عطاری‌ها حق دخالت در امور پزشکی، دارویی ندارند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: عطاری‌ها به هیچ عنوان حق دخالت در امور پزشکی، دارویی و ارائه مشاوره به مراجعان حتی در حیطه طب سنتی و در موضوعاتی مانند لاغری، ترک اعتیاد یا هر مساله دیگری را ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابوالفضل نیکوسیر معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: عطاری محلی است که خشک شده گیاهان دارویی قابل تشخیص، عرقیات گیاهی از منابع مجاز آن هم به شکل بهداشتی و انواع ادویه عرضه می‌شود.

وی افزود: عطاری‌ها مجاز به ارائه هیچ نوع شکل دارویی آماده‌ای اعم از قطره، قرص و کپسول به مراجعه‌کنندگان نیستند و هر اقدامی مانند ادعای درمان بیماری از سوی عطاری‌ها غیر مجاز و تخلف محسوب می‌شود و مراجعه‌کنندگان باید به این مساله توجه داشته باشند.

نیکوسیر با بیان این مطلب که عطاری‌ها به هیچ عنوان حق دخالت در امور پزشکی و دارویی ندارند گفت: عطاری‌ها حق ارائه مشاوره به مراجعان حتی در حیطه طب سنتی و در موضوعاتی مانند لاغری، ترک اعتیاد یا هر مساله دیگری را ندارند.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی جهرم افراد نیازمند مشاوره در زمینه دارو‌های سنتی و طبیعی باید به سلامتکده‌های مجاز مراجعه کنند، در سلامتکده، پزشک متخصص طب سنتی حضور داشته و پس از ویزیت بیمار نسبت به تجویز دارو اقدام می‌کند.

وی با اشاره به نظارت بر عطاری‌ها در شهرستان جهرم گفت: بازدید از عطاری‌ها به طور معمول توسط کارشناسان اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه صورت می‌پذیرد و در کنار آن بر حسب مورد بازدید‌های مشترک همراه با اداره اماکن، اداره تعزیرات، معاونت بهداشتی و درمان دانشگاه و بازرسین مبارزه با کالای قاچاق انجام می‌شود که تعداد بازرسی از هر عطاری به طور روتین حداقل چهار بار در سال است.

نیکوسیر با اشاره به تعداد بازرسی‌های انجام شده در چهار ماه نخست سال ۹۸ و همین طور سال گذشته گفت: تعداد بازرسی‌های انجام شده در سال گذشته ۳۵۶ مورد بوده و در چهار ماه نخست سال نیز ۷۵ بازدید از عطاری‌های شهرستان صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: در بازرسی‌های صورت گرفته در چهار ماه نخست سال در شهرستان جهرم ۱۹۲ کالای دست‌ساز تقلبی و غیر مجاز و ۱۰۰ قلم کالای تاریخ گذشته کشف و ضبط شده است.

به گفته نیکوسیر کرم‌های دست‌ساز پوستی، دارو‌ها و معجون‌های غیرمجاز برای درمان چاقی و لاغری، تقویت قوای جنسی و ترک اعتیاد از بیشترین اقلام کشف شده غیر مجاز در چهار ماه نخست سال بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: اکنون در شهرستان جهرم ۶۱ عطاری وجود دارد و عطاری‌ها می‌بایست پروانه کسب خود را در معرض دید عموم قرار دهند. وی تاکید کرد: فروش فرآورده گیاهی و دارویی در عطاری‌ها ممنوع و وجود این فرآورده‌ها نشان از فعالیت غیرمجاز عطاری‌ها است.

افروز جعفرنیا، مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز با اشاره به فروش و عرضه مکمل‌های ورزشی توسط فروشگاه‌های موجود در سطح شهر گفت: یکی از مشکلات اصلی دراین رابطه، ارائه مشاوره‌های دارویی از طریق فروشگاه‌های موجود در سطح شهر و یا مربیان ورزشی و همچنین توزیع غیر مجاز مکمل‌های ورزشی درباشگاه‌هاست.

وی افزود: معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بازدید ها‌ی متعددی به همراه کارشناسان اداره ورزش و جوانان شهرستان از باشگاه‌های ورزشی به عمل آورده که تا حد زیادی از بروز خطا در این حوزه پیشگیری شود.

جعفرنیا گفت: در سطح شهرستان جهرم ۱۰ فروشگاه عرضه مکمل ورزشی و ۳۴ باشگاه ورزشی وجود دارد که بازدید به صورت کلی با هدف عدم تجویز دارو‌های نیروزا و مکمل‌های ورزشی قاچاق و تاریخ گذشته صورت میپذیرد.

مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل دانشگاه علوم پزشکی جهرم تصریح کرد: این بازدید‌ها توسط کارشناسان اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی به همراه نماینده اداره ورزش و جوانان و نماینده اداره اماکن به صورت مشترک انجام می‌شود.

شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/م

کشف ۱۹۲ کالای دست‌ساز تقلبی در جهرم

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.