خطر فرونشست زمین در کمین بازار تهران/ قنات‌های تهران برای مراکز تجاری حادثه‌ساز می‌شود

افزایش تعداد قنات‌های تهران و وجود ساختمان‌های فرسوده زمینه‌ساز فرونشست زمین در بازار تهران می‌شود.

خطر فرونشست زمین در کمین بازار تهران است/ قنات‌های تهران برای مراکز تجاری حادثه‌ساز می‌شودعلی بیت‌الهی رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بعد از حادثه پلاسکو و تخریب شدید این ساختمان رسیدگی به ساختمان‌های قدیمی از سوی سازندگان و مالکان شدت گرفت و جلسات و مذاکرات بسیار زیادی برای افزایش امنیت ساختمان‌ها برگزار شد، گفت: تأمین امنیت اماکن مهم تاریخی، مراکز تجاری مهم کشور به ویژه کلانشهر تهران در سطح مجلس، شورای شهر و مسئولان شهری مطرح و تصمیمات مهمی درباره این ساختمان‌ها گرفته شد که یکی از این تصمیمات مربوط به صیانت از بازار تهران بود.

بیت‌الهی توضیح داد: بازار تهران به دلیل آنکه به عنوان قلب تجاری تهران محسوب می‌شود امنیت بسیار زیادی دارد و از لحاظ گردشگری اقتصادی و اشتغال در کشور بسیار مهم است اما متأسفانه این مکان تجاری در معرض مخاطرات بسیار زیادی قرار دارد و اگر به آن بی توجه باشیم حادثه‌‌هایی مانند حسن‌آباد، آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و فرونشست زمین در شهران تکرار می‌شود.

رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه فرونشست زمین در بازار تهران دارای پتانسیل بسیار زیادی است گفت: به دلیل آنکه ساعت وقوع این حادثه مشخص نیست ممکن است در اوج تراکم رفت و آمد مردم باشد که این موضوع بسیار بحران‌زا خواهد بود و مشکلات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین هیچ ارتباطی به گرما و یا سرمای هوا ندارد، گفت: وجود قنات‌های بسیار زیاد و محافظت نشده در محدوده بازار احتمال فرونشست زمین در این منطقه را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: چندی پیش در خیابان مولوی و محدوده جنوبی بازار، میدان محمدیه و میدان قیام که همگی آن‌ها در محدوده بازار قرار دارند شاهد فرونشست زمین بودیم به همین دلیل باید اقدامات لازم را برای پوشش این قنات‌ها انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: اجازه ساخت برج‌های بیش از ۱۲ طبقه در گسل‌ها داده نمی‌شود


بیت‌الهی یادآوری کرد: عبور خطوط مترو و ارتعاشات شدیدی که قطارها ایجاد می‌کند زمینه‌ساز فرونشست زمین را تشدید می‌کند.

رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های نا ایمن در این منطقه هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل آنکه در این محدوده ساختمان‌های ناایمن زیاد است احتمال دارد با یک تکان کوچک شاهد وقوع حادثه‌ای تلخ باشیم به همین دلیل باید نوسازی واحد‌های مسکونی را در این منطقه افزایش دهیم.

بیت الهی به مخاطرات انسانی و بی احتیاطی‌هایی که در محدوده بازار رخ می‌دهد هم اشاره کرد و گفت: به طور مثال برخی از فروشندگان در ویترین‌های خود از کابل‌های برق برای لباس آویزان کردن استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث افزایش احتمال آتش‌سوزی می‌شود در نتیجه باید با اقدامات لازم مانع تکرار حادثه پلاسکو باشیم.

رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حادثه بزرگ  پلاسکو با یک جرقه کوچک به وقوع پیوست به همین دلیل باید با افزایش ایمنی واحد‌های مسکونی و همچنین جلوگیری از فرونشست‌های قنات مانع تکرار حادثه‌هایی خطرناک در تهران شویم.

 

انتهای پیام /  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار