سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هجوم ملخ‌های صحرایی در کشور به پایان رسید/ کم‌کاری عربستان در مبارزه علیه آفت ملخ‌ها

میر گفت: با توجه به آنکه ملخ های صحرایی، ایران را به مقصد هند و پاکستان ترک کردند، فاز اول مبارزه علیه این آفت روبه اتمام است.

هجوم ملخ های صحرایی در کشور به پایان رسید/آغاز فاز بعدی ملخ ها دی ماه به کشور /یا کم کاری عربستان در مبارزه علیه آفت ملخ صحراییمحمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا ۲۴ تیر در ۹ استان کشور و در سطحی معادل ۷۴۳ هزار و ۱۷ هکتار علیه آفت ملخ صحرایی مبارزه  صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هجوم آفت ملخ‌های صحرایی به کشور به پایان رسیده است، افزود: خوشبختانه از ۱۰ روز گذشته شاهد ورود دسته جات جدید ملخ‌ها نبودیم و ریزش جدیدی در کشور طی این مدت ثبت نشده است.

میر با بیان اینکه از ابتدای بهمن تاکنون ۱۷۴ ریزش در استان‌های جنوبی کشور صورت گرفته است، ادامه داد: تنها میزان محدودی مبارزه علیه پوره‌ها یا ملخ‌هایی که در استان‌های جنوبی صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه فاز اول مبارزه با ملخ‌های صحرایی رو به اتمام است، اظهار کرد: این ملخ‌ها کشور ما را به مقصد هند و پاکستان ترک کردند و طبق روال همه ساله مجدد در ماه‌های دی و بهمن، این آفت دوباره به کشور ما باز می‌گردد و فاز بعدی حمله آن‌ها آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کشور/ هجوم ملخ صحرایی به تهران در مرداد تکذیب شد


وی ادامه داد: با توجه به مبارزه مطلوب علیه آفت ملخ صحرایی، امیدواریم که در ماه‌های آتی با حجم کمتری از میزان مبارزه علیه این آفت مواجه شویم.

میر با بیان اینکه هجوم طغیانی آفت ملخ صحرایی طی ۵۰ سال اخیر در کشور بی سابقه بوده است، گفت: اگرچه همه ساله علیه آفت ملخ صحرایی در جنوب کرمان منطقه جازموریان مبارزه صورت می‌گیرد، اما ورود دسته جات این آفت به شکل طغیانی در کشور بی سابقه بوده است.

به گفته این مقام مسئول، شرایط مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی تا قبل از دی و بهمن هر روز به کشور مطلوب‌تر می‌شود چرا که دیگر ورود دسته جات جدید را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌های فائو، سطح مبارزه علیه پوره‌های قبلی که موفق به تخم گذاری شدند، تا پایان شهریور به ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

میر درباره آخرین جزئیات خسارت ملخ صحرایی به استان‌ها اظهار کرد: بنابر آمار مقداری خسارت به باغات مرکبات استان هرمزگان و برخی باغات و مزارع که به صورت دیم در اراضی مرتعی کشت می‌شدند، وارد شده است، اما در برابر حجم مبارزه میزان خسارت درحد صفر بوده است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی گفت: از ابتدای مبارزه تا کنون رقمی حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اختصاص داده شده است، ضمن اینکه هیئت دولت قول داده هر چقدر اعتبار در این زمینه لازم باشد، در اختیار سازمان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه آفت ملخ صحرایی در هر هکتار به طور متوسط رقمی حدود ۵۰ هزار تومان هزینه در بر دارد، بیان کرد: براین اساس مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در سطحی معادل ۷۴۰ هزار هکتار حدود ۳۷ میلیارد تومان هزینه در برداشته که ۱۷ میلیارد تومان آن از طریق کمک‌های استانی و بخشی بودجه جاری سازمان تامین شده است.

میر درباره آخرین جزئیات بررسی فائو پیرامون مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی از سوی کشور‌های عربی اظهار کرد: با وجود اعتراض ما نسبت به کم کاری عربستان در زمینه مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی یا مسئله بیوتروریسم به سازمان فائو، طی ۴۰ روز گذشته بررسی‌های لازم در این خصوص از سوی نمایندگان فائو انجام شد و بدین منظور بحث بیوتروریسم منتفی اعلام شد.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه کشور‌های عربی مبارزه خوبی علیه این آفت انجام ندادند، گفت: با توجه به آنکه عربستان منابع کشاورزی خوبی در این مناطق ندارد، تنها در سطحی معادل ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه کرده که این امر بیانگر کم کاری عربستان است که ما هم نسبت به این مسئله اعتراض کردیم و در این خصوص فائو تذکرات لازم را داده است.

عمده مبارزه علیه آفت ملخ مراکشی در اردبیل صورت گرفته است

میر در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه آفت ملخ مراکشی بیان کرد: بنابر آمار تاکنون در سطحی معادل ۱۲۰ هزار هکتار مبارزه علیه آفت ملخ مراکشی در استان‌های نیمه شمالی صورت گرفته که عمده آن در اردبیل بوده است.

وی درباره اعتبارات مبارزه علیه آفت ملخ مراکشی گفت: همه ساله برای مبارزه با این آفت از بودجه سازمان، اعتباراتی به این امر اختصاص داده می‌شود و اعتبارات آفت ملخ مراکشی هیچگونه ارتباطی با ملخ صحرایی ندارد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه ملخ مراکشی در نیمه شمالی کشور تحت کنترل است، تصریح کرد: طبق روال همه ساله در این مناطق با آفت ملخ مراکشی روبرو هستیم که امسال به سبب شرایط آب و هوایی و بارش‌های اخیر حجم این آفت در نوار شمالی کشور بیشتر شده است، اما به سبب آنکه این آفت تحت کنترل است جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام/

هجوم طغیانی آفت ملخ صحرایی طی ۵۰ سال اخیر در کشور بی سابقه بوده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۸
همین ملخهاروبگیریدوبفروشیدبه عربستان تاعرض واردکشوربشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۸
شایدهمین گرما باعث بشه ملخها تخم ریزی نکنن وگرنه مسئولان چ کاری میتونه واسه ملخها بکنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۸
شاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۶ تير ۱۳۹۸
حالا ایناوازچ کشوری امدن توایران؟!!!!!
Germany
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۸
کم کاری یا کم کاری تعمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۶ تير ۱۳۹۸
چه انتظاری دارید از عربستان اونها که به سوسمار رحم نمی کنن این که ملخ هستش .خدا براشون چیپس نازل کرده خخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر سعودی
۰۷:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۸
جنازه ملخ هارو که با سم کشتید صادرات کنین به عربستان سعودی بدین این وهابی ها بخورن
آخرین اخبار