وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی داخلی سازی می‌شود/ آمار خودرو‌های کف پارکینگ منفی شد

رحمانی از تولید و داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار قطعات وارداتی به وسیله شرکت‌های قطعه ساز خبر داد.

۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی داخلی سازی می‌شود به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر نهضت ساخت داخل و رونق تولید داخل، گفت: نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید یک حرکت نمادین و آغاز یک حرکت بزرگ است و از این رو ما مکلف به تحقق فرمایشات رهبری هستیم.

وی افزود: امسال نهضت ساخت داخل یکی از محور‌های برنامه ۷ گانه وزارت صمت است و رونق تولید، ذیل ۷ محور و ۳۵ برنامه در وزارت صمت دنبال و پیگیری می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به راه اندازی نهضت ساخت داخل، ادامه داد: ارزبری قطعات و مواد وارداتی یکی از مشکلات کشور است، از این رو اصلاح ساختار‌ها را از دورن وزارت صمت و با محدود کردن ادارات دیگر آغاز کردیم تا بتوانیم مرکز ساخت داخل را راه اندازی کنیم، چرا که مهمترین امری که امسال باید تحقق یابد، موضوع ساخت داخل است.

رحمانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ها برای شناسایی قطعات و ملزومات مورد نیاز، تصریح کرد: واحد‌های بزرگ باید به صورت مستقل و واحد‌های کوچک نیز در قالب انجمن‌ها و تشکل‌ها اقدام به برگزاری چنین نمایشگاه هایی کنند.

وزیر صمت با اشاره به افزایش واردات کشور در حوزه خودرو، اظهار کرد:  اولین اخطار در آذر سال گذشته به خودروسازان داده شد تا در نمایشگاه شهر آفتاب ملزومات مورد نیاز را معرفی و برای تولید و داخلی سازی آن‌ها فراخوان دهند.

رحمانی با اشاره به اینکه خودکفایی سبب ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان ایرانی، خواهد شد، گفت: رابطه میان خودروساز و قطعه ساز باید در راستای تعمیق ساخت داخل اصلاح شود.

وی تصریح کرد: با خروج حتی یک کامیون بار صادراتی از کشور، واحدهای تولیدی و کارخانه‌ای فعال مانده و جوانان بسیاری شاغل خواهند شد .


بیشتر بخوانید: ۳۵ قطعه وارداتی خودرو داخلی سازی می‌شود


وزیر صمت تاکید کرد: شرکت‌هایی که در نمایشگاه ساخت داخل حاضر شدند، باید به تولید داخل بها داده و کار جهادی انجام دهند.

رحمانی گفت: برای کاهش واردات برنامه داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار اقلام وارادتی در بین شرکت‌هایی که قصد دارند در داخلی سازی شرکت کنند، اعلام شده است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه اولویت وزارت صمت حیات و ادامه تولید خودروسازان است، ادامه داد:  با توجه به پیش خریدهای مردم و تعهد خودروسازان در سال گذشته باید ضمن حفظ حیات این صنعت برای افزایش تولید خودرو تلاش می کردیم. از طرفی داخلی سازی قطعات، سبب پایین آمدن قیمت خودرو‌ها در بازار می شود.

وی از دریافت گزارش کار در ۵ موضوع مربوط به حوزه خودرو در کنار ۱۱ برنامه ابلاغی به خودروساز‌ها، خبر داد و گفت: آمار تولید هفتگی به ویژه از سایپا و ایران خودرو، گزارش تعهدات هفتگی، گزارش کف پارکینگ برای شناسایی خودرو‌های ناقص، گزارش تولید داخل و واگذاری اموال غیرتولیدی از جمله این گزارش های هفتگی است.

وزیر صمت با بیان اینکه آمار خودرو‌های کف پارکینگ و تولید خودرو‌های ناقص در چند هفته اخیر منفی گزارش شده است، گفت: آمار سایپا حدود منفی ۶ درصد و ایران خودرو نیز در طی هفته های اخیر ۱.۷ منفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه از خودروسازان درخواست کردیم تا لیست اموال و شرکت‌های غیر تولیدی خود را برای واگذاری در دو سال اخیر ارایه دهند، ادامه داد: برنامه فروش فوری به خودروسازها ابلاغ شده است، در خودروسازی‌ها فروش فوری داریم و ۸۰ درصد تولید خودرو را به انجام تعهدات با همان قیمت قبلی ثبت نامی و ۲۰ درصد را برای فروش فوری در نظر گرفتیم، اما پیش فروش از زمانی که من آمدم نداشتیم. اما تاکنون خودروسازان پیش فروش نداشته اند.

رحمانی از حمایت وزارت صنعت از قراردادهای موجود در حوزه های صنعتی و معدنی خبر داد و گفت: از قراردا‌های بلند مدت میان خودوساز و قطعه ساز در حوزه خودرو که حالت برد_ برد دارند حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو در معرض تهدید جدی بود و جهت گیری‌های ما در حوره ساخت داخل که مورد تاکید رهبری است می‌تواند ما را به هدف برساند.

وزیر صمت در پایان با اشاره به اینکه وزارت صنعت باید تنها از بعد نظارتی و سیاستگذاری وارد شود، تصریح کرد: ورود و دخالت این وزارتخانه در صنایع مختلف باید حداقلی شود و رضایت مردم و رهبری از وزارت صنعت پاداش ما در مقابل پیگیری سیاست‌های رونق تولید و ساخت داخل است.

گفتنی است؛ نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با حضور علی آقا محمدی مشاور اقتصادی رهبر انقلاب ، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و قطعه سازان در حاشیه اولین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید برگزار شد.

این نمایشگاه از ۲۷ تیر تا سی‌ام تیر، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

اولویت وزارت صمت حیات و ادامه تولید خودروسازان است

برچسب ها: صنعت ، داخلی سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار