شهرستان، روستایی بکر با هدف گردشگری ما را به سمت خود فرا می‌خواند. کُلم، روستایی با هدف گردشگری این روز‌ها علاوه بر گردشگری و جذب توریسم، به یکی از قطب‌های پرورش ماهی‌های سردابی در استان نیز تبدیل شده است.

طبیعت چهار فصل استان ایلام همیشه پذیرای گردشگران زیادی از دیگر استان‌ها و خارج از کشور بوده، اما این روز‌ها که شاید هوا در برخی استان‌ها گرم شده، می‌خواهیم با هم همسفر شده و به روستایی برویم که هم از طبیعتش لذت برده و هم از ماهی‌های خوش طعمش سوغاتی با خود ببریم. روستای بکر و زیبای کُلم به دلیل طبیعت سرسبز و خنک بودن در کنار آثار تاریخی و مذهبی، تفرجگاهی بی نظیر برای گردشگران تابستانی است. کُلم در میان کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز با یکهزار و ۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصل بهار و به ویژه تابستان معتدل و مطبوع بوده و مکانی تکرار نشدنی برای چند ساعت تفریح در کنار خانواده در این هوای گرم تابستان است.

کُلم، روستایی بکر و زیبا در دل رشته‌های کوه‌های زاگرس

اگر از هر شهروند ایلامی بپرسید که یک روستای زیبا و خوش آب و هوا را برایتان در این ایام معرفی کند، به جرأت می‌توان گفت، کُلم زیباترین و بکرترین روستای استان ایلام است که می‌توان لحظاتی خوش را در آن سپری کرد. با وجود باغات میوه انگور و گردو و انار، گونه‌های مختلف گیاهی، رودخانه پرآب که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، در کنار بقاع متبرکه و اماکن تاریخی از دوره ماد‌ها می‌توانید لحظات خوشی را برای خانواده هایتان رقم بزنید و از ماهی قزل آلای معروف کُلم، برنج، روغن محلی و انجیر کوهی و باغی بعنوان سوغات با خود ببرید.

از تولید ۲۰ تن ماهی در مزرعه ۱۰ تنی تا سفری به سرسبزترین روستای گردشگری ایلام/ کُلم، روستای بکر و قطب تولید ماهی قزل آلای استان

فردین کاظم زاده مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بدره در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به اینکه ۴ اثر تاریخی شامل آتشکده کلم، تپه باستانی، قلعه تاریخی کلم و امام زاده نظام الدین در این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، می‌گوید: روستای هدف گردشگری کُلم جز هفت روستای هدف گردشگری استان ایلام در شهرستان بدره است که سالانه حدود یکصد هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این روستا بازدید می‌کنند.

او با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری از برنامه‌های این اداره در روستای کلم است، می‌افزاید: به منظور آسایش گردشگران و مسافرانی که مقصد خود را روستای هدف گردشگری کلم انتخاب کرده اند، یک واحد اقامتی در این روستا ایجاد شده و ۲ واحد بوم گردی نیز در مرحله صدور مجوز قرار دارد که ظرفیت اسکان این مجموعه‌ها ۱۰۰ نفر است.

تولید ۲۰ تن ماهی در مزرعه ۱۰ تنی

از میان درختان سرسبز و سر به فلک کشیده که همانند تونلی سرسبز اطراف جاده را در برگرفته عبور می‌کنیم تا به یکی از مزارع پرورش ماهی قزل آلا در این روستا سر می‌زنیم. اینجا مزرعه پرورش ماهی‌های سردابی آقای غلامی است.

آقا محمدرضا، جوانی تحصیل کرده که ۱۵ سال مشغول پرورش ماهی در مزرعه قدیمی پدرش بوده، و حالا برای رونق تولید خود در این مزرعه، دانشجوی مقطع دکتری شیلات است. او می‌گوید: بدلیل علاقه و جامه عمل پوشاندن به داشته‌های علمی خود، به پرورش ماهی روی آوردم و با وجود ظرفیت اسمی این مزرعه که ۱۰ تن است، با انجام کار‌های علمی توانستم تولید این مزرعه را از ۱۰ تن به ۲۰ تن ماهی در سال افزایش داده و روانه بازار‌های مصرف کنم.

او در این باره می‌گوید: در این مزرعه، پرورش سنتی را به پرورش مدرن تبدیل کرده و با استفاده از سیستم هواده، فیلتراسیون و سیستم برگشت آب توانستیم ظرفیت تولید ماهی در آن را دو برابر افزایش دهیم.

از تولید ۲۰ تن ماهی در مزرعه ۱۰ تنی تا سفری به سرسبزترین روستای گردشگری ایلام/ کُلم، روستای بکر و قطب تولید ماهی قزل آلای استان

البته در این مزرعه برای چند نفر هم اشتغالزایی ایجاد شده است. آقا رضا ۵۵ ساله با سه سال سابقه کار یکی از کارگر‌های این مزرعه پرورش ماهی است. او می‌گوید: با توجه به اینکه شغل اکثر مردم روستای کُلم کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی است، شاید جوان بیکاری در این روستا وجود نداشته باشد و خدا را شاکرم که در این مزرعه مشغول به کار هستم و  مجبور به مهاجرت به دیگر شهر‌ها برای کار کردن نیستم.

آقای غلامی مدیر این مزرعه پرورش ماهی می‌گوید: علاوه بر خودم و پدرم، ۴ نفر دیگر بطور مستقیم و ۱۰ نفر نیز بطور غیر مستقیم در این مزرعه مشغول به کار هستند.

کیفیت بالای ماهی قزل آلای کُلم، زمینه صادرات را هم فراهم کرده است. مدیر این مزرعه می‌گوید: ماهی پرورش یافته در این مزرعه به دلیل کیفیت بالا و مشتری پسند بودن آن در بازار، در حال حاضر علاوه بر تأمین بخشی از ماهی بازار داخلی استان ایلام، به چهار استان کرمانشاه، لرستان، خوزستان و همدان نیز صادر می‌کنیم.

او می‌گوید: در زمان فروش، علاوه بر خرید مردم منطقه روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در بازار شهر‌های استان فروش داریم و هر چند روز یکبار، مازاد مصرف استان را که حدود یک تن است به دیگر استان‌ها صادر می‌کنیم.

از تولید ۲۰ تن ماهی در مزرعه ۱۰ تنی تا سفری به سرسبزترین روستای گردشگری ایلام/ کُلم، روستای بکر و قطب تولید ماهی قزل آلای استان

سرانه مصرف ماهی در ایلام کمتر از میانگین کشوری است/ ایرانی‌ها کمتر ماهی مصرف می‌کنند

هرچند شرایط آب و هوایی مطلوب، وجود سد‌ها و رودخانه‌ها در استان زمینه تولید بیشتر ماهی‌های سردابی و گرمابی را فراهم کرده است، اما سرانه مصرف ماهی در کشورمان نسبت به میانگین جهانی نصف بوده و در استان ایلام نیز این سرانه از میانگین کشوری نیز کمتر است.

غلام رضایی کارشناس شیلات در این باره می‌گوید: سرانه جهانی مصرف ماهی برای هر نفر در سال ۲۰ کیلوگرم است که این سرانه در کشورمان نصف بوده و ۱۰ کیلوگرم است. این در حالی است که سرانه مصرف ماهی در استان ایلام که خود مستعد افزایش تولید و پرورش ماهی است حتی از میانگین کشوری کمتر بوده و بین ۷ تا ۸ کیلوگرم است.

۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی در ایلام/ بدره قطب پرورش ماهی سردابی استان

رضا سلیمانی مدیر شیلات استان با بیان اینکه در استان ایلام بیش از ۲۰۰ مورد مزرعه پرورش ماهی گرمابی و سردابی و تعاونی صید و صیادی وجود دارد، می‌گوید: در استان ایلام سالانه بیش از ۹ هزار تن انواع آبزیان اعم از سردابی و گرمابی و گونه‌های بومی به ارزش اقتصادی یکصد میلیارد تومان تولید و یا پرورش یافته و روانه بازار‌های مصرف می‌شود.

او با اشاره به اینکه شهرستان بدره قطب تولید ماهی‌های سردابی استان ایلام است،می‌افزاید: در شهرستان بدره ۱۹ مزرعه پرورش ماهی‌های سردابی وجود دارد که سالانه بیش از ۶۰۰ تن ماهی قزل آلا تولید می‌شود.

سلیمانی با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی و شیلات استان در راستای افزایش و توسعه پرورش ماهی در استان می‌گوید: این آمادگی وجود دارد به هر میزانی که تولیدکنندگان نیاز به تسهیلات بانکی داشته باشند از محل صندوق توسعه ملی به منظور رونق تولید و پرورش ماهی در استان در اختیار پرورش دهنگان ماهی در استان قرار گیرد.

استان ایلام از لحاظ جغرافیایی و شرایط آب و هوایی یکی از مناطق مستعد پرورش ماهی است که در شمال این استان می‌توان ماهی‌های سردابی و در جنوب آن، ماهی‌های گرمابی پرورش داد و روانه بازار‌های مصرف کرد. علاوه بر آقای غلامی که امروز به مزرعه پرورش ماهی قزل آلایش سر زدیم، ۴۰ تولیدکننده دیگر در استان ایلام مشغول پرورش ماهیان سردابی هستند که سالانه بیش از دو هزار تن ماهی قزل آلا عرضه بازار‌های مصرف می‌کنند.

گزارش از وحید حاجیان

انتای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.