طرح کارورزی راهکار جبران ضعف مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی است

ضعف مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی هموراه یکی از مشکلات در عدم جذب آن‌ها در بازار کار است که در این راستا دولت طرح کارورزی را برای جبران این نقص پیشنهاد داده و مورد بازبینی‌های جدیدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، ضعف مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی هموراه یکی از مشکلات در عدم جذب آن‌ها در بازار کار است که در این راستا دولت طرح کارورزی را برای جبران این نقص پیشنهاد داده و مورد بازبینی‌های جدیدی قرار گرفت.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه کارگروه اشتغال که با محوریت طرح‌های مشوق دولت اعم از طرح‌ها کارورزی در ایجاد اشتغال در فرمانداری بروجرد برگزار شد، گفت: طرح کارورزی وارد سومین سال اجرای خود در لرستان شده و تاکنون نیز در این راستا موفق عمل شده است.

علی آشتاب افزود: در تکمیل طرح کارورزی، مشوق‌هایی همچون معافیت‌های بیمه‌ای سهم کارفرما در صورت جذب کارورز و یارانه دستمزد به مدت یک سال در نظر گرفته شده که باید با اطلاع رسانی دقیق در این زمینه بتوان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و بخصوص فنی و مهندسی و خدمات از آن بهره گرفت.

وی اظهارداشت: دراین طرح کارورز با قرار گرفتن در محیط کار ضمن فراگرفتن آموزش‌های لازم بعد از یک دوره در صورت فراهم بودن شرایط، امکان دارد از سوی کارفرما استخدام شود و یا اینکه در غیر اینصورت خودش به دلیل فراگیری کار می‌تواند و قابلیت تبدیل شدن را به یک کارآفرین داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به ضعف مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی ضعف مهارتی آن‌ها است که باعث می‌شود جذب بازار کار نشوند.

آشتاب با بیان اینکه یکی از شروط ثابت در آگهی‌های استخدام داشتن سابقه کار است، ادامه داد: اجرای طرح کارورزی و اعمال مشوق‌هایی که برای کارفرمایان در نظر گرفته شده و مقدمه و زمینه‌ای برای سابقه کار در نیروکار جوان و کار اولی‌ها است که همین احتمال جذب آن‌ها به بازار کار را بیشتر می‌کند.

وی گفت: شرط سنی برای ثبت نام در طرح کاروزی ۲۰ تا ۳۵ سال و برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که هزینه‌های بیمه و آموزش آن‌ها در قالب این طرح توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: این هزینه را دولت به مدت سه ماه پرداخت می‌کند و علاوه بر این یک، سوم حداقل دستمزد نیروی کار را دولت به مدت یکسال پرداخت می‌کند.

آشتاب بیان کرد: کارگاه‌ها و واحد تولیدی و اقتصادی که از این ظرفیت یارانه دستمزد کارورزی استفاده کنند به میزان ۵۰ درصد نیروی کار خود می‌توانند کارورز را جذب کنند به اینصورت که مثلاً اگر کارگاهی ۵۰ نیرو انسانی دارد می‌تواند ۵۰ نفر را در قالب طرح کاروزی جذب کند.

وی اظهارداشت: یکی از نکات قابل توجه در اجرای طرح‌های مشوق دولت به منظور جذب نیروی جوان تحصیل کرده، حفظ نیروی کار و اشتغال موجود است یعنی در کنار نیروی کار موجود، نیروی جدید بصورت طرح کاروزی جدب شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها بخصوص در مناطق کمتر توسعه یافته تری که میزان اشتغال آن‌ها کم و بیکاری آن‌ها بیشتر است راهکاری مناسب در بخش‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند از جمله صنعت، خدمات و کشاورزی باید نهایت استفاده از آن‌ها گرفته شود.

آشتاب ادامه داد: کارفرمایان اگر از هر کدام از ظرفیت‌های مطرح شده شامل طرح کاروزی، طرح پرداخت یارانه دستمزد و معافیت‌های بیمه‌ای سهم کارفرما که توسط دولت در راستای اشتغال بیشتر ارائه شده، استفاده کنند در هر کدام از این‌ها قانونگذار به تناسب مربوط، معافیت‌های بیمه‌ای برای کارفرما در نظر گرفته است.

انتهای پیام/ر

طرح کارورزی راهکار جبران ضعف مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی 

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.