چطور جیمز باند یک زن سیاه‌پوست شد؟

جیمز باند جاسوس به شدت مشهوری است و احتمالاً در میان جاسوس‌های تاریخ سینما، معروف‌ترین است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دیروز برخی رسانه‌های معتبر هالیوود، از احتمال بازی لاشانا لینچ بازیگر زن انگلیسی در نقش «جیمز باند» نوشتند. درست خواندید؛ یک بازیگر زن ۳۱ ساله سیاه‌پوست که ازنوادگان مهاجر اهل جاماییکاست. این خبر با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده که بین سینمادوستان کشور ما، غالباً منفی بوده است. اگرچه در آمریکا و اروپا، از این تغییر استقبال شده است! اما ماجرا چیست؟ چرا این تغییر اتفاق افتاده و چرا مورد استقبال قرار گرفته است؟

چطور جیمز باند، یک زن سیاه‌پوست شد؟

ویژگی‌های یک جاسوس معروف
جیمز باند جاسوس به شدت مشهوری است و احتمالاً در میان جاسوس‌های تاریخ سینما، معروف‌ترین است. حتی کسانی که فیلم‌های مأمور ۰۰۷ را ندیده‌اند، گاهی در مکالمات روزمره، از واژه «جیمز باند» استفاده می‌کنند. سابقه شخصیت جیمز باند در هنر، بیش از فیلم‌هایی است که دانیل کریگ در سال‌های اخیر بازی کرده است. این شخصیت را یان فلمینگ نویسنده فقید انگلیسی در سال ۱۹۵۳ خلق کرده است. او ۱۳ کتاب با محوریت مأمور ۰۰۷ نوشته و از روی کتاب‌های وی، ۲۵ فیلم سینمایی هم ساخته شده؛ فیلم‌هایی که برخی جایگاه‌های مهمی در تاریخ سینما دارند. تصویری که از شخصیت این جاسوس مشهور در کتاب‌های فلمینگ آمده و در دنیای سینما هم نمایش داده شده، یک مرد چهارشانه، بلندقامت، سفیدپوست و به شدت جذاب است. اساساً بخشی از هویت جیمز باند، به همین عنصر جذابیت وی برمی‌گردد. حالا به نظر می‌رسد بخشی از هویت جیمز باند بعد از ۱۳ کتاب و ۲۵ فیلم، مخدوش شده است.

حرکت‌های تأثیرگذار اجتماعی
همه ماجرا به دلیل دو جنبش مهم اجتماعی در برابر تبعیض، در آمریکای شمالی برمی‌گردد؛ اولی جنبش مقابله با آزار جنسی بود که در مدت کوتاهی به دفاع از حقوق زنان در همه عرصه‌ها تبدیل شد و دوم جنبش مقابله با تبعیض نژادی به نفع سفیدپوستان. جنبش زنان آمریکایی از اواخر سال ۲۰۱۷ و با هشتگ معروف MeToo شروع شد، اما اعتراض‌های سیاه‌پوست‌ها کمی قدیمی‌تر است و به طور جدی، نزدیک به یک دهه قدمت دارد. این دو حرکت، به علاوه جنبش دفاع از همجنس‌گرایان گره خورده، مهم‌ترین جنبش‌های اجتماعی هستند که در سال‌های اخیر بر هالیوود تأثیرگذار بوده است.

تأثیر همین دو حرکت اجتماعی بوده که در سال‌های اخیر، توجهات رأی‌دهندگان اسکار را به ستاره‌ها، فیلم‌ها و کاراکتر‌های زن، همجنس‌گرا و سیاه‌پوست جلب کرده است. تحت‌تأثیر این دو جنبش، بسیاری از ستاره‌های مرد هالیوود اعلام کرده‌اند ازاین پس پیش از قرارداد بستن برای بازی در هر فیلم، مطمئن می‌شوند دستمزدشان از بازیگر زن آن فیلم بیشتر نیست.

با این حال بسیاری اعتقاد دارند برخی اقدامات انجام‌شده تحت‌تأثیر این جنبش‌های اجتماعی، زیاده‌روی است؛ مانند همین ماجرای تبدیل کردن شخصیت «جیمز باند» به یک زن سیاه‌پوست که به کلی هویت این شخصیت داستانی مشهور را مخدوش می‌کند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار