مدیرکل اداره دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت:

نبود داروی برند به معنی کمبود دارو نیست/تامین دارویی استان فارس در وضعیت خوبی قرار دارد

مدیرکل اداره دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: نبود داروی برند در کشور کمبود دارویی محسوب نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، غلامحسین مهرعلیان مدیرکل اداره دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در جلسه بررسی وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی در شیراز اظهار کرد: با توجه به اینکه مراکز درمانی شیراز، بیماران جنوب کشور را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، وضعیت دارویی در مراکز درمانی و برخی داروخانه به صورت میدانی بررسی شد.

وی با بیان اینکه تهیه و تامین دارویی استان در وضعیت خوبی قرار دارد و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد، ادامه داد: معدود موارد محدودیت نیز در حوزه کشوری است.

مهرعلیان، وضعیت دارو در شیراز را خوب ارزیابی و اضافه کرد: مردم در فارس اطمینان داشته باشند که تا پایان سال هیچ کمبودی در زمینه دارو و درمان وجود ندارد و به راحتی می‌توانند دارو‌های تجویز شده خود را تهیه کنند و نیازی به ذخیره دارو نیست.

مهرعلیان تصریح کرد: ذخیره دارو در منزل خطرات زیادی برای سلامتی خانواده و اتلاف منابع کشور و منابع مالی افراد دارد و همه برنامه ریزی‌ها طبق روال پیش بینی و تامین شده است.

رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران نیز در این جلسه، هدف از سفر به استان فارس را ارزیابی وضعیت تامین و تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی و داروی بیماران در مراکز درمانی بیان کرد.

مهدی یوسفی با اشاره به پایش روند ارایه خدمات و میزان رضایتمندی بیماران از دریافت خدمات در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این بازدید سرزده، گفت: در بازدید از مراکز و نشست مشترک با مسئولان دانشگاه، نگاه ویژه‌ای به تجربه و سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تهیه و تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی شده است.

وی بررسی اجرای سیاست‌های راهبردی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، آشنایی با وضعیت موجود و تجارب دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از دیگر اهداف سفر تیم نظارتی وزارت بهداشت دانست.

یوسفی افزود: گزارش سفر شیراز و بررسی وضعیت دارویی و تجهیزات پزشکی به وزیر بهداشت ارایه می‌شود تا در صورت نیاز از سوی ایشان برای سیاست گزاری کلی کشور ابلاغ شود.

وی گفت: در بازدید از چند مرکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با توجه به اولویت‌های دانشگاه، پیشگیری‌های مناسب در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی انجام شده است.

رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تاکید کرد: در شرایط موجود در کشور، ترویج فرهنگ مصرف درست دارو، تجویز منطقی دارو و استفاده بهینه از تجهیزات پزشکی ضرورت دارد.

برنامه ریزی درازمدت دانشگاه برای تامین کافی تجهیزات و ملزومات پزشکی

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت نیز به بازدید میدانی از دو بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بررسی وضعیت انبار تجهیزات، همکاری شرکت‌های پخش، مطالبات و معوقه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در نشست با مسئولان دانشگاه، وضعیت کشور در زمینه تامین و تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی بیان شد.

سید حسین صفوی افزود: وضعیت برنامه ریزی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به لحاظ تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مناسب است و فهرست کالای استراتژیک آماده شده است و برنامه ویژه‌ای برای اقلام مورد حساسیت وجود دارد، البته به طور کلی، کار‌ها و فعالیت‌ها به دلیل مطالبات شرکت ها، معوقه‌ها و تاخیر بیمه‌ها به سختی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به دریافت اطلاعات، گزارش‌ها و بازدید‌های میدانی انجام شده، مدیریت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جزو مدیریت‌های موفق در سطح کشور به شمار می‌رود.

نقش اثربخش مرکز MCMC در مدیریت صحیح خدمات و رفع به موقع کمبود‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بر تجویز و مصرف منطقی دارو و نظارت بر شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد.

علی بهادر با اشاره به فعالیت اثربخش مرکز پایش مراقبت‌های درمانی (MCMC) دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با وجود این مرکز، کمبود‌های احتمالی در حوزه‌های مختلف در مراکز درمانی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با مدیریت در کنترل هزینه ها، تجویز منطقی دارو و خدمات پاراکلینیکی، توانسته نتایج خوبی به دست آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، بر همدلی و همکاری تمامی مسوولان به ویژه دست اندرکاران حوزه سلامت برای ارتقای سطح سلامت جامعه و پیشرفت کشور تاکید کرد.

بهادر، ضمن معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه در تهیه و تامین دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی؛ روند ارائه خدمات مراکز درمانی و برخی اعمال جراحی به ویژه پیوند، تجویز منطقی دارو و خدمات پاراکلینیکی را به تیم نظارتی معرفی کرد.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار