دریز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خواستار استفاده از تجارب ایران در مساله حج، اوقاف و تنظیم امور مساجد هستیم

وزارت حج افغانستان خواستار استفاده از تجربیات ایران در مساله حج، اوقاف و تنظیم امور مساجد شد.

خواستار استفاده از تجارب ایران در مساله حج، اوقاف و تنظیم امور مساجد هستیمناصرالدین دریز، رئیس اطلاعات و ارتباطات عامه وزارت حج و اوقاف افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افغانستان می تواند در مساله حج، اوقاف و تنظیم امور مساجد از تجارب جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

وی در خصوص روند اعزام حجاج افغانستانی به حج تمتع اظهار داشت: قرار است امسال حدود 30 هزار نفر از افغانستان برای حج تمتع اعزام شوند؛ حجاج به مدت یک ماه تا 45 روز در آنجا حضور خواهند داشت و سپس به وطن باز می گردند.

رئیس اطلاعات و ارتباطات عامه وزارت حج و اوقاف افغانستان افزود: طبق معمول امسال نیز خدماتی به حجاج عرضه می شود. هتل، موترهای جدید برای حمل و نقل، تغذیه و خدمات پزشکی از جمله این خدمات است. حدود 60 پزشک در مدینه و مکه در خدمت حجاج می باشند و خدمات بهداشتی را به آنها عرضه می کنند. همچنین کمیته های دیگری هستند که برای حجاج خدمات دینی و کمک برای ادای مناسک حج را انجام می دهند.

ناصرالدین دریز اضافه کرد: هر سال 680 نفر به عنوان معلمین حجاج در کاروان ها حضور دارند اما امسال 80 نفر دیگر نیز به عنوان مفتی و برای پاسخگویی به مسائل دینی حجاج به این روند اضافه شده اند. همچنین 50 نفر برای ارائه کارهای خدماتی به حجاج و 250 نفر دیگر نیز در بخش های مختلف خدماتی در مناسک حج امسال در خدمت حجاج خواهند بود.

اخیرا افشا شده است که یک شرکت خصوصی که مسئولیت ارائه واکسن به زائرین حج عمره را داشته است، هیچ واکسنی به حجاج عرضه نکرده و در ازای دریافت پول، تنها کارت واکسن را به آنها ارائه کرده است. ناصرالدین دریز در باره این تخلف گفت: تخلف شرکت «رایل کمپلس» برای حج عمره بوده اما رسیدگی به امور حج تمتع توسط دولت انجام می شود و شرکت های خصوصی در آن دخیل نیستند.

وی افزود: وزارت حج و اوقاف صرفا به کار شرکت های عمره نظارت می کند و تمام کارها توسط شرکت های خصوصی صورت می گیرد اما نهادهای عدلی و قضایی پیگیر این موضوع هستند و قطعا رسیدگی می کنند.

رئیس اطلاعات و ارتباطات عامه وزارت حج و اوقاف افغانستان بیان داشت: سال قبل گروهی از مسئولین وزارت حج و اوقاف افغانستان به کشور دوست و برادر ایران سفر داشتند و در آن سفر دید و بازدیدهای بسیار خوبی انجام دادند. مسئولین تاکید داشتند که ایران تجربه های خوبی در بحث حج دارد و افغانستان باید از این تجربیات استفاده کند.

ناصرالدین دریز گفت: ما در بحث حج، در قسمت اوقاف و همچنین تنظیم امور مساجد می توانیم از تجارب جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم؛ اگر مسئولین ایران و افغانستان بتواند زمینه انتقال تجارب را مساعد کنند بسیار عالی خواهد شد و یک فرصت بسیار خوب خواهد بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.