برگزاری جشنواره شیره پزی سنتی مانیزان

امسال نیز همزمان با هفته گردشگری بین پنجم تا دوازدهم مهر دهمین آئین جشنواره شیره پزی سنتی ملایر در روستای «مانیزان» به مدت یک روز برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره شیره پزی سنتی مانیزانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: برای دهمین سال متوالی روستای هدف گردشگری «مانیزان» برای برگزاری جشنواره شیره پزی سنتی مهیا می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر سال شاهد افزایش ورود مسافران و گردشگران به این جشنواره هستیم، تکمیل زیرساخت‌های گردشگری روستای هدف مانیزان یکی از مهمترین برنامه های  ما در حوزه گردشگری است.

وی افزود: امسال از محل اعتبارات شاخص توسعه، استانی و ملی اعتباری حدود هفت میلیارد ریال برای ادامه و تکمیل فرآیند تکمیل زیرساخت‌های گردشگری روستای مانیزان به پیمانکار پرداخت شده  و تکمیل زیرساخت ها درحال اجرا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: در حال حاضر آسفالت قسمتی از معابر روستای مانیزان حدود ۱۶۰۰ متر مربع شامل زیرسازی، آب پاشی، تسطیح و کوبیدن بستر به شرکت پیمانکاری فرش الوند واگذار شده و عملیات اجرایی درحال اجرا است.

جلیلی تکمیل جایگاه جشنواره شیره پزی و کف سازی معابر همچون تسطیح و ریگلاژ، حمل و تخلیه، تسطیح، بتن ریزی و سنگ فرش با سنگ ورقه‌ای ورکانه و کیوبیک گرانیت ۱۰ در ۱۰ و سنگ فرش «دینگله کهریز» جایگاه را از دیگر اقدامات برشمرد .

وی گفت: سال گذشته اقداماتی همچون ساماندهی حدود ۳۵۰۰ متر مربع از معابر، مرحله نخست جایگاه جشنواره شیره پزی مانیزان، آب رسانی به قلعه مانیزان پس از گذشت ۳۵ سال و ساخت سرویس بهداشتی از محل اعتبارات گردشگری به مبلغ ۶ میلیارد ریال را انجام دادیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر افزود: مانیزان در محور گردشگری دره جوزان قرار گرفته است و این محور از نظر ثبت جهانی نظام تولید انگور دره جوزان، منطقه نمونه گردشگری لشگردَر و برگزاری جشنواره شیره پزی دارای اهمیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری است.

جلیلی با اشاره به اهمیت جهانی شدن انگور ملایر و ورود بی شمار گردشگران و مسافران به این شهرستان، تکمیل زیرساخت‌های گردشگری روستای هدف گردشگری «مانیزان» را از اولویت‌های کاری سازمان میراث فرهنگی و جز سند راهبردی توسعه این شهرستان عنوان کرد.

وی همچنین گردشگری و توسعه زیرساخت‌های آن را یک امر فرا جانبی دانست و گفت: میراث فرهنگی به تنهایی متولی آن نیست و تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های مرتبط باید برای توسعه این امر به ما کمک کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر زیرساخت‌های توسعه را شامل راه آهن، بزرگراه ها، فضا‌های اقامتی، فضای سبز و سایر شاخص‌ها دانست که شهرستان ملایر در بسیاری از موارد از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

جلیلی وجود ظرفیت شبکه ریلی، دو بانده بودن محور‌های ارتباطی، سرانه فضای سبز عالی، ایجاد پارک‌ها و بوستان ها، مجموعه‌های تفریحی و توریستی بام ملایر و مینی وُرد و دیگر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و دست ساز را از جمله ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان برشمرد و تاکید کرد: در این زمینه باید برای توسعه بیشتر فضا‌های اقامتی و رفاهی شهرستان گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی ملایر آمادگی کامل برای پیگیری و صدور مجوز‌های مورد نیاز در این زمینه را دارد و بخش خصوصی به ویژه سرمایه گذاران و نمایشگاه داران حوزه مبل و منبت می‌توانند پا به این عرصه گذاشته و در این حوزه سرمایه گذاری کنند، مسئولان نیز یاریگر سرمایه گذاران است.

مانیزان با قرار گرفتن در منطقه دره جوزان ملایر، یکی از روستا‌های هدف گردشگری شهرستان ملایر است که برگزاری آیین شیره پزی آن در سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شد.

انتهای پیام/ا

ملایر میزبان دهمین جشنواره شیره پزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.