دیدار مقامات آمریکا و روسیه پیرامون بررسی پیمان موشکی ۱۹۸۷

مقامات ارشد آمریکا و روسیه به منظور بحث درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در ژنو با هم دیدار خواهند کرد.

مقامات آمریکا و روسیه درباره پیمان منع موشکی ۱۹۸۷ دیدار می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات ارشد روسیه و آمریکا قرار است برای دور جدیدی از گفت‌وگو‌های استراتژیک درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد امروز (چهارشنبه) در ژنو با هم دیدار کنند.

دیدار مقامات دو کشور پس از دیدار ماه می‌ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مایک پمپئو، همتای آمریکایی او در سوچی برگزار می‌شود. بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا جان جی سالیوان، معاون وزیر خارجه سرپرستی هیئت این کشور را بر عهده دارد. آندریا تامپسون، معاون وزیر خارجه در بخش کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در این نشست با همتای آمریکایی خود در ژنو دیدار خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد هیئت آمریکایی موضوع جایگزینی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را با توافقی که محدودیت‌هایی را برای برنامه‌های اتمی چین در نظر گیرد، به بحث خواهند گذاشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی با مطرح کردن ادعایی علیه روسیه مبنی بر نقض پیمان منع موشک‌های میانبرد، اعلام کرد قصد دارد به طور یکجانبه از این معاهده خارج شود. مسکو ضمن رد این اتهامات اظهار کرد واشنگتن این پیمان را بار‌ها نقض کرده است. اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. از سوی دیگر در دوم فوریه امسال نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن، تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار