معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم مطرح کرد؛

اجرای دو طرح بزرگ عمران شهری در هسته مرکز‌ی شهر قم

بهشتی از اجرای ۲ پروژه مهم عمرانی با هدف روان‌تر شدن ترافیک در هسته مرکزی شهر قم خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم  در دومین جلسه ستاد باز آفرینی پایدار شهری به تشریح این ۲ طرح پرداخت و افزود: احداث فاز پنجم عمار یاسر و احداث پارکینگ شرقی حرم مطهر ۲ پروژه عمده‌ای هست که تا حد زیادی مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری مجموعا ۶۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت به تصویب رسید افزود: عملیات اجرایی این طرح‌ها برای ۳ تا ۴ سال برنامه ریزی شده است.

بهشتی در ادامه به تشریح جزئیات فنی فاز ۵ عمار یاسر پرداخت و گفت: این طرح به طول حدود ۱۵۰۰ متر از خیابان معلم تا میدان سپاه در دو طبقه روگذر و زیر گذر امتداد دارد.

اجرای دو طرح بزرگ عمران شهری با هدف روان‌تر شدن ترافیک هسته مرکز‌ی شهررئیس ستاد بازآفرینی شهری با بیان اینکه ۵۵ متر برای عرض این مسیر در نظر گرفته شده است گفت: برای اجرای این طرح نیاز به تملک ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ متر مربع است که تاکنون با سرمایه گذاری شهرداری حدود ۳۴ هزار مترمربع تملک شده است که حدود ۳۱ درصد از کل طرح راتشکیل می‌دهد.

وی همچنین احداث پارکینگ شرقی حرم مطهر را طرحی لازم برای تسهیل تردد زائران عنوان کرد و گفت: بیش از ۴ هکتار وسعت کل این طرح است که در آن ۱۹۴ هزار متر بنا احداث می‌شود.

بهشتی گفت: این طرح در چهار و نیم طبقه اجرایی می‌شود که سه طبقه آن زیر زمین برای پارکینگ و مابقی طبقه همکف و بالکن برای واحد‌های تجاری و خدمت زائر در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در ادامه از ارائه طرحی توسط بنیاد مسکن به منظور احیای بافت فرسوده استان خبر داد و گفت: در قانون بودجه جاری بنیاد مسکن موظف به ایفای نقش در احیای بافت فرسوده استان است.

بهشتی اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بافت‌های فرسوده را مشابه فعالیت‌های این نهاد در مناطق سیل زده و زلزله زده دانست و گفت این تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری تا هفته آینده به امضا می‌رسد.

وی به لزوم توجه بیشتر به بافت فرسوده استان در مناطقی مانند محله باغ پنبه، میدان میر، بیت النور و کوچه حاج سید حسن تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته توجه چندانی به این مناطق نمی‌شد و شاهد کمبود کیفیت و خدمات در این مناطق بوده ایم.

بهشتی با بیان اینکه اکنون بازآفرینی بافت‌های تاریخی و قدیمی از جمله مطالبات اصلی شهروندان است گفت: پروژه‌های بازآفرینی شهری اکنون با اقبال گسترده مردم همراه شده و در صورتی که مردم همراهی نکنند این طرح‌ها به موفقیت نمی‌رسد.

بررسی وضعیت بازار کهنه و بازار نو یکی دیگر از موضوعاتی بود که بررسی شد.

معاون هماهنگی امور استانداری با تشریح وضعیت این دو بازار لزوم هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها برای ترمیم این بازار‌ها و بازار تیمچه تاکید کرد و گفت: بازار نو اکنون کهنه شده، بازار کهنه فرسوده شده و در گام بعدی تخریب می‌شود که باید

در این خصوص تفاهم نامه‌ای میان استاندار، شهرداری و میراث فرهنگی برای تامین بودجه این طرح منعقد شود وانتظار می‌رود میراث فرهنگی ۵۰ درصد از بودجه اجرای این طرح را به عهده بگیرد.

مدیر کل راه و شهر سازی در این جلسه از تصویب ۲۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی و بازسازی در کشور خبر داد و گفت: سهم قم از این تسهیلات ۴۰۰ فقره یعنی حدود ۲ درصد است.

صبوری با بیان اینکه در ماه گذشته بیش از ۶۰ مورد برای دریافت این تسهیلات معرفی شدند افزود: در صورتی که این طرح با استقبال خوب شهروندان همراه شود تعداد تسهیلات ارائه شده می‌تواند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از شهر قم در بافت فرسوده و خصوصا در هسته مرکزی شهر قرار دارد گفت: توزیع مکانی این واحد‌ها بیشتر در مناطق ایستگاه، سمیه، دورشهر، زینبیه، جوب شور و حاج زینل است.

انتهای پیام/الف

دو طرح بزرگ عمران شهری در هسته مرکز‌ی شهر قم اجرا شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار