تلاش غرب برای نجات رژیم سعودی از باتلاق تجاوز به یمن

طرح‌های پیشنهادی فرانسه و آمریکا درباره یمن نشانه تلاش این جبهه برای نجات رژیم سعودی از ورطه‌ای است که در آن گرفتار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه روزنامه الاخبار، طرح‌های پیشنهادی فرانسه و آمریکا درباره یمن نشانه تلاش این جبهه برای نجات رژیم سعودی از ورطه‌ای است که در آن گرفتار شده است چرا که از یک سو تداوم حملات یمنی‌ها پیامد‌های جدی برای عربستان سعودی داشته است و آینده سیاسی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را به چالش خواهد کشید و از سوی دیگر تصمیم به توقف جنگ، شکستی بزرگ و غیرقابل تحمل برای رژیم سعودی است.

اگرچه آمریکا بازیگر اصلی جنگ یمن است، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص خیلی سخن نمی‌گوید و موضع‌گیری محدود او نیز صرفا در راستای حمایت از دولت خود در برابر دموکرات‌ها و رسانه‌های مخالفی بوده است که از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی بهره برداری کردند و نتیجه این فشار‌ها موافقت آمریکا با توافقنامه سوئد در خصوص شهر الحدیده، تبادل اسرا و افزایش اقدامات بشردوستانه در یمن بود.

سه شنبه گذشته در جلسه هیئت دولت آمریکا ترامپ تنش بین واشنگتن با تهران را ناشی از آنچه دانست که به عنوان دخالت‌های ایران در یمن ادعا کرد. این موضع گیری چند روز پس از افشای طرح پیشنهادی فرانسه صورت گرفت که یکی از بند‌های آن درخواست از تهران برای اعمال فشار بر جنبش انصار الله برای توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی در ازای کاهش فشار تحریم‌ها علیه ایران بود.

به نظر نمی‌رسد این همنوایی آمریکا و فرانسه با تحولات میدانی و نظامی در یمن بی ارتباط باشد. از سوی دیگر گزینه‌های ائتلاف متجاوز بی نتیجه بوده و با عقب نشینی ضمنی امارات از یمن ضربه مهلکی به فرماندهی این ائتلاف یعنی رژیم سعودی وارد شده است.

واشنگتن و پاریس دریافته اند کشف سامانه‌های موشکی و پهپاد‌های موجود در صنعا در هفته گذشته، تنها حجم اندکی از این زرادخانه است و سلاح‌های رونمایی نشده بسیار پیشرفته‌تر از نسل سلاح‌هایی است که از آن رونمایی شده است. اشاره سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه اخیر وی به این نکته تصادفی نبود.

او گفت: طبق اطلاعات من یمن می‌تواند بیشتر فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های عربستان را هدف قرار دهد.

اکنون که همه گزینه‌ها و اقدامات نظامی رژیم سعودی و هم پیمانانش با شکست روبرو شده است، سیلی از طرح‌ها و پیشنهادات روانه می‌شود و همین بیانگر علت ورود مستقیم ترامپ در این مسئله و پیش از وی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است که طرح پیشنهادی "نجات بخش" برای رژیم سعودی را مطرح کرده است.

نشانه‌های پیروزی ملت یمن به وضوح پدیدار شده است و این واقعیتی است که تنها گزینه تسلیم را فراروی رژیم سعودی باقی می‌گذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان ، آمریکا ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
تا کور شود هر آنکس که نتواند دید به امید خدا چتر نجات خداوند بر سر مظلومان عالم و بویژه ملت مظلوم یمن خواهد نشست و پیروزی نهایی با مظلومان عالم و کشور مظلوم یمن خواهد بود و رژیم منفور و خیانتکار و خباثتکار آل سعود و عمارات با دوستان اجنوی اش آمریکا و فرانسه و همدستانش آرزوهایشان به گور خواهد رفت تا همیشه ی تاریخ ان شاءالله
آخرین اخبار