در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

تسهیل کسب و کار و رفع گلوگاه‌های فساد از مزایای پرداخت برخط مالیات املاک

پرداخت برخط مالیات نقل و انتقال املاک در بهبود فضای کسب و کار و رفع گلوگاه های فساد به سبب عدم نیاز به ارتباط رودر رو مودی و مالیات دهنده موثر است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، دربرنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ درباره دریافت مالیات بر خط  از نقل و انتقال املاک تصریح کرد: اخذ مالیات از نقل و انتقال املاک، علاوه بر تاثیرگذاری بر بخش‌هایی از اقتصاد داخلی، یک معیار موثر اقتصادی جهانی نیز محسوب می‌شود.

فیروزی درباره محاسن الکترونیکی و آنلاین شدن تعاملات بازار املاک گفت: مردم در حال حاضر برای پرداخت مالیات املاک باید سندی را از دفترخانه گرفته و به اداره دارایی تحویل دهند و تعیین میزان مالیات نیز مدت زمانی طول می‌کشد. گاهی بعد از چند روز با مراجعه دوم، رقم مالیات مشخص شده و فرد می‌تواند آن را پرداخت کند، اما گاهی ممکن است مراحل بیشتری طی شود و این مراجعات زمان بر است که با الکترونیکی شدن روند، این مشکلات رفع می‌شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: ارتباط رو در رو مودی مالیاتی با مالیات دهنده، می‌تواند زمینه ساز فساد نیز باشد، اما در دولت الکترونیک، این مواجهه به کمترین حد می‌رسد. با برخط شدن امکان پرداخت مالیات املاک که در حال حاضر در ۲۶۰ دفترخانه در تهران صورت می‌گیرد، مراجعه کننده برگه‌ای را در دفترخانه تحویل گرفته و همانجا به صورت سیستماتیک مشخص می‌شود که مالیات ملک، بسته به ویژگی‌هایی مانند محل و منطقه، چقدر است و امکان پرداخت نیز فراهم است.

وی گفت: بهبود رتبه ایران در عرصه جهانی کسب و کار ، رفع مشکلات مالیات دهندگان و ایجاد تغییرات مثبت در فضای کسب و کار داخلی از دلایل  الکترونیکی شدن پرداخت مالیات است.

در ادامه جمشیدی، دبیر هیئت مدیره کانون سردفترداران با استقبال از اینکه انجام امور مالیاتی ظرف چند دقیقه می‌تواند صورت بگیرد، گفت: انتخاب دفترخانه به عنوان پیشخوان این سامانه اقدام هوشمندانه‌ای است، چون همه آن‌ها شناخته شده اند و زیرساخت‌های لازم را نیز دارند. 


وی افزود: در روند سنتی، مراجعه کننده باید حداقل بیست تا سی سند کاغذی با خود به اداره دارایی می‌برد، اما با روند جدید علاوه بر اینکه در زمان، صرفه جویی می‌شود، استفاده از کاغذ نیز به مراتب کمتر می‌شود.

جمشیدی ابراز امیدواری کرد کاستی‌های روند جدید نیز زودتر شناسایی و رفع شوند و افزود: در حال حاضر نیز دفترخانه‌ها دستکم در ۷ مورد باید با دارایی تعامل کنند که زمان و انرژی زیادی می‌برد.


بیشتر بخوانید: وزارت اقتصاد به دنبال مالیات هوشمند است/ لزوم ایجاد تقاطع اطلاعاتی در کشور



در ادامه  احمدی، مدیرکل اجرایی طرح جامع مالیاتی، ارتباط چندجانبه دستگاه‌های مختلف را از امتیاز‌های روند جدید اخذ مالیات دانست و گفت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای تعیین مالیات املاک در اختیار نبود و با فراهم شدن امکان تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف تا حد زیادی مشکلات رفع می‌شود.

وی افزود:  امیدواریم این طرح به تمام سطح تهران تعمیم یابد و مردم دیگری نیازی به مراجعه و حضور فیزیکی در چند نهاد نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار