معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ممنوعیت ورود کالاهای مشابه تولید داخل/ هنوز ابعاد طرح تاپ ناشناخته است

برات قبادیان گفت: اجازه ورود به کالاهای مشابه تولید داخل داده نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه چهارشنبه در حاشیه مراسم تقدیر از واحد‌های صنعتی و معدنی نمونه استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به کمک به رونق تولید اظهار داشت: وزارت صمت از سال گذشته تمام کالا‌هایی را که در داخل کشور امکان تولید دارد شناسایی کرده و واردات مشابه آن را ممنوع کرده که گام بزرگی برای حمایت از تولید داخل است، ممکن است در زمینه کالایی نتوانیم تمام نیاز کشور را تامین کنیم که به اندازه نیاز مجوز واردات داده می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مبارزه با قاچاق کالا است، اگر بخواهیم که با قاچاق کالا مبارزه نکنیم نه خیانت بلکه جنایت است، بنابراین به شدت مبارزه با قاچاق کالا هم دنبال می‌شود.

قبادیان با اشاره به ارائه تسهیلات گفت: تسهیلات کم‌بهره از قبل بوده، الان هم در برنامه وجود دارد و طبیعتا از این لحاظ هم کمک می‌شود که قوانین و مقررات خود را دارد.

وی افزود: هنوز ابعاد طرح تاپ ناشناخته است، درحالی که از طرح‌های بزرگ کشور بوده و یک طرح دانش‌پایه است، با این طرح می‌توان به تدریج از اقتصاد مبتنی بر منابع و خام‌فروشی به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش برویم، از تمام ظرفیت‌های دانشگاهی کشور برای فناوری بومی و بومی کردن دانش استفاده کنیم، از ظرفیت‌های منابع انسانی به صورت ارزان که الان در کشور وجود دارد کمک بگیریم و این طرح را با ورود در سامانه، تبیین کرده و به مردم ارائه دهیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دانش فنی فناوری و بهره‌وری در کار از جمله مواردی هستند که می‌تواند به رونق تولید کمک کنند، در سال رونق تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۷ محور مباحث مربوط به تولید را پیش می‌برد که یکی از آن‌ها بحث ساخت داخل است.

وی افزود: در این راستا همایشی در تهران با حضور ۷ تا ۸ وزیر برگزار می‌شود، تفاهمنامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد می‌شود، بعد این تفاهم‌نامه که همکاری این سه دستگاه بزرگ کشوری است برای کمک به تولید، نخستین نمایشگاه تولیدات ساخت داخل در محل دائمی نمایشگاه‌ها در تهران افتتاح می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این نمایشگاه دو بخش نیاز‌های فناورانه و نیاز به دانش فنی برای تولید در داخل و آن‌هایی که بتوانند این نیاز را برآورده کنند (شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، نخبگان و فناوران) را داریم که نه تنها در یکی دو سال اخیر بلکه بزرگترین اقدامی است که وزارت صمت در طول تاریخ این کشور برای حمایت از تولید انجام می‌دهد و این نمایشگاه ان‌شاءالله در تمام استان‌ها برگزار می‌شود.

قبادیان بیان کرد: در کنار آن بحث‌هایی مانند کمک به سرمایه‌گذاری مطرح است، یکی از مباحثی که در کشور وجود دارد اینکه برای تولید هم به منظور سرمایه‌های ثابت و هم در گردش نیاز به سرمایه است، تفاهمی که با بانک‌ها انجام شده و همین طور طرح بزرگ تامین سرمایه یکی از آن ۷ محور است.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت  در اراک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.