چاووش اوغلو: اجازه نمی‌دهیم «فلسطین» بازیچه دست آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی گفت: سرنوشت آرمان فلسطین در گرو تصمیمات آمریکا و رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تجاوزات رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی قدس در جده گفت: سرنوشت آرمان فلسطین در گرو تصمیمات آمریکا و رژیم صهیونیستی نخواهد بود. نباید اجازه داد که مسئله فلسطین بازیچه دست آمریکا و اسرائیل باشد .

وزیر امور خارجه ترکیه با ابراز تاسف از مشارکت نکردن وزرای خارجه برخی اعضای سازمان همکاری اسلامی در این نشست گفت: علت عدم مشارکت برخی از کشور‌های عضو سازمان در این نشست را می‌دانم. می‌دانم که آمریکا، برخی کشور‌ها و اسرائیل بر برخی اعضای سازمان فشار می‌آورند. اما نباید اجازه دهیم که مسئله مشترک ما بازیچه دست آن‌ها شود. این پیام من به بسیاری از کشورهاست.

چاووش اوغلو افزود: مسئله فلسطین با مشکلات پیچیده‌ای روبروست و وضعیت تاریخی و قانونی شهر (اشغالی) قدس در خطر است.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: اسرائیل می‌کوشد تاریخ جدیدی برای قدس بنویسد و میراث اسلامی و هویت و بافت جمعیتی آن را تغییر دهد؛ اسرائیل همچنین حملات میدانی خود را تشدید می‌کند و در تلاش است تا تعداد شهرک‌های غیرقانونی را در اراضی فلسطین از جمله قدس و کرانه باختری رود اردن افزایش دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه سخنانش افزود: رژیم اشغالگر از توسعه اقتصادی و اجتماعی فلسطینی‌ها جلوگیری می‌کند.

او با ابراز نگرانی از وضعیت مسجد الاقصی، یادآور شد صد‌ها شهرک نشین برای اولین بار طی سال‌های گذشته در ماه رمضان به مسجد الاقصی یورش بردند.

چاووش اوغلو تصریح کرد: قدس باید شهر صلح و همبستگی باشد نه شهر خشونت و تحریک و تنش.

وزیر خارجه ترکیه با بیان این که قدس خط قرمزی برای اعضای سازمان همکاری اسلامی است، افزود هدف اصلی از تاسیس سازمان همکاری اسلامی دفاع از حقوق مشروع ملت فلسطین است به همین علت فلسطین و قدس همچنان محور اصلی نشست‌های این سازمان است.

او گفت: طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی نمی‌توانند جای عدالت و آزادی را بگیرند و بدون تحقق صلح فراگیر، هیچ طرحی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

چاووش اوغلو با اشاره به طرح آمریکایی - صهیونیستی معامله قرن گفت: بدون در نظر گرفتن کرامت ملت فلسطین و خواسته‌های مشروع آنان هیچ صلح پایداری محقق نخواهد شد.

او با تاکید بر اهمیت اقدام و تحرک مشترک کشورها، افزود: ما باید تلاش و اقدام بیشتری برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین و حمایت از برادران فلسطینی مان در برابر اشغالگران با هدف حفاظت از هویت اسلامی قدس انجام دهیم.

چاووش اوغلو همچنین بر التزام ترکیه به مشارکت در تلاش‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های سال ۱۹۶۷ با مرکزیت شرق قدس تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار