ظهره وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجلاس غیر متعهد‌ها ظرفیت کاهش فشار تحریم‌ها را دارد

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت:با اتخاذ رویکرد مناسب در نشست غیرمتعهد‌ها در کاراکاس می‌توانیم از فشار تحریم‌ها بکاهیم.

ایستادگی ونزوئلا در مقابل واشنگتن نشان از مدیریت بالای آن ها دارد/ ونزوئلا معادلات تاریخی را به ضرر آمریکا و به نفع مردم لاتین تغییر داده است/ظرفیت برای مقابله و خنثی سازی تحریم‌ها و فشار‌های واشنگتن بسیار زیاد است / با  رویکرد و اراده درست  در نشست عدم تعهد کاراکاس می توانیم فشار تحریم ها را کمتر کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز(شنبه) به منظور شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه «نم» به کاراکاس سفر کرد، این اجلاس از ۲۱ تا ۲۳ جولای در کاراکاس برگزار می‌شود، ظریف ضمن شرکت در این نشست با تعدادی از همتایان خود نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد.

 رایزنی با رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه ونزوئلا از دیگر برنامه‌های سفر ظریف به ونزوئلا خواهد بود. او سپس به منظور رایزنی با مقامات نیکاراگوئه و بولیوی عازم این دو کشور آمریکای جنوبی خواهد شد.

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، اظهار کرد: نشستی در کاراکاس  با حضور وزرای خارجه جنبش عدم تعهد برگزار می شود و از این امر جهت که ونزوئلا از زمره متحدین استراتژیک ایران است، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

وی افزود: در حقیقت در ابتدای دولت یازدهم موضوع روابط با ونزوئلا زیر سوال بود، ولی در حال حاضر با گذشت بیش از ۶ سال، این متحد استراتژیک خود(ونزوئلا) را مورد توجه قرار می‌دهیم و این امر نشان دهنده وزن و باربالایی روابط با کاراکاس است.

ظهره وند در ادامه  تاکید کرد: این موضوع که دولت دوازدهم ایران، متوجه اهمیت برقراری ارتباط با ونزوئلا شد، خود گام مثبتی تلقی می شود و باید منتظر باشیم که در قبال این رابطه استراتژیک چه اقدام متناسب و راهبردی انجام می شود، در حقیقت دولت کاراکس مانند سایر دولت‌ها در حال رسیدگی به وضعیت کشور است ولی در مسیر گذران امور خود، با فشار‌های آمریکا، کلمبیا و برزیل مقابله می کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل، ترامپی دیگر در برازیلیا است، خاطر نشان کرد: مواضع  بولسونارو منطبق با سیاست های ترامپ است، ولی ونزوئلا در این شرایط دشوار به خوبی مقاومت کرده است، در حقیقت ایستادگی در مقابل واشنگتن در آمریکای لاتین از یک بار معنایی خاصی برخودار است.

وی افزود: بسیاری از کشور‌ها با ۹ هزار کیلومتر فاصله با ونزوئلا حتی ازتصور ایستادن در مقابل آمریکا هراس دارند ولی کاراکاس در آمریکای لاتین به خوبی توانست در مقابل کاخ سفید مقاومت کند، در حقیقت آمریکای لاتین را حیات خلوت واشنگتن می‌نامند چراکه طبق دکترین مونرو عمل می کند ، در واقع هیچ کشور خارجی نمی توانند در آنجا تحرک داشته باشد.

ظهره وند با بیان اینکه ونزوئلا معادلات تاریخی را به ضرر آمریکا و به نفع مردم آمریکای لاتین تغییر داده است، توضیح داد:گوآیدو که رئیس جمهور خودخوانده و مرتبط با واشنگتن است، حیثیت خود را در محیط داخلی کاراکاس از دست داد، چراکه دو استان از ۲۳ استانی که گفته شده بود که حامیان گوآیدو هستند در حال حاضر از حمایت او شانه خالی کردند، بنابراین مقاومت در برابر کاخ سفید و ایستادگی بر روی ظرفیت‌های ملی بسیار کمک کننده است .

سفیر سابق ایران در افغانستان ادامه داد: در حقیقت ایران نقش بایسته ای را که در دولت دهم در زمینه ارتباط با آمریکای لاتین  از خود تعریف کرده بود را ۶ سال رها کرد، ولی اکنون  امیدواریم، ظریف در این زمان باقی مانده در دولت دوازدهم اقدام بایسته را در قبال متحدین کشورمان انجام دهد، که ونزوئلا هم یکی از آن متحدین است.

وی با اشاره به دیدار‌های ظریف در کاراکاس، تصریح کرد: کشور‌های عدم تعهد از یک وزن و باربسیار مهمی در محیط بین الملل برخوردار است، بنابراین اگر چنانچه ما بتوانیم یک گفتمان و مواضع دقیقی را در نشست وزرای خارجه عدم تعهد مطرح کنیم، در راستای کاهش فشار‌های تحریمی می توانیم از آن بهره ببریم.

ظهره وند تاکید کرد: کشوری مانند هند یکی از قدرت‌های نوظهور در محیط بین الملل است، بنابراین همه چیز به رویکرد و اراده ما بستگی دارد وگرنه ظرفیت برای مقابله، خنثی سازی تحریم‌ها و فشار‌های واشنگتن بسیار زیاد است، در حقیقت با استفاده مناسب از ظرفیت‌هایی مانند نشست جاری در کاراکاس، می توانیم فشار تحریم ها را کم کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار