کافی‌شاپ در خانه؛

گیاهی پر کاربرد در طب سنتی که حالتان را زیرو رو می‌کند +رفع مشکلات گوارشی با شربت به‌لیمو

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: استفاده از شربت به‌لیمو و گلاب باعث کاهش نفخ شکم و رفع اختلالات سیستم گوارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به ‌لیمو یکی از گیاهان پر کاربرد در طب سنتی است که می‌توانیم به شکل‌های متفاوت از آن استفاده کنیم؛ این گیاه  به صورت تازه، خشک و یا عصاره موجود است. گفته می‌شود روغن معطر به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است. می‌توانیم با مصرف منظم مقدار مناسبی از به‌لیمو، از خواص آن برای سلامتی بهره‌مند شویم.

توانایی دمنوش به‌لیمو در کاهش وزن شبیه به خواص نوشیدن چای سبز به صورت ناشتا است. همچنین ثابت شده است که نوشیدن چای به لیمو می‌تواند عضلات را تقویت کند، به طوری که نوشیدن چای به‌لیمو یکی از مواد مناسب برای محافظت از عضلات در برابر آسیب‌های ناشی از تمرینات سخت ورزشی به شمار می‌رود.

//////

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که سینوزیت یا ورم حاد حفره‌های بینی را می‌توان با دمنوش به‌لیمو درمان کرد. به‌لیمو در کنار ریشه کوشاد، گل آقطی، گل پامچال و گیاه ترشک ترکیب خوبی برای تسکین سیسنوس‌های ملتهب می‌سازد؛ مصرف به‌لیمو با جلوگیری از ایجاد عفونت در روده‌های کوچک، سلامت دستگاه گوارش را حفظ می‌کند. یک تحقیق انجام شده در برزیل اثبات کرده است که به لیمو خواص ضد کاندیدا و ضد قارچ دارد.

به لیمو می‌تواند به طور مستقیم بر زخم‌های باز قرار داده شود، چرا که خاصیت ضد التهابی شگفت‌انگیزی دارد که از افزایش التهاب در درمان زخم‌هایی که به درستی درمان نشده‌اند، آبسه‌ها و سوختگی‌ها جلوگیری می‌کند.

به لیمو هم در آشپزی و هم در پزشکی کاربرد دارد. برای آشپزی، می توانیم مقداری به لیموی تازه را چیده و آن را تفت داده یا در سالاد بریزیم. همچنین می‌توانیم از به لیموی خشک برای طعم‌دار کردن ماهی، گوشت و مرغ استفاده کنیم زیرا عطر لیموی تازه را به غذا می‌دهد.

تاثیر شربت به‌لیمو بر سلامت سیستم عصبی و قلبی

حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  اظهار کرد: شاید بهترین روش برای بهره گرفتن از خواص به‌لیمو در فصل تابستان مصرف شربت آن باشد؛ این شربت حاوی ویتامین‌های A، گروه ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، سدیم، کربوهیدرات، پتاسیم، فیبر، پروتئین، مس، روی، زینک، آهن، آنتی اکسیدان و غیره است.

وی ادامه داد: این شربت از نوشیدنی‌های مناسب برای فصل تابستان است  و تأثیر زیادی بر روی عملکرد و سلامت  سیستم عصبی و قلبی دارد، استفاده از این شربت  به سلامت معده کمک می‌کند و باعث کاهش نفخ شکم و رفع اختلالت سیستم گوارش می‌شود.

//////

عظمایی گفت: یکی از مهم‌ترین خواص این شربت، تأثیر در کنترل اضطراب، استرس و تنش‌های ذهنی است؛ مصرف این شربت از بروز سردردها میگرنی پیشگیری می‌کند و باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می شود. به‌لیمو برای افرادی که بیماری‌های آسم و کم خونی دارند بسیار مفید است  و بوی بد دهان را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر این ترکیب بر طراوت و زیبایی پوست و مو گفت: ترکیب به لیمو و گلاب از بروز سکته‌‌‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند؛ خاصیت آنتی اکسیدانی آن از عوامل موثر بر پیش‌گیری از بیماری‌هایی مثل انواع سرطان است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مقدار مناسب مصرف این شربت را ۳ تا ۴ لیوان در روز دانست و گفت: برگ به لیمو (۵۰ گرم) را در  ۶ لیوان آب بجوشانید، سپس میوه به (۳۰۰ گرم) را رنده و به آن اضافه کنید و در نهایت یک لیوان گلاب و مقداری سکنجبین به ترکیب به دست آمده اضافه کنید تا شربت نهایی به دست آید.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار