سفر فضانوردان چینی از صحرای گبی به مریخ

فضانوردان چینی در آزمایشگاهی فوق پیشرفته آماده سفر به سیاره مریخ می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کشور چین برنامه ریزی‌های طولانی مدت برای انجام ماموریت‌های فضایی انجام داده است و برای آموزش فضانوردان برای زندگی در سیاره مریخ یک پایگاه با کلیه تجهیزات و امکانات زندگی در فضا و سیاره‌های منظومه شمسی در صحرای گبی ساخته است تا در آنجا فضانوردان به انجام تمرین‌های مورد نیاز بپردازند.
 

این پایگاه پژوهشی از مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و تاسیسات مختلف تشکیل شده است و برای آموزش دانشجویان رشته فضانوردی و فضانوردان تازه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نام پایگاه Mars Base 1 است و ساختار آن مشابه ایستگاه فضایی بین المللی است. از جمله امکانات درون این ایستگاه فضایی می‌توان به گلخانه‌های مصنوعی، سالن ورزش، اتاق کنترل، اتاق‌های استراحت، پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی الکتریکی و کاوشگر‌های قمری اشاره کرد.
 

به گفته محققان جنس خاص سنگ‌های صحرای گبی شباهت فراوان به سیاره سرخ دارد. سنگ‌های صحرای گبی و خاک آن به رنگ سرخ است و چشم اندازی فوق العاده مشابه سیاره مریخ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.
 

در مدت اقامت فضانوردان در این پایگاه فضایی فضانوردان به کاشت و پرورش گیاهان در گلخانه‌هایی مصنوعی که با تابش اشعه ماورای بنفش رشد می‌کنند، می‌پردازند. یکی دیگر از آزمایش‌های انجام شده در این آزمایشگاه پرورش گونه‌ای از کرم‌ها برای تغذیه در سفر‌های طولانی مدت   است. کرم‌ها می‌توانند منبع تامین پروتئین برای تهیه خوراک فضانوردان در آینده باشند.

چینی‌ها اولین فضانورد خود را در سال ۲۰۰۳ به ایستگاه فضایی بین المللی فرستادند و اکنون ماه نورد Change۴ در نیمه تاریک کره ماه به پژوهش برای کشف اسرار آن می‌پردازد. ماه نورد Change4 با استفاده از ماه گرد Jade Rabbit 2 اطلاعات خود را به زمین ارسال می‌کند.
 

بنا بر آمار‌های جهانی کشور چین اکنون دارای بزرگترین تلسکوپ دیافراگمی زمینی به نام تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری است که می‌تواند محدوده بسیار وسیعی از فضا را رصد کند.

افزون بر سیاره مریخ، کارشناسان چینی درنظر دارند در پروژه‌های آینده کاوشگر‌های فضایی به سیارک‌های منظومه شمسی، سیاره مشتری و حتی سیاره اورانوس ارسال کنند.
 

یکی دیگر از طرح‌های فضایی چینی ها، ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی علمی در منطقه قطب جنوب کره ماه است.
پارسال چینی‌ها در زمینه ارسال کاوشگر‌های فضایی در دنیا پیشتاز بودند و بنا بر آمار‌های جهانی بیش از ۳۸ پرواز ماهواره و کاوشگر به فضا با استفاده از موشک‌های فضایی انجام داده اند.
 

با نزدیک شدن به زمان بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی در اوایل دهه ۲۰۲۰ دانشمندان در تلاش برای ساخت ایستگاه فضایی جانشین آن هستند. یکی از طرح‌های در دست ساخت، ایستگاه فضایی دانشمندان کشور چین است که در مدار کره زمین قرار می‌گیرد و فضانوردان و دانشمندان کشور‌های مختلف می‌توانند به آنجا مراجعه و به انجام پژوهش‌های علمی یا سفر‌های طولانی مدت فضایی بپردازند.
منبع: time
انتهای پیام/
 

ساخت مجهزترین آزمایشگاه فضایی در صحرای گبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار