بازگشت پیکر سلشکر شهید ادیبان پس از ۳۸ سال

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در جریان تفحص اخیر در ارتفاعات ۱۱۵۰ بازی دراز، پیکر مطهر امیرسرلشکر شهید حسین ادیبان از فرماندهان غیور ارتش کشف و شناسایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سردار سید محمد باقرزاده اعلام کرد: در جریان تفحص اخیر در ارتفاعات ۱۱۵۰ بازی دراز، پیکر مطهر امیرسرلشکر "شهید حسین ادیبان" از فرماندهان گمنام و غیور ارتش قهرمان، پس از ۳۸ سال کشف و شناسایی شد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: به منظور تکریم مقام این شهید والامقام، مراسم وداع با این شهید عزیزبا حضور فرماندهان، همرزمان و مردم عزیز تهران روز شنبه مورخ ۲۹ تیر از ساعت ۱۶ در معراج شهدای تهران برگزار می‌شود.

سردار باقرزاده در ادامه تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده مراسم استقبال از سرلشگر شهید حسین ادبیان روز یکشنبه توسط ارتش جمهوری اسلامی در محل پادگان لشکرک برگزار خواهد شد. پیکر مطهر شهید روز دوشنبه به استان کرمانشاه اعزام خواهد شد تا چشم انتظاری ۳۸ ساله خانواده شهید پایان یابد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: برابر هماهنگی‌های بعمل آمده، به حول و قوه الهی پیکر مطهر شهید حسین ادبیان همزمان با ایام سالگرد عملیات پیروزمندانه مرصاد، روز پنج شنبه مورخ ۳ مرداد در استان کرمانشاه تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

شهید حسین ادیبان که بود؟

شهید حسین ادبیان در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۳۰ در روستای مرادحاصل از توابع شهرستان کرمانشاه چشم به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایی را در روستای محل تولد و مدرک دوره متوسطه را در شهر کرمانشاه اخذ نمود، در تاریخ ۱۳۵۱/۹/۱۸ وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش گردید. دوره سه ساله دانشکده افسری را در تاریخ ۰۱/‏۰۷/‏۱۳۵۴‬ به اتمام و بلافاصله جهت طی دوره مقدماتی رسته پیاده راهی مرکز آموزش پیاده شیراز شد و پس از طی دوره مقدماتی به پشتیبانی منطقه یک کرمانشاه اختصاص یافت.

با شروع نا آرامی‌ها و درگیری‌های کردستان، وی به منظور کمک به همرزمان و مردم منطقه به تیپ سقز مامور گردید و پس از آن به پاوه رفته و در تاریخ ۳۱/‏۰۵/‏۱۳۵۸‬ از ماموریت جنگی پاوه به کرمانشاه مراجعت نمود.

مجددا” در تاریخ ۰۱/‏۰۶/‏۱۳۵۸‬ همراه فرمانده جدید تیپ سقز با هلیکوپتر به سقز اعزام و در رهایی یگانهایی که توسط عناصر ضد انقلاب به کمین افتاده بودند و راه ورود به شهر را مسدود نموده بودند نقش اساسی را ایفا نمود، همچنین در مورخه ۰۲/‏۰۶/‏۱۳۵۸‬ با سازماندهی و هدایت کارکنان ورزیده تیپ قبل از اذان صبح در به کنترل درآوردن نقاط مهم شهر شرکت نمود و پس از دستگیری عناصر محارب و ضد انقلاب به همرا آقای خلخالی به محاکمه آنان پرداخت.

در تاریخ ۱۵/‏۰۲/‏۱۳۵۸‬ بعنوان فرمانده گروهان قرارگاه پشتیبانی منطقه ۱ منصوب و بعد از آن به لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه منتقل گردد. در تاریخ ۰۴/‏۱۲/‏۱۳۵۸‬ به گردان تکاوران مالک اشتر (گردان ۱۶۶ تیپ ۲ زرهی) اعزام گردید.

در فاصله زمانی ۲۰/‏۰۱/‏۱۳۵۹‬ الی ۰۵/۰۲/۱۳۵۹ در سمت فرمانده گروه رزمی بهمن با کمال شجاعت کلیه ماموریت‌های رزمی را انجام داده و با انجام گشتی شناسایی تا حوالی پاسگاه عراقی واقع در تنگه باویسی پیش رفته و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در پاسگاه باویسی که مدت ۳ ماه فاقد پرچم بود به احتزاز درآورد، به همین علت برای وی در خواست قدردانی شد و به علت انجام رشادت در کردستان و رشادت‌های منطقه غرب به یک درجه ارشدیت مفتخر گردید.

در تاریخ ۰۱/‏۱۲/‏۱۳۵۹‬ با درجه سروانی بعنوان فرمانده گردان تکاوران مالک اشتر (گردان ۱۶۶ تیپ ۲ ل ۸۱ زرهی) منصوب گردید و در تاریخ ۰۲/‏۰۱/‏۱۳۶۰‬ به درجه سرگردی نائل آمد.

وی در تاریخ ۰۲/‏۰۲/‏۱۳۶۰‬ در ارتفاعات بازی دراز، پس از منهدم نمودن تعدادی از تانک‌های دشمن بعثی و کشتن متجاوزان عراقی به عمق جبهه دشمن نفوذ و از خود مقاومت شجاعانه و دلیرانه ای به نمایش می‌گذارد ولی به علت تعداد زیاد نیروهای دشمن به محاصره در آمده و در حوالی ارتفاع ۱۱۵۰ به فیض عظمای شهادت نائل آمد.

در تاریخ ۳۰/‏۰۷/‏۱۳۶۰‬ برابر اطلاع واصله از پایگاه‌های اطلاعاتی منطقه، نامبرده از طریق رادیو عراق صحبت نموده و اخیراً در تلویزیون آن کشور ظاهر و پیام سلامتی و تندرستی خود را به خانواده اعلام داشته است. لذا در خواست بررسی بیشتر از طریق هلال احمر در این مورد شده بود. لازم به ذکر است پیکر مطهر شهید در زمان شهادت از منطقه تخلیه نگردیده و پس از عقب نشینی نیروهای بعثی از منطقه نیز آثاری از وی بدست نیامد. لذا از طریق هلال احمر ایران در خواست بررسی موضوع از صلیب سرخ جهانی گردید.

خانواده شهید به علت عدم تحویل جنازه در مورد شهادت وی دچار شک و تردید شده و از تحویل مدارک به ایثارگران لشکر خودداری و به علت اعتقادات معنوی و مذهبی از دریافت حقوق و مزایای شهید نیز خودداری می‌کردند.

 

انتهای پیام/پ

برچسب ها: شهادت ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۱۴ ۲۸ تير ۱۳۹۸
شهیدا شرمنده