معاون امور فنی گمرک ایران:

تمام کالا‌های موجود در گمرکات رسوب شده نیستند/ وجود ۱۷ هزار تن گوشت در بندر رجایی

ارونقی گفت: پیرو بازدید وزیر اقتصاد از بندر شهید رجایی، تلقی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رسوب ۱۰۲ هزار کالا در بنادر نادرست است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی، معاون امور فنی رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ابلاغ دستور رئیس جمهور در دوم تیر امسال مبنی بر بررسی فوری رسوب کالا در گمرکات، گفت: تیم وزارت اقتصاد و گمرک بر اساس ادعای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رسوب ۱۰۲ هزار کانتینر اقلام در بنادر و گمرکات در تاریخ ۲۰ تیر به بازدید پرداخت.

وی افزود: در نتیجه بازدید وزیر اقتصاد و نمایندگان وزارت خانه‌های مسئول از بندر شهید رجایی  تلقی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رسوب تمام کالاهای موجود در بنادر نادرست بود.


بیشتر بخوانید: پای گمرک در اتصال به سامانه جامع تجارت می لنگد


جمال ارونقی بیان کرد: در این نشست ۲۵ نفر از تجار و فعالان اقتصادی با وزیر اقتصاد دیدار و به تشریح مشکلات خود پرداختند.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا وزارت راه و شهرسازی برای بیان نوع کالا‌ها دسته بندی لازم را اعمال کند و پیش از این که وزیر اقتصاد و دارایی به بازدید از بندر شهید رجایی برود، جلسه‌ای تحت عنوان تسهیل در فرآیند تجارت کشور با حضور نمایندگان وزارت خانه صمت، بانک مرکزی، گمرک و فعالان اقتصادی برگزار شد که این جلسه حاوی یک مصوبه با ۱۳ بند بود.

معاون فنی گمرک بیان کرد: تعداد ۶۶ هزار کانتینر موجود در بندر شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس رئیس جمهور به قید فوریت مسئولیت بررسی کالا‌های رسوب شده را به وزارتخانه اقتصاد و سایر نهاد‌های مربوطه داد.

جمال ارونقی اظهار کرد: طبق اولین بند این مصوبه، مقرر شده تا ترانزیت کالا‌های گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد ممنوع شود، همچنین در ادامه بند ۲ نیز بیان می‌کند که کالا‌های غیر گروه ۴ در صورتی که معاف از ثبت سفارش موضوع تصویب نامه ۱۱۸۸۷۵ مورخ ۱۱ آذر ۹۷ باشد، به مقصد مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش نخواهد داشت.

او می‌گوید: یکی دیگر از بند‌های مصوبه برای ترانزیت کالا‌های غیر گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد حاکی از آن است که ، در صورتی که کالا جزو ردیف کالا‌های معاف از ثبت سفارش نباشد، ثبت سفارش از نوع ورود به مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی کافی بوده و نیاز به ثبت سفارش دیگری ندارد.

معاون گمرک ایران با اشاره به بند‌های دیگر مصوبه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرکات است، بیان کرد: این موضوع نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی دارد و برای تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه‌ای با منشا ارز حاصل از صادرات نیز مقرر شد سقف و سابقه برای بازرگانان متقاضی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید در نظر گرفته نشود و الزام به قرارداد با واحد تولیدی ضرورت ندارد.

او ادامه داد: قبل از تحریم‌ها اجرای قانون مقررات صادرات و واردات، در اختیار گمرک بود، بدین معنا که این نهاد نسبت به ترخیص بدون ثبت سفارش برخی کالا‌ها اقدام می‌کرد، اما هم اکنون بانک مرکزی و وزارت صمت معتقدند برای این نوع کالا‌ها باید ثبت گواهی آماری صورت بگیرد. لوازم یدکی، ابزا ربرقی، قالب نو یا مستعمل برای نمونه کالا برای واحد‌های تولیدی، آموزشی یا تحقیقاتی، نمونه دارو و موارد مورد استفاده برای بسته بندی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی، شیر و غذای کودک، کتب و نشریات و ملزومات آزمایشگاهی از جمله این موارد که باید با تشخیص گمرک این کالا‌ها جنبه تجاری نداشته باشند.

جمال ارونقی گفت: پس از بررسی‌های مختلف و کاهش میزان مراودات اداری مقرر شده است برای واردات کالا‌های موضوع بند یک ماده ۳۸ از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شود.

خرید ضایعات از گمرکات و واردات آن به کشور

وی تاکید کرد: یکی دیگر از بند‌های مصوبه ۳ دستگاه گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی درباره ضایعات مناطق است که امکان ورود به کشور را ندارد و این قبیل اقلام در گمرکات دپو شده و اجازه ترخیص ندارد. طبق مصوبه جدید وزارت صمت مکلف شد یک بند ذیل بند ۹ ماده ۳۸ آیین نامه مقررات و صادرات بدون انتقال ارز تحت عنوان ضایعات خارج شود، ایجاد کند.

جمال ارونقی تصریح کرد: در مصوبه ای دیگر، کالا‌هایی که در کنار کالای اصلی به عنوان مجانی، هدیه یا اقلام بسته بندی به صورت غیرمتعارف ارسال می‌شود، باید به ثبت سفارش کالای اصلی اضافه شود و وزارت صمت نیز باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: در بند ۷ این مصوبه مقرر شد تا صورتجلسه ۲۷ اسفند ۹۷ گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت تا نیمه مرداد امسال عملیاتی و ارتباط ثبت سفارش با گمرک برای بررسی اقلام در پایانه گمرکی قطع شود.

وی تاکید کرد: در ادامه این مصوبه آمده است که بانک مرکزی در زمان تخصیص ارز موظف به بررسی اعتبار کارت بازرگانی را بازرگانان شده است.

معاون گمرک ادامه داد: بند بعدی درباره کسر تخلیه و اضافه تخلیه است و قبلا منفی یک یا مثبت یک درصد اختلاف وزن اعمال می‌شد که در برخی کالا‌ها قابل اعمال نیست و در تامین ارز نیز بانک دچار مشکل می‌شود. این مساله باعث انباشت پرونده‌ها شده بود و کمیته‌ای در این زمینه برای بررسی تشکیل خواهد شد.

ارونقی تصریح کرد: رییس جمهور پس از ارایه این مصوبات به وزیر اقتصاد دستور داد تا حصول نتیجه، عملیاتی شدن مصوبات را با همراهی دستگاه‌ها دنبال کند.

معاون گمرک ایران تصریح کرد: تصمیماتی نیز درباره جلوگیری از ایستایی کالا‌های وارداتی در گمرکات به ویژه کالا‌های اساسی گروه یک و دریافت مابه التفاوت گروه یک و دو کالایی اتخاذ شد که وزارت صمت باید پیگیری کند.

وجود ۱۷ هزار تن گوشت در بندر رجایی

این مقام مسئول بیان کرد: هم اکنون ۱۷ هزار تن گوشت در بیش از ۹۰۰ کانتینر در بندر شهید رجایی موجود است، ۳۰ تا ۴۰ هزار کانتینر کالا مربوط به گروه ۴ کالایی است که قرار است برای فروش و تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی واگذار شود.

معاون گمرک ایران تصریح کرد: تمام کالا‌های اساسی در مسیر سبز تعریف شده‌اند و به صورت شبانه روزی ترخیص می‌شوند و در عین حال، ۸۰۳ قلم کالا از نظر ستاد تنظیم بازار به عنوان کالای اساسی تلقی شده و برای بررسی ارزش دقیق کالا‌ها پیشنهاد گمرک استقرار در وزارت صمت و بررسی دقیق ارزش کالا‌های وارداتی است.

ارونقی گفت: پیشنهاد بعدی این بود که ۸۰۳ قلم یاد شده را ۱۵ درصد تلورانس ارزشی در نظر بگیریم که قابل پذیرش باشد و از طرفی وزارت صمت و بانک مرکزی نیز موظف شدند تا اقدامات لازم برای اجرایی شدن بند‌های مصوبات را انجام دهند.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات واردکنندگان، گفت: واردکنندگان در گذشته برای واردات کالا تنها اجازه افزایش یک درصدی وزن را به تمام کالا‌ها ابلاغ می‌کردند و این از لحاظ فنی قابل قبول نبود، زیرا به طور مثال کالایی تحت عنوان خمیر کاغذ با جذب رطوبت قطعا ۶ درصد وزن کل کالای خود افزایش وزن را تجربه می‌کند و در این صورت بانک‌های عامل گواهی یا پروانه ترخیص آن را صادر نمی‌کردند.

او ادامه داد: در نهایت تصمیم بر آن شد تا وزارت صمت با همکاری گمرک و کارشناسان برای هر قلم کالایی یک تلورانس ویژه آن تعریف شود تا مشکل ترخیص بسیار از کالا‌هایی که از ادوار قبل در بنادر مانده اند نیز حل شود.

جمال ارونقی بیان کرد: موضوع بعدی که منجر به تسهیل در فرآیند واردات کالا‌ها به کشور می‌شود این است که در گذشته کالا‌هایی که ثبت سفارش شده بودند تنها می‌توانستند کالاهایی را به گمرک اظهار کنند که گواهی ثبت سفارش آن‌ها باطل نشده باشد.

معاون گمرک ایران در پایان گفت: همچنین گواهی ثبت سفارش نیز ۳ ماهه بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته در این حوزه کالا‌های وارداتی تا زمان اعتبار گواهی ثبت سفارش اگر وارد کشور شوند کافیست و می‌توانند آن را در زمان بعد از تاریخ ثبت سفارش نیز به گمرک اظهار کنند.

انتهای پیام/

 

وزارت راه میزان موجودی کالا را جزو رسوب اعلام کرد

برچسب ها: گمرک ، راه و شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار