وزیر خارجه روسیه: موضع اروپا درباره برجام باید روشن باشد/هایکو ماس: باید ایران را برای بازگشت به تعهدات برجامی متقاعد کرد!

لاوروف در نشست خبری با همتای آلمانی خود بار دیگر از اقدامات آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد و خواستار شفاف‌سازی موضع اروپا شد.

روسیه: موضع اروپا درباره برجام باید روشن باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، سرگئی لاوروف در نشست خبری با هایکو ماس در شهر بن آلمان تأکید کرد  اروپا باید موضع خود را درباه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به صورت روشن اعلام کند.

لاوروف با انتقاد از اقدامات واشنگتن در رابطه با برجام گفت: آمریکا با خروج از برجام در واقع قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و حالا نیز با اقداماتش مانع می‌شود دیگر طرف‌ها به برجام پایبند باشند.

این مقام ارشد دولت روسیه در ادامه تأکید کرد: ما از ایران نمی‌خواهیم که فقط آن‌ها به برجام پایبند باشند. نه ما این را نمی‌گوییم بلکه از همه می‌خواهیم به این توافق پایبند باشند.

هایکو ماس که به گفته وزیر خارجه کشورمان، کشورش به همراه فرانسه و انگلیس تاکنون به هیچ کدام از تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند، گفت: آنچه که طی هفته‌های اخیر از مقامات ایران (درباره برجام) شنیده‌ایم، برای ما پذیرفتنی نیست.

وزیر امور خارجه آلمان با ادعای اینکه «ما هم به عنوان آلمان و هم به نمایندگی از اروپا مایلیم برای حفظ برجام سهم خود را به خوبی ادا کنیم»، افزود: «باید همه طرف‌ها بر ایران تاثیر بگذارند تا این کشور را به بازگشت به تعهدات خود در برجام متقاعد کنند».

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها، هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران دارند. آنها طی هفته‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. اکنون نیز نسبت به تحریم‌شدن اینستکس از سوی آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند. (اینجا)

انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان ، روسیه ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار