نایب رئیس کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خیرین سلامت، معاف از مالیات واردات دارو و تجهیزات پزشکی/ پذیرفته شدگان بومی حق جابجایی ندارند

قربانی گفت: نیرو‌های بومی فقط باید در مناطق محروم خدمت کنند و بر اساس قانون حق جابجایی محل خدمتشان را ندارند.

خیرین سلامت، معاف از مالیات واردات دارو و تجهیزات پزشکی/ پذیرفته شدگان بومی حق جابجایی محل خدمت را ندارندعلیرضا قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس قانون، معافیت مالیاتی در حوزه واردات تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی به خصوص دارو که جزو کالا‌های اساسی محسوب می‌شود، نوشته نشده است، اما باتوجه به قانون برنامه پنجم توسعه کشور و به دنبال آن در برنامه ششم، نهاد‌هایی برای وارد کردن تجهیزات پزشکی و دارویی از مالیات معاف شده اند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون پنجم فقط هیئت امنای ارزی در واردات تجهیزات پزشکی، ملزومات مصرفی و دارو از پرداخت مالیات معاف بودند، اما بر اساس برنامه ششم توسعه، مجمع خیرین سلامت نیز می‌توانند تجهیزات پزشکی، لوازم مصرفی و دارویی را بدون پرداخت مالیات وارد کنند؛ نکته قابل تأمل این است که این دو نهاد فقط در صورتی معاف از مالیات می‌شوند که تجهیزات پزشکی و دارویی را باهدف مصرف مراکز درمانی دولتی به کشور وارد کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: برای رفع مشکلات نیرو‌های متخصص سراسر کشور در قانون ششم توسعه دانشگاه‌ها می‌توانند بر اساس نیاز به نیروی انسانی متخصص در حوزه پزشکی در مناطق محروم، ۳۰ درصد از مازاد ظرفیت خودشان را از نیرو‌های بومی و تعهد خدمت پذیرش کنند.

قربانی اضافه کرد: نیرو‌های بومی فقط باید در مناطق محروم خدمت کنند و بر اساس قانون حق جابجایی محل خدمتشان را ندارند و حداقل تا ۳ برابر مدت تحصیل، به هیچ عنوان امکان ادامه درس در مناطق بالاتر را نخواهند داشت.


بیشتر بخوانید: کمک ۵ هزار میلیاردی خیران در حوزه سلامت


پذیرش ۳۰ درصد از ظرفیت مازاد دانشگاه علوم پزشکی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: پذیرش ۳۰ درصد از ظرفیت مازاد دانشگاه علوم پزشکی در راستای رفع کمبود‌های احتمالی نیرو‌های متخصص در مناطق محروم و کم برخوردار یک طرح بسیار خوب وزارت بهداشت محسوب می‌شود و پس از گذشت ۴ سال از اجرای این طرح بسیاری از نیرو‌ها در حال فارغ التحصیلی هستند.

وی در پایان گفت: نیرو‌های متخصص رزیدنت دچار مشکلات و مسائل مختلفی هستند و امروزه این نیرو‌ها در رشته‌های دستیاری در حال تحصیل هستند؛ کمیته‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل شده است که حضور رزیدنت‌ها در مراکز درمانی، چارت آموزشی و حق و حقوق آن‌ها به طور دقیق مشخص شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار