باشگاه خبرنگاران اراک گزارش می دهد؛

تردد بی دغدغه آرزوی معلولان

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: در بحث مناسب سازی مکان‌ها برای معلولان خیلی عقب هستیم.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛   یکی از نکاتی که در معابر و مکان‌های عمومی باید رعایت شود و درقانون هم به آن توجه شده بحث مناسب سازی این مکان‌ها برای معلولان است تا این افراد هم بتوانند در مکان‌های عمومی به آسانی تردد کنند.

اگر معابر و مکان‌های عمومی برای معلولان مناسب سازی نشده باشند جدای از رنج معلولیت رنج دیگری بر این انسان‌ها تحمیل می‌شود که بر رنج مادی و معنوی اضافه می‌شود.

تردد بی دغدغه  آرزوی معلولان

به بهانه هفته بهزیستی و بهمنظور بررسی وضعیت مناسب سازی معابر و مکان‌های عمومی برای معلولان استان مرکزی به دبیرخانه مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی رفتیم و با مسئول این دبیر خانه به گفتگو نشستیم.

در بحث مناسب سازی برای مکان‌ها معلولان استان مرکزی خیلی عقب هستیم

عباس لطیفی مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی استان مرکزی  در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت:  از اقدامات انجام شده و پیش رو توسط شهرداری تشکر کرد، ولی گفت: توقع جامعه و افراد دارای معلولیت و جانبازان از مسئولین بیشتر از این است، چون ما خیلی عقب هستیم؛ ساختمان‌ها و دستگاه‌های اداری و خود شهرداری‌ها که بر اساس چک لیست‌هایی که به عنوان چک لیست‌های چهارگانه ورودی از سرویس‌های بهداشتی، سطوح شیب دار، بالابر‌ها یا آسانسور‌ها هست باید استاندارد سازی شود تا معلول بدون هیچ گونه محدودیتی و بدون هیچ گونه کمک و همکاری شخص یا گروهی به راحتی دسترسی به همه موارد داشته باشد.

انتظار می‌رود شهرداری‌ها اقدامات بیشتری انجام دهند

لطیفی افزود: شهرداری‌ها اقداماتی در زمینه مناسب سازی انجام داده اند، ولی انتظار می‌رود اقدامات بیشتری انجام شود، برای این موضوع باید یک عزم ملی به وجود آید. متاسفانه شاید یکی از دلایلی که با مشکل انجام نشدن مناسب سازی به صورت جامع و کامل روبه رو هستیم، بعد مالی و اعتباری باشد که اغلب مسئولان این دلیل را می‌آورند.

۱۰ درصد آخر کار انجام نمی‌شود

وی اضافه کرد: متاسفانه اقداماتی که انجام می‌شود از ۱۰۰ درصد، ۱۰ درصد آخر کار انجام نمی‌شود به طور مثال سطح شیبدار ایجاد شده در پارک‌ها و معابر باید زیر ۸ درصد باشد، اما رعایت نمی‌شود و استاندارد نیست؛ سرویس‌های بهداشتی در پارک‌ها باید بدون مانع و به راحتی قابل دسترس برای افراد با ویلچر باشد؛ ورودی‌های غیر استاندارد پارک‌ها که دغدغه بیشتر دوستان دارای معلولیت بود و آن را به شهرداری‌ها متذکر شدیم؛ ایستگاه‌های اتوبوس برای به وجود آمدن رمپ‌ها باید اصلاح شودو باید به رانندگان اتوبوس برای استفاده از رمپ‌های متحرک اتوبوس‌ها و سوار کردن معلولین و جانبازان آموزش داده شود.

بعد از حساس سازی نوبت مناسب سازی است

لطیفی با بیان اینکه به اعتقاد بنده بعد از حساس سازی، باید اقداماتی در زمینه مناسب سازی انجام شود اضافه کرد: از سال ۸۲ قانون حمایت از حقوق معلولین نوشته و اسفند سال ۹۶ در مجلس تصویب شد و مبحثی از این قانون به لحاظ اهمیت و جایگاه مناسب‌سازی در ۲۰/۱۲/۹۶ تصویب شد که در فصل اول توضیحات و در فصل دوم ۴ ماده از ۳۴ ماده به مبحث دسترسی، تردد، تحرک و همان مناسب‌سازی اختصاص داده شده است.

برگزاری جلسات برای حساس سازی مسئولان

وی در ادامه گفت: در دو سال اخیر جلساتی برای شهرداری‌ها و مسئولین ارشد شهرستان‌ها خصوصاً فرمانداران که خودشان مسئول کمیته مناسب‌سازی شهرستان‌ها هستند و استاندار که رئیس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در استان است و مدیران کل بهزیستی استان که دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری هستند برگزار کردیم تا برایشان حساسیت ایجاد شود.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی، کمیته‌های تخصصی و کار گروه‌هایی دارد که مشکلات را دقیق‌تر رصد می‌کنند و در جلسه اصلی که با حضور مسئولین ارشد شهرستانی و استانی برگزار می‌شود مسائل را طوری بازگو می‌کنند که بر اجرای آن تاکید بیشتری شود.

گلایه اصلی از ناهماهنگی هاست

وی تصریح کرد: گلایه اصلی از ناهماهنگی کار‌هایی است که بر اساس ضوابط و مقررات و استاندارد‌های مناسب انجام نمی‌شوند، و اینکه صرفاً اعتباری را صرف موضوع کف سازی معابر کنیم، ولی غیر اصولی و غیر استاندارد باشد صحیح نیست؛ برای اجرایی شدن این کار نیاز به هماهنگی و برنامه ریزی دقیق داریم که دستگاه‌ها این هماهنگی را با هم داشته باشند. اعضای کمیسیون حفاری اگر با هم هماهنگ باشند کار‌هایی که شهرداری در بحث معابر و پارک‌ها انجام میدهد، دوباره کاری‌ها و حذف المان‌های شهرداری در اثر کندمان‌هایی که بدون هماهنگی از ناحیه اداراتی مثل مخابرات، برق، گاز و آب و فاضلاب انجام می‌شود صورت نمی‌گیرد، این هماهنگی باعث می‌شود نظم درستی در اجرا و آموزش صحیح برای خود پیمانکاران و نقش مهمی در درست به نتیجه رسیدن هدفی که داریم داشته باشد.

لطیفی اضافه کرد: شهرداری شهر اراک به صورت پراکنده اقداماتی را در خیابان‌ها و پارک‌ها انجام داده، اما مشکل و دغدغه ما این است که کار‌هایی که انجام می‌شود حتما با توجیه کامل پیمانکار در این خصوص انجام بشود.

بررسی شاخص ها‌ی مناسب‌سازی در جشنواره شهید رجایی

عباس لطیفی مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در انتها به معرفی جشنواره شهید رجایی پرداخت و گفت: شاخص‌هایی تحت عنوان شاخص مناسب‌سازی مطرح شده که درامتیازآوری برای دستگاه‌ها حداقل انگیزه‌ای را ایجاد کرده و با این کار حساسیتی را در بین دستگاه‌ها به وجود آوردیم تا دستگاه‌ها این آیتم‌های چهارگانه را رعایت کنند. این موضوع برای اینکه ما بتوانیم مناسب سازی را به همه دستگاه‌ها حتی دستگاه‌هایی که در جشنواره شرکت نمی‌کنند تعمیم دهیم نویدبخش است. زیرا با دستور رئیس ستاد استانی دستگاه‌هایی که در جشنواره شرکت نمی‌کنند هم به لحاظ قانونی برای ایجاد موارد مناسب سازی شده برای معلولین و جانبازان مکلف و موظف هستند.

 

وضعیت مناسب سازی در استان مرکزی چگونه است؟

گفتگو از فاطمه سادات محمدی

انتهای پیام / م

برچسب ها: بهزیستی ، مناسب سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.