معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم مطرح کرد؛

توسعه استان‌ها در گرو ایده‌های پارک‌های علم و فناوری

برومند با اشاره به نقش موثر پارک‌های علم و فناوری گفت: ایده‌های موجود در این پارک‌ها به توسعه استان‌ها منجر می‌شود.

توسعه استان‌ها در گرو ایده‌های پارک‌های علم و فناوریبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در آیین تکریم و معارفه سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به شاخصه‌های انتخاب رئیس پارک علم و فناوری اظهار کرد: یکی از این شاخصه‌ها وجود فردی آشنا با فضای توسعه کسب‌وکار و تجاری سازی ایده است.

وی با اشاره به وجود صنعت نفت در خوزستان ادامه داد: درست است که حضور صنعت نفت می‌تواند مشکلات یا چالش‌هایی را در استان ایجاد کند اما این صنعت موجب شده است که استان همیشه به‌روز باشد، از این منظر هم انتظار مردم و هم انتظار مسئولان از خوزستان زیاد است.

برومند بیان کرد: پارک علم و فناوری ذی‌نفعان خاصی دارد و از سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان می‌خواهم به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: اولین ذی نفعان پارک، شرکت‌های مستقر در پارک‌ها هستند که باید بتوانند به واحدهای فناور، شرکت‌ها و کسانی که می‌خواهند ریسک کنند، خدمت ارائه دهد.

برومند با اشاره به اینکه بخشی از ذی نفعان هم مسئولان استان هستند، گفت: آنها پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهند؛ اما در صورتی که بدانند این کار منجر به توسعه استان می‌شود در نتیجه ایجاد ارتباط صمیمانه و درک متقابل با مسئولان استان بسیار واجب است و می‌تواند برای رفع مشکلات شرکت‌هایی که در پارک هستند، استفاده شود.

وی گفت: شاید در گذشته در دوره‌هایی نسبت به مفهوم پارک علم و فناوری اهمیتی که باید داده می‌شد، نشد اما امروز پارک‌ها جایگاه خاصی دارند. به همین دلیل است که در بودجه سال ۹۸ میزان بودجه دانشگاه‌ها حدود ۱۱ درصد و بودجه پارک‌ها حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: با وجود این مسئولان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که پارک‌های علم و فناوری از اهمیت زیادی برخوردار هستند، باید یک فرآیند ارتقا در پارک شکل گیرد، در این صورت همه می‌دانند که اگر زحمت بکشند، دیده می‌شوند.

پارک های علم و فناوری ابزار توسعه استان‌ها

برومند با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری می‌تواند وسیله و ابزار توسعه استان باشد، تاکید کرد: اعتقاد همه مدیران ارشد در وزارت علوم این است که تا حدود زیادی باید دست مدیران را در استان‌ها باز گذاشت تا از خلاقیت‌های موجود استفاده کنند.

وی گفت: تصور نکنید مجموعه‌ای هستیم که اینجا نشستیم تا ببینیم کدام جوان جویای کار و ریسک‌پذیر می‌آید تا ما با او مصاحبه کنیم؛ این مفهوم دیگر یک مفهوم مرده است. در مفهوم جدید به دنبال چالش‌ها و مشکلات استان می‌گردیم و سعی می‌کنیم کسانی را پیدا کنیم که آن‌ها را حل کنند، پشتیبانی لازم را انجام دهیم و اگر لازم است برای آن‌ها بازار لازم را ایجاد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: اگر پارک چنین محوری را داشته باشد و نگاه دانشگاه نیز رفتن به سمت یک دانشگاه کارآفرین باشد، درواقع همه در یک مسیر درحال حرکت هستند.

برومند با اشاره به وجود صنعت پتروشیمی، فولاد، نفت و گاز در خوزستان گفت: اگرچه وجود اقتصاد دولتی می‌تواند آسیب زیادی داشته باشد اما به طور کلی جامعه علمی استان این توانایی را دارد که از این مجموعه استفاده درستی کند.

وی تصریح کرد: هر مجموعه‌ای که از منابع سرمایه‌ای خود برای توسعه استفاده می‌کند و در فکر توسعه یک محصول است از نظر من دانش‌‌بنیان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار