شهری که برپایه عشق پدر به فرزند شکل گرفت/ قلعه سید‌ها کجاست؟+تصاویر

عشق والدین به فرزندان همواره بستری مناسب برای ساخت بنیان‌های بزرگ است و شاید به همین دلیل شهری از ایران بر پایه این موضوع شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سبزه الماس نام منطقه‌ای در غرب تهران بود که بعد‌ها و در دوره قاجار به دست امیرتومان، میرشکار قاجار تصاحب شد؛ نام سبزه الماس به دلیل حاصل خیز بودن زمین‌های زراعی و درخشندگی چمن‌های منطقه انتخاب شده بود. کسی یادش نیست که نام «سبزه الماس» دقیقا در چه تاریخی روی منطقه‌ای که امروزه با نام شهر قدس شناخته می‌شود، گذاشته شده است، اما این نام در اسناد موقوفه شهرقدس آورده شده است.

شهری که برپایه عشق پدر به فرزند شکل گرفت/قلعه سید‌ها کجاست؟+تصاویر

امیرتومان به دلیل علاقه‌ای که به پسرش داشت قلعه‌ای را در منطقه سبزه الماس ساخت و آن را به نام پسرش نامگذاری کرد. این قلعه با نام قلعه حسن خان شناخته شد البته امروز نام قلعه فقط منحصر به محله‌ای در قلب شهر قدس است. این محله با نام میدان قدس نیز شناخته می‌شود. سبزه الماس قدیم یا محله چمن امروزی هم در ضلع جنوب و جنوب شرقی محله قلعه و میدان قدس قرار گرفته است. این محله در گذشته پر از باغ‌ها و مزارع سرسبز بود. هم‌اکنون نیز اگرچه از خانه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ اشباع شده، اما آثاری از باغ‌های قدیمی در آن دیده می‌شود.

شهری که برپایه عشق پدر به فرزند شکل گرفت/قلعه سید‌ها کجاست؟+تصاویر

شهر قدس یکی از شهر‌های استان تهران به حساب می‌آید و در مرکز شهرستانی به همین نام قرار گرفته است. این شهر از رشد روستای قلعه حسن خان و ادغام آن با سرخ حصار، کاووسیه و شهرک بهشتی یا قدس تشکیل شده است.

تپه کاووسیه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر قدس است؛ این تپه که در هزاره سوم قبل از میلاد مسیح ساخته شده، در انتهای بلوار کاوسیه و داخل باغ ماهان قرار گرفته است.

شهری که برپایه عشق پدر به فرزند شکل گرفت/قلعه سید‌ها کجاست؟+تصاویر

نام تپه کاووسیه در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ ثبت ملی و در حفاری‌های این تپه باستانی تابوت مردی مومیایی پیدا شد.

از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر قدس می‌توان به امامزاده حضرتین اشاره کرد. این بنای مذهبی که در انتهای خیابان امامزاده و در جوار روستای زرنان واقع شده، در حقیقت مکان به خاک سپرده شدن ۲ تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع)، (امامزاده ابوعبدالله الحسین فرزند موسی و امامزاده ابوالحسن علی فرزند محمد) است.

بنای امامزاده حضرتین در دوره قاجار ساخته شده و در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲به ثبت ملی رسیده است.

شهری که برپایه عشق پدر به فرزند شکل گرفت/قلعه سید‌ها کجاست؟

در این جا بهتر است کمی از شهر قدس فاصله بگیریم و سری به سایر نقاط شهرستان قدس بزنیم.

شهرک دانش یکی از روستا‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهرستان قدس است. این شهرک بخشی از دهستان دانش به حساب می‌آید و در بخش مرکزی شهرستان قدس قرار گرفته است. شهرک دانش در گذشته به نام قلعه سید‌ها معروف بوده‌است. قلعه سید‌ها در گذشته در قالب یک قلعه به دست خانواده بزرگی از سادات بنا شد و ساکنان آن همگی سید بودند.

شهری که برپایه عشق پدر به فرزند شکل گرفت/قلعه سید‌ها کجاست؟+تصاویر

تیمسار بقایی در دوران پهلوی دوم ساکنان قلعه سید‌ها را به محل دیگری منتقل کرد که بافتش روستایی بود. این مکان امروز با نام شهرک دانش شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۵ تير ۱۳۹۸
اطلاعات جدیدی اشتراک میزارید.خوبه ممنون
آخرین اخبار