در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کریمی: حجم تجارت ایران فقط با کشور‌های همسایه بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار است

وضعیت بازار ارز امشب ۲۹ تیرماه با حضور مدیر اداره صادرات بانک مرکزی و دو تن از اقتصاددانان مورد بررسی قرار گرفت.

کریمی: حجم تجارت ایران فقط با کشور‌های همسایه بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار  استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت بازار ارز امشب ۲۹ تیرماه با حضور مدیر اداره صادرات بانک مرکزی و دو تن از اقتصاددانان مورد بررسی قرار گرفت.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ابتدا با اشاره به اینکه بانک مرکزی در راستای اصول تخصصی و حرفه‌ای خود و بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون پولی بانکی کشور و احکام دائمی برنامه‌های توسعه به ویژه ماده ۲۰ قانون پولی بانکی از سال ۱۳۹۷ وارد دوران جدیدی شد گفت: در مقطع نخست آن نرخ تامین مالی تجارت در پروژه‌ها برای همه کالا‌ها از ۴۲۰۰ تومان آغاز شد و تا ۴۴۱۲ تومان به پایان رسید و این یک آزمون برای اقتصاد ایران بود.

وی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دکتر همتی وارد نقطه عطف دیگری شدیم افزود: ما بازار دوم و نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسیم و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین المللی را درک می‌کنیم و بر اساس آن حرکت می‌کنیم لذا اجازه می‌دهیم صرافی‌های مجاز در این بازار به فعالیت‌های خود ادامه دهند و در تامین مالی تجارت، واردات و تامین وجوه و صادرات نقش‌آفرینی کنند لذا بانک‌ها در کنار آن‌ها وظایف حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام می‌دهند.

کریمی با اشاره به این که ورود ارز به صورت اسکناس حتی طلا تسهیل می‌شود ادامه داد: در ۲۲ فروردین ۹۷ در چارچوب تصویب نامه هیات وزیران همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصادی برمی گرداندند لذا همه صادرکنندگان باید ارز به چرخه اقتصادی برگردانند و این تکمیل حلقه‌های مفقود ه اقتصاد به سمت اقتصاد بدون نفت است.

وی با اشاره به اینکه حجم تجارت ما بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار فقط با کشور‌های همسایه است عنوان کرد: با کشور‌های همسایه مازاد تجاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار داریم، ما می‌توانیم اقتصاد مان را بدون نفت مدیریت کنیم، سیاست کشور‌های توسعه یافته به این سمت است که قیمت نفت به سمت کاهنده پیش برود.

کریمی با اشاره به اینکه در طول سه چهار ماه اخیر کشور را بدون نفت مدیریت کردیم در حالی که در اوج تحریم‌ها قرار داشتیم گفت: توانستیم شاخص ارز را مدیریت کنیم ما توانستیم کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم را به موقع تامین کنیم.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقتصاد علم انتخاب‌ها است گفت: انتخاب بر اساس هدف صورت می‌گیرد لذا ابزار سیاست پولی، نرخ ارز است، بانک مرکزی با توجه به جریان‌های ورودی ارز نسبت به مدیریت بازار ارز در دامنه جهانی به‌خوبی اقدام کرد و به اهداف خود رسیده است بانک مرکزی به دنبال تسهیل تجارت و حفظ ارزش پول ملی است.

حمید زمان زاده کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۹۷ بانک مرکزی به یک برآورد مناسبی از نرخ بنیادی نرخ أرز رسیده است گفت: بانک مرکزی توانسته طرف عرضه و تقاضای بازار ارز را کنترل کند بنابراین در طول ماه‌های اخیر بازار ارز کنترل و مدیریت شده است به طوری که تقاضای سفته‌بازی را در بازار ارز به حداقل رسید.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان حاضر نیستند تا ریسک بازار را بپذیرند افزود: اطمینان مردم نسبت به آینده یکی از مهمترین عواملی است که سفته بازی را از بازار خارج کرد ولذا ثبات نسبی را در بازار ارز شاهد هستیم که ناشی از خروج بازار از سفته بازی است.

احمدی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های تعیین کننده در بازار ارز بحث انتظارات است گفت:بهانه برای التهاب و جذب و روانی فراهم بود، اما خوشبختانه تاثیری در بازار نداشت به طوری که پیکی از فشار را در نقطه سقوط پهپاد آمریکا داشتیم.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار ارز الزاماً ارزان شدن بازار ارز نیست گفت: مدیریت بازار ارز الزاماً کاهش نرخ ارز نیست، باید به مردم اطمینان دهیم کسی که صادر می‌کند منافع اش را به اقتصاد بر می‌گردند متاسفانه در سال‌های اخیر صادرکنندگان را تنبیه کردیم.

زمان زاده در پاسخ به این پرسش که بازار ارز قابل پیش بینی است، گفت:بازار ارز در همه دنیا پرنوسانی است و مشکل کشور ما در این بود که این نوسانات ارزی حول محور مشخصی نبود، بلکه یک نوسانات شوک آور اتفاق افتاد؛ بنابراین نوسانات ذات بازار ارز در همه دنیا است مسئله مهم مدیریت این نوسانات است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌مرکزی هرگز به دنبال سرکوب تقاضای ارز نیست، بیان کرد: بانک مرکزی در نرخ‌های فعلی به نحوی بازار را مدیریت می‌کند که به هر نوع نیاز فعالان اقتصادی پاسخ می‌دهد. یکی از سیاست‌های بانک‌مرکزی شکاف نرخ ارز‌ها است.

زمان زاده با اشاره به اینکه تلاش بانک‌مرکزی حفظ ثبات نرخ ارز بوده است، ادامه داد:بانک‌مرکزی با همکاری وزارت خارجه سیاست‌های ایالات متحده در خصوص تحریم‌ها و بستن کانال‌های مالی را خنثی کرد. اگر شرایط عرضه و تقاضا در بازار ارز به نحو بنیادی تغییر کند، بانک مرکزی متناسب با آن اهداف خود را تغییر می‌دهد.

احمدی افزود: ارز مختص فعالان اقتصادی نیست و همه مردم روزانه با نواسانات ارز درگیر هستند.

زمان زاده یادآور شد: یکی از مهم‌ترین نرخ‌ها قیمت خودرو است، قیمت خودرو در سه ماه اخیر اخیر با کاهش قیمت مواجه بوده است هر چقدر قیمت کالا‌ها وابستگی به نرخ ارز داشته باشند، در افزایش یا کاهش نرخ ارز بیشتر بازار ارز را همیاری میکنند.

وی تصریح کرد: از اردیبهشت و‌خرداد ماه نرخ تورم نقطه به نقطه ما با کاهش مواجه شد و پیش بینی می‌شود که این کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه طی ماه‌های آتی با شتاب بیشتری کاهش پیدا کند.

کریمی گفت: عرضه کنندگان بر اساس شرایط بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند و‌بانک مرکزی دخالتی در این زمینه ندارد.

زمان زاده اظهار کرد: در تحولات اخیر سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی قدرت بازدارندگی ایران را نشان داد و‌بسیاری تصور می‌کردند اقدامات ما باعث‌تنش و شوک در بازار ارز می‌شود در حالی که این وقایع باعث‌آرامش ارز شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار