اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری KHV در خراسان شمالی

طرح پایش و مراقبت فعال کوی هرپس ویروس (KHV) با همکاری مشترک ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در آبگیر‌ها و سد‌های استان به اجرا درآمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،فرزین حسینی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل این اداره کل گفت: این ویروس از خانواده هرپس ویروس‌ها و از عمده‌ترین پاتوژن‌های شناخته شده برای ماهیان کوی و کپور معمولی است و به علت احتمال سرایت گسترده و شیوع سریع و تلفات سنگین، خسارات اقتصادی زیادی را برای پرورش دهندگان برخی نقاظ جهان به ویژه در مورد ماهیان زینتی و گرمابی وارد ساخته، به گونه‌ای که دست کم از ۳۰ کشور گزارش شده است.

حسینی افزود: انتقال ویروس مسبب این بیماری از طریق استخر‌های پرورش و تجهیزات آن، هم چنین گیاهان آبزی، دوزیستان و پرندگانی مانند مرغ ماهیخوار، پساب ذخایر پرورش مبتلا و ورود ماهیان آزاد به درون استخر‌های پرورش روی می‌دهد؛ لذا خرید ماهی از منابع معتبر و قرنطینه ماهیان جدید در دمای مطلوب، از راه‌های پیشگیری قلمداد می‌شود.

وی یادآور شد: از مشخصات معروف هرپس ویروس ها، پایداری به حالت نهفته در بدن میزبان است و در نتیجه درمان موثری برای KHV وجود ندارد، به همین دلیل حذف جمعیت مبتلا و ضدعفونی کامل محیط و استخر‌ها توصیه می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل خاطرنشان کرد: ماهیان آلوده به KHV، کاهش فعالیت شنا، فرورفتگی چشم‌ها و افزایش تولید موکوس روی پوست و باله‌ها را نشان می‌دهند و در آزمایشات پس از مرگ نیز نکروز آبشش در بسیاری از آن‌ها مشهود است.

انتهای پیام/د

اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری KHV در خراسان شمالی

برچسب ها: دامپزشکی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.