پرتاپ سفینه هوشمند رباتیک در سال ۲۰۲۰ به فضا/ ساخت ماه نورد‌ها با تکنولوژی چاپگر سه بعدی

رباتی هوشمند سفینه‌های فضایی راهی سیاره مریخ را در فضا می‌سازد تا به این ترتیب در وقت و هزینه ساخت سفینه‌های گران قیمت صرفه جویی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان برای ساخت سفینه‌های فضایی خارج از مدار کره زمین در نظر دارند پروژه Archinaut One را اجرایی کنند، در این پروژه نوعی سفینه هوشمند رباتیک درسال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب می‌شود که می‌تواند سفینه‌های فضایی مورد نیاز دانشمندان را در فضای خارج از اتمسفر کره زمین تولید کند.
 
 
این سفینه فضایی هوشمند رباتیک با بهره گیری از چاپگر‌های سه بعدی می‌تواند به طراحی و ساخت سفینه‌های فضایی و انواع ماهواره‌ها در فضا بپردازد، ناسا برای راه اندازی طرح ساخت سفینه‌های فضایی خارج از مدار کره زمین قراردادی با یک شرکت علمی پژوهشی به مبلغ ۷۳.۳ میلیون دلار بسته است.
 
فضاپیما با استفاده از چاپگر سه بعدی می‌تواند دو آرایه خورشیدی در دو سمت خود ایجاد کند که هرکدام ابعادی برابر با ۱۰ متر خواهند داشت و به تدریج و طی سال‌های آینده این آرایه‌های خورشیدی ابعادی بزرگ‌تر پیدا می‌کنند و می‌توانند به جذب نور خورشید بپردازند.
 
 

در آینده ای نزدیک؛ ساخت و سر هم کردن ماهواره های فضایی در خارج از اتمسفر

به گفته کارشناسان ساخت و سرهم کردن سفینه و ماهواره‌های فضایی خارج از اتمسفر کره زمین در آینده امری اجتناب ناپذیر است و برای سفر‌های فضایی ضروری است.
 
کارشناسان در نظر دارند از این فناوری برای ساخت فضاپیما‌های نسل آینده راهی سفر به کره ماه یا سیاره مریخ استفاده کنند و به این ترتیب در زمان و هزینه ساخت سفینه‌های فضایی صرفه جویی کنند.
 
یکی دیگر از ویژگی‌های این چاپگر‌های رباتیک مستقر در فضا که دارای بازوی رباتیک هستند کمک به نصب، توسعه و استقرار تلسکوپ‌های فضایی است تا بتوانند اطلاعات بیشتری از فضا را رصد کنند.
 
نمونه اولیه این چاپگر تاکنون چندین آزمون را در زمین پشت سر گذاشته است و دانشمندان امیدوار هستند در طی چند سال آینده نمونه اصلی به فضا پرتاب شود.
 
به گفته دانشمندان از جمله چالش‌ها برسر راه ساخت و استقرار پروژه Archinaut One چگونگی حفظ تعادل و مسیر حرکتی سفینه رباتیک است، زیرا وجود آرایه‌های خورشیدی در دو طرف آن می‌تواند سبب اختلال درحرکت درمدار شود.
 
وجود آرایه‌های خورشیدی بسیار بزرگ درساختار این سفینه فضایی هوشمند امکان تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای چاپ بخش‌های مختلف سفینه فضایی و ماهواره‌ها را دراختیار چاپگر ۳ بعدی موجود در بدنه سفینه فضایی قرار می‌دهد.
منبع: space
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار