جنگل‌هایی به وسعت تاریخ / زمرد شمال زیست‌بوم بیش از چهارصد گونه از پرند‎‌گان و پستانداران + فیلم

جنگل‌های هیرکانی پس از کویر لوت به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جنگل‌های هیرکانی پس از کویر لوت به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی که در باکو مرکز جمهوری آذربایجان برگزار شد، با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.
 

 آذربایجان مدعی ثبت جنگل‌های هیرکانی

فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به مراحل ثبت این اثر طبیعی در سازمان یونسکو می‌گوید: ۲ درصد از سطح جنگل‌های هیرکانی در جمهوری آذربایجان قرار دارد و آن‌ها مدعی ثبت این جنگل‌ها به نام خود بودند، اما سرانجام ۱۳ سال تلاش شبانه روزی و بی وقفه کارشناسان ایرانی محقق شد و جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک هزار و نود و سومین اثر طبیعی و فرهنگی جهان به نام کشورمان ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز تلاش زیادی برای ثبت این اثر طبیعی در لیست میراث جهانی یونسکو کردند.

فرزانه درباره تعداد سایت‌های ثبت شده و نقاط جغرافیای آن‌ها می‌گوید: در مجموع تعداد ۱۲ لکه در چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان قرار دارد که این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، جهان نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز که دارای سرخدار بوده، حوزه کجور، چهار باغ چالوس، جنگل خشک داران، قلعه رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار است.
 
زمرد شمال ثبت جهانی شد
 

جنگل‌هایی به وسعت تاریخ

جنگل هیرکانی بازمانده دوره سوم زمین شناسی و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی است، در حالی که اکثر نقاط اروپا و سیبری این جنگل‌ها قادر به بقاء در مقابل سرما نبودند، به دلیل اقلیم معتدل‌تر حاشیه دریای خزر جنگل هیرکانی در این منطقه به حیات خود ادامه داد و برخی گونه‌ها به تدریج بومی این جنگل‌ها شدند.

۵۳ درصد جنگل‌های شمال کشور در استان مازندران و بقیه آن در ۲ استان گلستان و گیلان قرار دارد این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده است به طوری که از ۱۲ لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو ۶ لکه مربوط به مازندران است.
 
این ۱۲ نقطه در مجموع ۱۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که از نظر حیات وحش، حفاظت و پوشش گیاهی و تنوع زیستی و ارتفاع مناسبی انتخاب شد.

جنگل‌های هیرکانی زیست بوم بیش از چهارصد گونه از پرند‎‌گان و پستانداران

ربیعی رییس حیات وحش مازندران با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی یکی از اکوسیستم‌های مهم جانوری کشور را در خود دارد، گفت: در این مناطق بیش از ۲۲۰ گونه مقیم جانوری در رده‌های مختلف مهره داران زیست می‌کند که شوکا، مرال، خرس قهوه ای، سمور جنگلی و تشی از جمله این گونه‌ها هستند.

وی افزود: در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است.
 
زمرد شمال ثبت جهانی شد
فلاح کارشناس جنگل درباره تنوع گیاهی جنگل‌های هیرکانی می‌گوید: جنگل‌های هیرکانی بالغ بر ۸۴ گونه درختی و درختچه‌ای دارد که از مهمترین گونه‌های درختی آن می‌توان به درختان راش، افرا، توسکا، بلوط و انجیلی اشاره کرد.

وی افزود: ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای مانند شمشاد و انجیلی نیز در آن یافت می‌شود که بخشی از این جنگل‌ها در طول سالیان دراز از بین رفته و تبدیل به زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی شده است.
 
زمرد شمال ثبت جهانی شد

عموزاد کارشناس اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری نیز در این باره می‌گوید: طبق مستندات آماری ۷۰ سال پیش مساحت جنگل‌های شمال ۳ میلیون هکتار بوده که اکنون با تصرفات صورت گرفته و ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری زمین‌ها این رقم به حدود ۲ میلیون هکتار رسیده است.

این جنگل‌ها در حالی ثبت جهانی شدند که سهم مازندران نیمی از این جنگل‌ها است و ضرورت دارد در جهت حفظ این میراث جهانی در گام نخست مردم استان این میراث را بهتر بشناسند و از آن حفاظت و حراست کنند.
 
 
گزارش از سارا فرهمند راد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش باهر
۱۰:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۸
در واقع این جنگلهای هیرکانی هرقطعه آن بک موزه قدیمی وکهن و طبیعی و خدادادی و بسیار باارزش و بی نظیر می باشد که بایستی با کار فرهنگی زیاد و آموزش دادن و آگاهی دادن به مردم و کمک جمعی همه ادارات و مردم شهرها و روستاها بخصوص آنهایی که در داخل جنگل و یا درحاشیه آنها و یا در شهرهای نزدیک هستند، آنها را برای مردم ایران و منطقه و جهان حفظ و نگهداری کرد و درصورت امکان از طریق گردشگری به مراکز کسب درامد تبدیل کرد.این موارد فقط با داشتن مدیریت شایسته وسالم وصالح و با دانش و آینده نگر امکان پذیر می باشد.
آخرین اخبار