رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور:

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده قلعه الموت در کنار مجموعه‌ای از قلعه‌ها برای ثبت جهانی آماده شده است و لقدامات لازم برای عملی شدن آن انجام می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در سفر دو روزه به استان قزوین از سرای سعدالسلطنه، دولت خانه صفوی، باغستان سنتی و نیز منطقه الموت، صخره‌های تاریخی اندج، دریاچه زیبای اوان، روستای تاریخی زرآباد، پایگاه میراث فرهنگی الموت بازدید کرد.

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

مونسان در پایان این سفر در محل قلعه الموت در خصوص ارزیابی خود از کاوش‌های باستانی در قلعه حسن صباح اظهار داشت: مجموعه الموت یک منطقه بسیار ارزشمند در حوزه گردشگری و فرصت بسیار مناسب فرهنگی است که در ردیف پایگاه‌های ملی کشور هم محسوب می‌شود که برای ما اهمیت زیادی دارد و تاکنون کاوش‌های خوبی در آن صورت گرفته که تا نقطه مطلوب ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: دستاورد‌های مرکز کاوش‌ها باید در ابعاد مختلف قلعه بیشتر مشخص شود و لازم است بستر حضور افراد بیشتری در این منطقه را فراهم کنیم تا این بنای تاریخی در منظر دید گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

معاون رئیس جمهور یادآور شد: خوشبختانه منطقه تاریخی الموت به دلیل محیط زیبایی که دارد و نزدیکی به پایتخت توانسته گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب خود کند لذا باید بیشتر گسترش پیدا کند و برای اقامت گردشگران هم فکری کنیم.

مونسان اظهار داشت: برای این منظور تاسیساتی را سازمان میراث فرهنگی در لاله الموت دارد که تلاش می‌شود سرمایه گذاری پیدا کنیم تا یک هتل ۴ یا ۵ ستاره در این منطقه احداث کند که تاکنون چند سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند که در صورت تحقق آن زیرساخت خوبی برای رونق گردشگری مهیا می‌شود و قطعاً موجب افزایش گردشگر خواهد شد.

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

راه اندازی موزه در سایت الموت

وی اضافه کرد: با استاندار قزوین هم هماهنگ شده تا یک موزه در کنار پایگاه میراث فرهنگی الموت راه اندازی شود و اگر مجتمع لاله الموت هم به این مجموعه اضافه شود میراث می‌تواند آن را تجهیز به صورت سایت موزه کرده تا یک ظرفیت ارزشمند تاریخی ایجاد شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: با این اقدامات چه گردشگرانی که به ارتفاع رفته و آن را از نزدیک می‌بینند و چه کسانی که توان ندارند و در محدوده پایگاه باقی می‌مانند قادر خواهند بود از این مجموعه استفاده کنند.

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

ثبت جهانی قلعه هموار شده است

مونسان در پاسخ به سوال در خصوص ثبت جهانی قلعه الموت گفت: امروز صحبت‌هایی با استاندار قزوین صورت گرفت شد و قرار شد یک مجموعه‌ای از این قلعه‌ها را به هم متصلکنیم و برای ثبت جهانی آن‌ها اقدام شود.

وی اظهار داشت: با حضور معاون میراث فرهنگی اقدامات لازم با همکاری رئیس پایگاه میراث فرهنگی الموت انجام شده و اقدام لازم صورت گرفته و پرونده این قلعه در کنار سایر قلعه‌ها در دستور کار است و برای ثبت جهانی آماده شده است.

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

اصلاح مسیر دسترسی قلعه الموت و حل مشکل پارکینگ در اولویت است

مونسان در خصوص مشکلات مسیر دسترسی به قلعه الموت هم گفت: جاده این منطقه صعب العبور و کوهستانی است و اعتبارات سازمان برای اصلاح این مسیر جوابگو نیست وبسیار محدود است، ولی با وزیر راه صحبت خواهیم کرد تا از امکانات این وزارتخانه استفاده کرده و تعریض و یا اصلاح مسیر در برنامه‌های این وزارتخانه قرار گیرد و پس از آن برای پارکینگ هم اقدام خواهیم کرد.

بستر ثبت جهانی قلعه الموت مهیا شده است

معاون رئیس جمهور در بازگشت از منطقه الموت سه شنبه شب به همراه زاهدی استاندار و خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی با حضور در بیمارستان شهید رجایی قزوین از نوری مؤسس دهکده طبیعت قزوین که در اثر حمله شیر نر زخمی شده بود عیادت کرد و در جریان درمان و بهبود حال ایشان قرار گرفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار