زنگ خاموشی ۸۴ آب انبار تاریخی نایین

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: از مجموع ۱۳۰ آب انبار سنتی و تاریخی این شهرستان، تنها ۴۶ باب آن فعال است.

زنگ خاموشی ۸۴ آب انبار تاریخی نایینبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین، نایین را شهرآب انبار‌های تاریخی دانست و گفت:ویژگی منحصر به فرد این آب انبار‌ها باعث شده است تا گردشگران، محققان و پژوهشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و جهان، برای بازدید از این شاهکار‌های معماری به شرق اصفهان سفر کنند.

وی با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد آب انبار‌ها افزود:تنوع و نحوه معماری آب انبار‌ها ازجمله در پاشیر، بادگیر و مخازن آب از ویژگی‌های این آثار تاریخی است و آب انبار‌های معصوم خانی، دوقلو (خان)، نوآباد، محمد قاسم و صحرای محمدیه از معروف‌ترین آب انبار‌های نایین محسوب میشوند.

مدنیان افزود:ذخیره آب این بنا‌ها در گذشته از باران و برف تامین میشده، اما اکنون با آب سالم شهری آبگیری می‌شود.

حسین میری رئیس آب و فاضلاب نایین نیز گفت:امسال با توجه به کم آبی، ۴۶ آب انبار سنتی این شهرستان برای مصرف آب آشامیدنی اهالی با رعایت موازین بهداشتی آبگیری شد.

میری با اشاره به وجود ۱۳۰ آب انبار در نایین گفت: ۶۰۰ میلیون ریال برای مرمت و باز سازی آب انبار‌های این شهرستان هزینه و سه آب انبار خیر ساز جدید نیز در شهرک قائمیه، میدان امام حسین نایین و شهر انارک با ۱۶ میلیارد ریال هزینه احداث شد.

رئیس آب و فاضلاب نایین در پایان گفت:این آب انبار‌ها بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم در تابستان فعال است و و هرساله در زمستان آبگیری شده تا مردم در تابستان از آب خنک استفاده کنند.

گفتنی است شمار آب انبار‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، ۱۲ باب است و عمده این بنا‌ها به شکل زیر زمین، با راه پله قابل دسترسی ساخته می‌شده و منبع تأمین آب آن بارش‌های زمستانی بوده که منبع مطمئنی از آب خنک، گوارا و در عین حال سالم را برای تابستان کویر نشینان فراهم میکرده است.


انتهای پیام/م

 

وضعیت آب انبارهای تاریخی شهر نایین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.