در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روایتی جالب از سربازانی که بی سلاح به جنگ دشمن رفتند

حسین گلدوست در کتاب «ایستاده‌ام» اتفاقات جالبی را از سربازان بی سلاح در جنگ دشمن روایت می‌کند.

حسین گلدوست نویسنده کتاب «ایستاده‌ام» که درباره خاطرات رزمنده هادی صدقی به چاپ رسیده  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلایل خود برای نگارش این کتاب گفت: سردار هادی صدقی در رسته اطلاعات عملیات کار می کردند و از ویژگی های مهم این کتاب این است که ما شاهد صحنه های متفاوت در سال های ۵۹ و۶۰ هستیم که ایشان در جنگل های شمال و یا در بعضی شهرها با منافقان می جنگند یعنی یک فضای جنگی متفاوتی از جبهه های غرب و جنوب وجود دارد چرا که آنها به مناطق کوهستانی غرب منتقل می شوند و آن جا فعالیت های خود را ادامه می دهند؛ دوباره صحنه ها تغییر می کند و داستان در بیابان های خوزستان روایت می شود و در این کتاب صحنه ها بسیار متفاوت است.

وی افزود:با توجه به اینکه رسته ایشان اطلاعات و عملیات بوده , نفرات اطلاعاتی کار بسیار سختی داشتند و اغلب بدون سلاح یا سلاحی سرد وارد مقر دشمن می شدند و اطلاعات را جمع آوری می کردند.

گلدوست ادامه داد: اگر اسیر دشمنان می شدند, مثل نیروهای عادی دوران اسارات خود را نمی گذراندند, شکنجه و حتما کشته می شدند و سرنوشت عجیبی در انتظارشان بود. به هر حال این کار شجاعت , قدرت بدنی و تیزهوشی نیاز داشت؛ صحنه های کتاب بسیار نفس گیر است و مدام عوض می شود و در مناطق مختلف , حوادث خیلی عجیب رخ می دهد و ما شاهد وقایع ماورایی هستیم که در زمان جنگ به آن امدادهای غیبی می گفتند.

وی با اشاره به اینکه نکته انسانی و لطیفی که در روایت ها وجود دارد, رابطه هادی صدقی با خانواده خود است, بیان کرد: شاید بتوان از روابط خانواده های قدیم الگویی برای بحران روابط خانوادگی که امروزه شاهد آن هستیم, برداشت  تا همکاری , اعتماد و گذران شرایط سخت زندگی را از آن ها یاد بگیریم و ببینیم که چطور همسران رزمندگان شرایط سخت را تسهیل می کردند.

گلدوست در خصوص روند نگارش کتاب « ایستاده‌ام» گفت: من این افتخار را داشتم که از سوی انتشارات روایت فتح پیشنهاد نوشتن خاطرات هادی صدقی به من شود. در حین صحبت ها متوجه شدم که هادی صدقی از نیروهای بسیار نزدیک از لحاظ سازمانی و روحی و روانی نسبت به شهید  حسین املاکی است. شهید حسین املاکی شهیدی است که رهبر معظم انقلاب در سفر به گیلان و در سخنرانی خود فرمودند:« پهلوان کشور ما شهید حسین املاکی است. » به این دلیل که در بمباران شیمیایی حلبچه ماسک را از صورت خود برداشته و به صورت یک نوجوان شانزده ساله بسیجی گمنام زدند و خود را فدای زندگی آن نوجوان کردند.

وی افزود: این صحبت ها برای من جالب بود زیرا کارهای زیادی به جز یک فیلم برای شهید حسین املاکی انجام نشده است؛ برخی از شخصیت هایی که در روایت خاطرات وارد شدند و ما درباره آن ها حرف زدیم ,  شخصیت هایی بودند که از لحاظ روحی دارای یک ویژگی عرفانی خاص بودند, سختی کار اطلاعات عملیات, خطرات هولناکی برای آنها رقم می زد و اگر به دام دشمن می افتادند فریاد رس آن ها الله اکبر بود و مطلقا نمی تواستند امید داشته باشند که با چند گلوله به زندگی شان پایان دهند و حتی بعد از کشته شدن جسدشان پیدا نمی شد.

گلدوست با اشاره به شرایط بسیار ویژه گروه عملیات اطلاعات گفت: این شرایط سبب شد تا ما با شخصیت هایی رو به رو شدیم که از نظر روحی متعالی هستند؛ ما در دوره ای زندگی می کنیم که مدام خبرهای بدی از افرادی که سوء استفاده می کنند , به گوش می رسد ولی ما در این روایت ها می بینیم کسانی که کشور ما را از دشمن حفظ کردند , افرادی باهوش و با روح متعالی بودند و می توان گفت از هیچ خطری واهمه نداشته و فقط به موفقیت فکر می کردند و البته به موفقیت های بزرگی هم دست یافتند.

او ادامه داد:این افراد راهنما و الگوی اخلاقی و پیشرفت هستند و من این ها را در روایت ها دیده ام. در ضمن صحبت با پاسدار قدیمی ,هادی صدقی و دوستانی که با آن ها مصاحبه و کتاب هایشان را می نویسیم, می بینیم که این ها حلقه ای از سربازان ایران هستند که در سه هزار سال گذشته وطن را حفظ کردند و فکر می کنم میراث معنوی این خاطرات برای قرن های بعد باقی می ماند. روایت خاطرات این سربازان از مهم ترین دستاوردهای نسل ما است.

گلدوست در خصوص کتاب جدید خود گفت: کتاب جدید من در حوزه دفاع مقدس نیست, کتاب جدید زندگینامه شمس تبریزی است. به هر حال این ها بزرگان کشور ما هستند و ما راجع به مولوی و زندگی او کتاب های متعددی داریم اما درباره زندگی شمس , زندگی نامه مستقلی نداشتیم و من می خواهم این کتاب را با زبانی ساده برای مخاطب بنویسم تا همه ایرانیان با گوشه و کنار زندگی این مرد بزرگ آشنا شوند.

در بخشی از کتاب می خوانیم: بعد از نوروز سال شصت و یک به کردستان رفتم و خودم را به مقر سپاه معرفی کردم.با توجه به اینکه دستم از حمل اسلحه ناتوان بود در بخش اطلاعات مشغول به کار شدم.آن زمان گروه های کومله و دمکرات هنوز قدرت داشتند و در نواحی کوهستانی و صعب العبور تردد می کردند. من کار ستادی انجام می دادم و در زمینه اطلاعات و تنظیم کالک و پاکسازی نیروی ضد انقلاب فعالیت می کردم....

کتاب «ایستاده‌ام» خاطرات هادی صدقی (از نیرو‌های اطلاعات عملیات گیلان) و نوشته حسین گلدوست است که در سال ۱۳۹۷  توسط انتشارات روایت فتح در ۱۱۰۰ نسخه  راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۱:۴۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء والصدیقین : درود بر قهرمانان و پهلوانان غیور و با غیرت و دلاور مرد مردان دیده بانان که کارشان در دفاع مقدس هشت ساله و دفاع از حریم حرمهای مطهر آل رسول الله در جنگ با داعش تروریست جنایتکار و جنگهای با گروهکهای منافقین تروریست عملیات و کارشان بسیار بسیار بسیار دشوار و خطرناک و حساس و مهم بودند و همیشه از خط مقدم جبه ها هم بسیار جلوتر بودند یا در عقبه دشمن بودند یا در وسط خاک دشمن در کمین دیده بانی بودند و توسط همین دلاور مردان مرد غیور شجاع دل جانبرکف دشمنان زمین گیر و نابود میشدند با گرا دادنهای صحیح و دقیقشان یاد و نامشان و راه نورانیشان گرامی باد تا ابد . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
یه جاسوس از صد تا سرباز مهمتره
آخرین اخبار