با آجیل، آووکادو، قهوه امنیت غذایی جهان از بین خواهد رفت

یک مطالعه جدید بر اساس داده‌های جمع شده در ۴۰ سال نشان می‌دهد که اشتهای غربی‌ها برای مواد غذایی‌ای مانند آووکادو، قهوه و مرکبات، امنیت غذای جهانی را تهدید می‌کند.

با آجیل، آووکادو، قهوه امنیت غذایی جهان از بین خواهد رفتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تنوع جهانی به خاطر کاشت فرآورده‌هایی از جمله سویا، کانولا و پالم، بر اساس طبیعت خود زمین بیشتری را اشغال می‌کند، کاهش یافته است.

این فرآورده‌ها در دوره بسیار محدودی وقتی شکوفه می‌زنند، برای گرده‌افشانان غذا فراهم می‌آورند. این حالت آن‌ها را به یک منبع غذایی بی ثبات برای حشرات، که شمار جهانی آن‌ها به سرعت رو به کاهش می‌رود، تبدیل می‌کند. استفاده بسیار زیاد از کود این روند را بدتر کرده است.

دیوید اینوی، استاد دانشگاه مریلند و نویسنده مشترک این مقاله پژوهشی گفته است: «کشاورزان فرآورده‌های بیشتری که به گرده افشانی نیاز دارند پرورش می‌دهند، مانند میوه، آجیل و دانه‌های روغنی، زیرا تقاضا برای آن‌ها روبه افزایش است و ارزش بیشتری در بازار دارند».

او افزوده است: «این مطالعه اشاره می‌کند که روند‌های جاری برای گرده افشانان خوب نیست و کشور‌هایی که فرآورده‌های کشاورزی خود را متنوع می‌سازند، بیشتر از آن‌هایی که فقط روی مجموعه محدودی از محصولات کار می‌کنند، سود خواهند برد».

پژوهشگران داده‌های سازمان غذا و کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد در مورد کشت محصولات زمینی بین ۱۹۶۱ و ۲۰۱۶ را تجزیه و تحلیل کرده و دریافته‌اند، گرده افشان‌های کمتر به این معناست که میزان برداشت بسیار پایین تراست یا حتی قابل برداشت نیست.

وضعیت کشاورزی در برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و بولیوی، که در آن‌ها توسعه مزارع سویا به جنگل‌زدایی شتاب بخشیده، از همه جا بی ثبات‌تر است. سویا اغلب به عنوان غذای گاو و گوسفند به اروپا صادر می‌شود.

پروفسور مارسلو آیزن، مدیر شورای ملی علوم و پژوهش تکنولوژیک در آرژانتین، که مطالعه را سرپرستی کرد، گفت: «تولید سویا در سطح جهانی حدود ۳۰ درصد در هر دهه افزایش یافته است. این روند مشکل آفرین است، زیرا زیست بوم‌های متعدد طبیعی و نیمه طبیعی، از جمله جنگل‌ها حاره‌ای و نیمه حاره‌ای و مرغزارها، برای کشت سویا ویران شده‌اند».

بر اساس مطالعه پژوهشی که در نشریه «گلوبال چِینج بایولوجی» منتشر شده است، زراعت پالم در مالزی و اندونزی نیز همین تاثیر را دارد.

هر چند کشور‌هایی که گیاهان دارای خاصیت رشد انفرادی را جایگزین جنگل‌ها می‌سازند بیش از همه آسیب پذیر هستند، کشور‌های دیگر نیز بیش از اندازه به گرده افشان‌ها متکی می‌شوند.

برای مثال، در اروپا در حالی که توسعه شهری جای کشاورزی را می‌گیرد، زمین‌های زراعتی کوچکتر می‌شوند. محصولات متکی به گرده افشان‌ها جایگزین فرآورده‌هایی مانند برنج و گندم که به گرده افشان متکی نیستند می‌شود.

این وضع موجب شده است مشکلاتی در مکان‌هایی مانند بریتانیا، آلمان، فرانسه، اتریش، دانمارک و فنلاند به وجود آید.

هرچند مناطق فقیر‌تر بیشتر با خطر رو به رو هستند، پیامد‌های کمبود محصول در سراسر جهان احساس خواهد شد.

پروفسور اینوی گفت: «این مطالعه باید زنگ خطر را برای سیاست‌گزاران به صدا درآورد، آن‌ها نیاز دارند به این موضوع بیاندیشند که چگونه می‌خواهند از جمعیت حشرات گرده افشان حفاظت کنند، آن‌ها می‌توانند نیاز فزاینده به سرویس‌هایی را که برای محصولات متکی به گرده افشانی فراهم می‌آورند، برطرف سازند».

وی افزود: «جان کلام این است که اگر شما می‌خواهید فرآورده‌های متکی به گرده افشانی را افزایش دهید، به متنوع ساختن محصولات و یک مدیریت حامی گرده افشانی نیز نیاز دارید».

پژوهشگران می‌گویند امیدوارند پژوهش سیاست‌گزاران را ترغیب کند استفاده از حشره‌کش را کاهش دهند و به کاشتن گیاهان و گل‌هایی که لانه و غذا برای گرده افشان‌ها فراهم می‌آورند بپردازند.

مصرف کنندگان و مشتریان نیز باید به دنبال استاندارد‌های مشخصی بروند، مانند قهوه‌ای که زیر سایه‌بانی از درخت‌ها رشد کرده و از تنوع زیستی بسیار بیشتر حمایت می‌کند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

آووکادو، قهوه و مرکبات، «تهدیدی» برای امنیت غذایی جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار