برگزاری نشست راهکار‌های توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در ارومیه

نشست راهکار‌های توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه  ،  حجت الاسلام والمسلمین جباری، مدیر کل فرهنگی دانشگاه ارومیه، در نشست راهکار‌های توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه برگزار شد گفت: محور هفته عفاف و حجاب، یاداوری واقعه خونین مسجد گوهرشاد است که یک جریان نظامی ضد فرهنگی برای سرکوب علایق ریشه دار مردم و مقابله با تجمع مردم مسلمان کشور در جهت صیانت از حجاب و ارزش‌های اسلامی بود.
 
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما فرهنگ اسلامی بوده و ما با پشتوانه فرهنگی عظیم اهل بیت، برای شناخت اسلام اصیل تلاش می‌کنیم، گفت: تغییرات فکری و فرهنگی، موجب شکل گیری انقلاب اسلامی شد و درواقع آن زمان تغییراتی در عقاید و اندیشه‌های مردم رخ داد و یکی از مسائل مطرح شده در آن دوران بازگشت به زندگی همراه با معنویت و عدالت و توجه اکید به بازیابی سلامت خانواده‌ها بود و راهپیمایی زنان مسلمان محجبه از مقابل دانشگاه تهران نیز در آغاز انقلاب حامل پیام مهم عفاف و حجاب بودند چنان که یکی از مضامین اصلی وصیتنامه‌های اکثر شهدا تاکید بر عفاف و حجاب است.
 
حجت الاسلام والمسلمین جباری ادامه داد: حجاب و سبک پوشش مذهبی، پوسته و نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه است. در واقع همه تغییرات اساسی انسان ابتدا از ذهن و فکر شروع شده و سپس در رفتار‌های بیرونی خود را نشان می‌دهد و مردم ایران نیز به یک جهان بینی دست یافتند که براساس آن انقلاب کردند و اکنون شرایط عفاف و حجاب قابل قیاس با آن دوران نبوده، چراکه آن زمان این میزان از رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای وجود نداشت و امروز امکان ارتباط با سراسر جهان به حد توصیف ناپذیری افزایش یافته و تغییراتی که اکنون در رفتار مردم می‌بینیم قابل بررسی علمی است و برای هر نوع اصلاح و بازسازی فرهنگی و امر به معروف در این عرصه ابتدا باید نظر سنجی جامع و کاملی درباره وضعیت موجود و نگرش‌های موجود در میان مردم در عرصه حجاب و عفاف صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: باید درباره وضعیت موجود و نگرش‌های موجود در میان مردم در عرصه حجاب و عفاف مطابق وضع مطلوب برای آن برنامه ریزی‌های واقع بینانه و اثربخش عملیاتی گردد.
 
وی گفت: عموم مردم ایران از دوران ایران باستان تاکنون همواره مبادی آداب و نجیب بوده و به ارزش‌های مذهبی از جمله حجاب پایبند بوده اند و بحث حجاب یک بحث مشترک در میان همه ادیان و لازمه یک زندگی سالم انسانی است. اگر آسیب شناسی کنیم، وضعیتی که از نظر عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد، نسبت به فضای عمومی شهر‌ها وانظار عمومی به مراتب بهتر است.
 
مدیر کل فرهنگی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: استاد مطهری در سال ۱۳۵۰ در کتاب مساله حجاب نوشته اساس تغییراتی که در نسل جوان است، فکری بوده و ریشه در ذهن و فکر نسل جوان دارد و اگر مخاطب دانشجو را درنظر بگیریم، باید الگو‌های ذهنی و فکری او را مدنظر قرار دهیم و اگر شخصی به چیزی معتقد نباشد یا کم اعتقاد باشد و او را وادار به کاری کنیم که بدان باور ندارد، قطعا قبول نخواهد کرد و گلایه‌ها و عکس العمل‌های معکوس افزایش خواهد یافت.
 
وی در رابطه با نحوه تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب گفت: تا نگرش مردم اصلاح نشده و درک درستی از معنویت و دینداری اصیل همراه با زندگی شاد و جذاب و متنوع اسلامی در جامعه مطرح نشود، نمی‌توان انتظار داشت مردم به شکل مطلوب به ایده‌های فرهنگی روی بیاورند و ما باید الگوی موفق و شاد از افراد متعهد و محجبه را در جامعه معرفی کنیم تا مردم آگاه شوند که یک فرد محجبه می‌تواند به راحتی ارتباطات اجتماعی و شغلی را همراه با تعهدات اخلاقی و مسوولیت‌های خانوادگی داشته باشد و این موارد نیاز به الگوسازی در جامعه دارد و طراحی سریال‌ها و فیلم‌های متناسب تلویزیونی و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی نقش مهمی در این عرصه دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین جباری افزود: برخی از محدودیت‌های نمود‌های ظاهری رفتار به ملاحظات عرفی رایج متدینین هر عصر برمی گردد که شرع نیز بر آن صحه گذاشته است.
 
انتهای پیام/م
 

لزوم توسعه فرهنگ عفاف و حجاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.