جزئیات طرح فرانسه در نشست اتحادیه اروپا درباره ایران

المیادین به نقل از برخی منابع جزئیات طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه المیادین به نقل از خبرنگار اعزامی خود به بروکسل اعلام کرد فرانسه طرحی را به وزرای خارجه اتحادیه اروپا در خصوص پرونده ایران ارائه داده است.

طبق اعلام خبرنگار اعزامی المیادین به بروکسل، در این طرح از واشنگتن خواسته شده تا تحریم‌های تهران را بردارد و در مقابل نیز از ایران خواسته شده تا به توافق هسته‌ای پایبند باشد. همچنین در این طرح، درخواست‌هایی از ایران در خصوص انصارالله یمن و مسأله سوریه شده است.

خبرنگار المیادین تصریح کرد در نشست اتحادیه اروپا به مسأله حزب الله و لبنان اشاره‌ای نشده است. المیادین در ادامه به نقل از برخی محافل در وزارت خارجه فرانسه گزارش داد این طرح تاکنون نتوانسته مواضع طرف ایرانی و آمریکایی را نرم کند.

این منابع خبری در وزارت خارجه فرانسه در ادامه به المیادین گفتند: مشاور رئیس جمهور فرانسه از سوی تهران تشویق شده است تا پاریس به تلاشهایش برای کار بر روی توافق هسته‌ای ادامه دهد.

این منابع همچنین گفتند: مشاور رئیس جمهور فرانسه هیچ پاسخ قاطعی از سوی ایران در خصوص موافقت با مضمون این طرح و یا رد آن دریافت نکرده است.

طرح فرانسه شامل سیاست‌های کلی مرحله‌ای است که در صورت موفقیت گام نخست، می‌تواند به راه حلی گسترده منجر شود. بنابر این گزارش، گام نخست شامل بازگشت به پیش از دوم ماه مه است. این طرح، بازگشتی به پیش از زمانی است که آمریکا تحریم‌هایی را به شکل کامل علیه ۸ کشوری که به آن‌ها معافیت داده بود، اعمال کرد.

این طرح همچنین شامل بازگشت فوری ایران از تمامی اقدامات مربوط به کاهش پایبندی‌های هسته‌ای خود در خصوص توافق هسته‌ای است.

در گام نخست طرح فرانسه، ایران باید برخی امتیاز‌ها را در خصوص نقشش در خاورمیانه بدهد. این منابع فرانسوی گفته اند از ایران خواسته شده بر نیرو‌هایی که از آن‌ها در عراق حمایت می‌کند، فشار آورد تا از «اقدامات تحریک آمیز» علیه نیرو‌های آمریکایی در آنجا دست بکشند.

همچنین این طرح از ایران می‌خواهد استقرار نیرو‌های خود و حزب الله را در سوریه کاهش دهد. این طرح از ایران می‌خواهد بر انصارالله یمن فشار آورد تا از پاسخ موشکی یا پهپادی به حملات عربستان دست بردارد.

المیادین در ادامه افزود: پاریس به عرضه طرح خود تا زمان نشست اقتصادی کشور‌های هفت در شهر «بیاریتز» فرانسه ادامه خواهد داد. این منابع فرانسوی همچنین اعلام کردند مکرون قرار است در آن نشست اقتصادی، نتایج تلاش‌ها در زمینه پرونده ایران را با ترامپ به بحث و بررسی بگذارد. در سایه آنچه که محقق خواهد شد، پاریس قادر خواهد بود مشخص کند آیا می‌تواند طرحش را تکمیل کند یا خیر.

این منابع همچنین اعلام کردند: پاریس بسیار به امکان نرم کردن مواضع طرفین ایرانی و آمریکایی متکی است. تهران خواهان رفع تحریم‌ها در سریعترین زمان ممکن و ترامپ نیازمند تحقق دستاوردی برای بکارگیری آن در جنگ انتخاباتی خود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۶ تير ۱۳۹۸
فرانسه بدتر از همه است
Switzerland
سعید فروزان
۰۰:۰۱ ۲۵ تير ۱۳۹۸
زمان آن رسیده حضرت آقا یک نه قاطع هم به فرانسه بگوید تا دیگر در پی طرح دادن برای. ما نباشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۴ تير ۱۳۹۸
باس زكزاكي هم آزاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
تجربه
۲۰:۰۱ ۲۴ تير ۱۳۹۸
این طرح فرانسه تنها نیست همان طرح آمریکا یا برجام 2 است. زرشک
آخرین اخبار